Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 2. mai 2012 #1 Skrevet 2. mai 2012 Lang overskrift, beklager det. Min sønn på 2,5 år er fryktelig plaget av eksem. Vi har blitt henvist til barneavdelingen på sykehuset for utredning, men i mellomtiden begynner jeg å bli passe desperat. Han trenger noe som hjelper, og det trenger han i går. "Hele" kroppen er full av store, væskende sår som aldri gror. Det største såret har han hatt i to måneder, og det blir bare verre og verre. Han smøres med gode kremer, oljebades, og jeg har brukt kortison på utslettene (til og med grad 3 gir ingen effekt!). Jeg er påpasselig med hvilke tekstiler han har i klærne sine, ingen ull, blant annet, og jeg kler ikke på han mer klær enn han trenger for å holde temperaturen oppe, da han blir verre i huden når han er for varm. Jeg klarer heller ikke å se noen sammenheng mellom hva han spiser, gjør eller oppholder seg rundt/med, og når utslettet blir verre. Jeg går rett og slett litt rundt meg selv her, og klarer ikke helt å se fremover. Nå har jeg vært på apoteket og fått tak i Kaliumpermanganat, som skal blandes i badevannet, men er ute etter erfaringer med bruk av dette. Har noen av dere prøvd det? Funker det? Eller har dere noen andre tips til en fortvilet mamma?
Anquor Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 Har nok berre brukt det i forbindelse med et leggsår som ikkje ville gro. Men veit det også er brukt av dei som er plaga med psoriassis. Hugs at kaliumpermanganat set ein stygg farge på alt den kjem bort i, så vask godt badekaret etterpå vist ikkje blir det brunt :S
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 Har nok berre brukt det i forbindelse med et leggsår som ikkje ville gro. Men veit det også er brukt av dei som er plaga med psoriassis. Hugs at kaliumpermanganat set ein stygg farge på alt den kjem bort i, så vask godt badekaret etterpå vist ikkje blir det brunt :S Vi bruker bare badeblaje, og den er jeg ikke spesielt redd for, hehe. Bør jeg skylle av gutten min med rent vann etter at han har badet i blandingen, eller "ødelegger" det effekten?
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Jeg tror det skal stå om man skal skylle etterpå. Min personlige erfaring var at det ikke hjalp så mye med kaliumbad. Det hjalp mens jeg holdt på med behandlingen, men med en gang jeg sluttet så blusset det opp igjen. Jeg kunne heller ikke bruke olje som eg fikk beskjed om for det økte kløen. Salve som liksom holder bedre på fuktighet enn krem var bare å glemme for salven la seg som et lag på huden for å gi fuktighet lenger enn kremer, men det resulterte i at det ble klamt å klødde enda mer! Å ang farge på badekar/balje så selger de sånne store plast "laken" som legges i badekaret så fargen ikke smitter over. Er til engangsbruk. Siden du bare skal bruke baljen så kan du like gjerne klippe opp en søppelsekk å legge i baljen. Hør med lege om hvor ofte du kan smøre! Jeg måtte en periode erstatte fuktighetskrem, men kremer med gruppe 3 steroid fordi eksemen var så ille og jeg smurte vel hvert 15-30 min på det verste. Men ikke gjør det før du har snakker med lege siden det tærer veldig på huden. Bortsett fra det så fikk jeg prednisolon og kløestillende tabletter når det var som verst, men nå var jeg også voksen når jeg fikk dette. Kremer var alt jeg fikk som barn! Lykke til og god bedring!!!
HH72 Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 Det virka kjempebra på min gutt som hadde langvarig eksem i stumpen. Hadde prøvd alt som var av salver inkl soppbehandling uten effekt på forhånd. Sammen m K.... brukte vi kortison grad 2. Utslettet forsvant på 1-2 uker og har ikke kommet tilbake på snart tre mndr(etter at det hadde vært der i fire-fem mndr). Jeg badet han uten å skulle etterpå, bare passa på å bruke lilla/brune håndklær og pysjer jeg ikke var redd for. Neglene på tærne og huden ble misfarget, men dette var midt på vinteren, så gadd ikke prøve å forebygge det(kan visstnok smøre vaselin eller blank neglelakk på neglene). Han badet hver kveld i starten, men visstnok skulle det være nok m 2-3 x per uke. Etter noen dager gikk vi over til 2 x per uke og etter anslagsvis 3 uker bada vi ikke mer.Lykke til! Lykke til!
HH72 Skrevet 2. mai 2012 #6 Skrevet 2. mai 2012 Uten å skylle etterpå skulle det seff stå. Jeg ble forresten advart mot å bruke for mye olje i badevannet, bare ha i litt på slutten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå