Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor har de "best" barnesikring? hehe, jeg tenker på hjørner for å sette på bordet, dørklemmere, sånn for å ha på skuffer, og ja..hva mer trenger man? Har kjøpt sånn for å putte i stikk-kontakter på clas ohlson.

Hva barnesikrer dere? Tenker å putte alt av vaskemidler og slike ting inn i søppelskapet på kjøkkenet og kjøpe noe for å holde det skapet lukket. Ellers må vel alle blomster bort fra gulvet, aner ikke hva jeg skal gjøre med dem, har en del store blomsterpotter. Ellers har vi noe rundt tv-bordet da det er helt åpent og har mye stående som hun ikke bør borti.

Fester dere skap/hyller til veggene?

Kom gjerne med tips :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Vi har faktisk ikke annen barnesikring enn trappegrind og i stikkontakter. Begge deler kjøpt på IKEA.

Jeg har tenkt litt slik at de må lære at det er ting som står rundt omkring som de ikke får lov til å leke med. Vi har selvsagt ikke tente stearinlys og slike ting stående innenfor barnas rekkevidde, men blomster, bøker, pynteting osv står der de alltid har stått. Og vi har hatt veldig lite problemer med at de peller på ting.

Ellers har vi vaskemidler øverst i høyskapet, medisiner i medisinskapet og skarpe kniver i holdere over kjøkkenbenken.

Skrevet

Ok takk for svar, trapp har vi ikke så slipper å tenke på det. Tenkte også på om hun skal lære at visse ting er ikke lov, men fant ut at absolutt alt kan ikke stå framme for da må jeg løpe rundt her konstant, jeg har ei veldig aktiv frøken som kravler seg bort og skal røre på alt hun kan, hehe. Men har ufarlige ting stående i nederste hyller da, så hun kan ha noe å holde på med og "rydde" i så vi slipper å si nei til alt hele tiden og at hun får utforsket noe :)

Skrevet

Har ingenting annet enn sånne for å putte i stikkontaktene og en grind foran vedovnen.

Jenta vår har aldri rasket i skuffer og skap. Hun har heller aldri rørt fjernkontroller eller blomster.

Er man konsekvent på at de ikke får røre, så skjønner de ganske kjapt hva de får lov til å ikke.

Skrevet

Vi skal feste bokhyllene til veggen. Er ikeahyller, så det fulgte jo med slike bånd du kan sikre de med. Jeg klatret overalt når jeg var lita, og en bokhylle full av bøker veier sine kilo hvis den skulle tippe over. Får også kjøpt slike bånd på clas olhson, mener jeg å huske. Eller så kan du jo bare kjøpe en enkel hylleknekt som du skrur fast i toppen av hylla og i veggen.

Ellers så tenkte vi å sette opp trappegrind og ha et skap på kjøkkenet med barnesikring på der vi har vaskemidler ol. Og kjøpe en sånn der komfyrsikring (jeg har sett hva en kjele med varm saus kan gjøre med en liten utforsker). Det selger de på elkjøp/expert.

Har også en plante jeg vet er giftig som vi må flytte på. Resten av plantene får stå der de er. Blir de spist på, så blir de det. :) Orker ikke å flytte på alle pyntetingene, med unntak av de som er knuselige da.

Skrevet

Joda, gutten min skjønner også veldig godt hva han ikke får lov til, men da blir det jo bare ekstra spennende. ;) Må nok sikre litt når han begynner å reise seg opp, men vi har ikke noe særlig skummelt i den høyden han rekker opp til nå, så har ikke tenkt så mye på det enda. Burde kanskje gjøre det så vi ikke plutselig får det travelt. :P

Skrevet

Hehe Hannah sånn er det her også, hvis jeg sier nei, eller ikke lov så kryper hun ekstra fort for å skyndte seg å rekke å ta borti :P

Her ble det faktisk plutselig travelt, bare de to siste dagene har hun blitt utrolig mer aktiv og begynt å reise seg etter alt mulig.Blir jo å si nei til det hun ikke kan røre osv, men vil ikke ha en hverdag full av nei hele dagen heller så derfor sikrer og fjerner vi noe :)

Skrevet

Og kjøpe en sånn der komfyrsikring (jeg har sett hva en kjele med varm saus kan gjøre med en liten utforsker). Det selger de på elkjøp/expert.

Komfyrsikring? Hvordan ser den ut? Jeg ble interessert da jeg leste det her, så kikket på nettbutikker til Elkjøp og Expert, uten å finne noe... Takknemlig for nærmere beskrivelse slik at jeg vet hva jeg spør etter når jeg går på butikken;-)

Vi har nettopp montert trappegrind, samt puttet sånne hvite knotter i stikkontaktene. Sånne dingser til å ha på kjøkkenskap og -skuffer ligger framme på kjøkkenbenken og venter på montering...

Tror jeg skal gå på leting etter sånne "bånd" til å feste bokhyller til veggen med også, mange gode tips her, takk!

Gutten min åler også framover med ekstra fart når han vet at han ikke har lov til å ta på en ting, de er jo litt skjønne også når de har sin egen vilje! Han kan ikke reise seg eller krabbe enda, så det er jo begrenset hvilken rekkevidde han har foreløpig.

Skrevet (endret)

Komfyrsikring? Hvordan ser den ut? Jeg ble interessert da jeg leste det her, så kikket på nettbutikker til Elkjøp og Expert, uten å finne noe... Takknemlig for nærmere beskrivelse slik at jeg vet hva jeg spør etter når jeg går på butikken;-)

Sånn her (1):

http://www.barnesikr...fyrvern-_f195_/

Eller en sånn (2):

http://www.elkjop.no...ring-for-komfyr

Det er egentlig bare å spørre etter barnesikring for komfyr. Det finnes vel to ulike typer; (1) en som hindrer barnet i å ta på/velte kjeler oppå komfyren og så en annen (2) som gjør det samme, men som man kan slå ned slik at den også dekker knottene på komfyren når den ikke er i bruk. Men vet at små barnehender kan komme seg under det dekselet, så helt sikkert er det vel ikke. Men man har jo et lite minutt ekstra å reagere på. ;)

Men små barn er raske når de skal bortpå ting de ikke har lov til ja, ekstra morsomt når mamma spretter opp og kommer løpende etter :P

Endret av Cimorene
Skrevet

Vi har kun to ting: en beskytterplate foran ovnsdøra på komfyren (glasset blir veldig varmt når vi bruker stekeovnen) og en skapsikring på søppelskapet. Trapp har vi ikke.

Greide oss veldig fint med disse to tingene med storebror som nå er 2,5 og over utforskeralderen. Stikkontaktbeskyttere har vi aldri hatt og jeg har aldri savnet det.

Storebror her var av den ekstremt aktive og utforskende typen som absolutt måtte klå på alt, så vi flyttet unna ting han absolutt ikke fikk holde på med. å løpe rundt og si nei i den alderen ville ikke funket her i huset i hvert fall! :) Dessuten synes jeg det er greit at de får utløp for utforskertrangen når de er så små, de lærer tidsnok "nei" allikevel.

Gutten vår fikk boltre seg i alle skuffer og skap han klarte å åpne på kjøkkenet. Alle planter på gulvet ble fjernet, pynteting har vi i grunn ikke.

Siden alt er på plass fra førstemann, blir det ingen sikre/ryddejobb denne gangen. Denne gangen er det mer fokus på at alle storebrors leker som er innen rekkevidde må være barnevennlig slik at vesla ikke får noe i halsen. :)

Skrevet

Har foreløpig dingser i stikkontakter, hjørnebeskyttere og peiskantbeskytter

(barnashus). Nb! Hjørnebeskyttere fra IKEA datt bare av.

Skal snart montere fester i bokhylle og trappegrind :) Etterhvert blir det skuffesikringer, komfyrsikring og dørklemmer.

Tenkte å ha noen av de nederste hyllene i stuen med ufarlige ting som kan utforskes, og en på kjøkkenet med ufarlige redskaper :)

Kommer til å kjøpe litt forskjellige steder, ikke alle som har alt.

Jeg lurer på hvordan jeg skal finne ut hvilke planter som er giftige, noen som vet?

Skrevet (endret)

Jeg lurer på hvordan jeg skal finne ut hvilke planter som er giftige, noen som vet?

http://www.helsedire...rgiftninger.pdf

Dette er en pdf.fil med oversikt over de fleste vanlige giftige og irriterende planter. Står også der at de fleste farlige plantene smaker stygt så det er vanlig at de blir spyttet ut igjen. :)

Endret av Cimorene
Skrevet

http://www.helsedire...rgiftninger.pdf

Dette er en pdf.fil med oversikt over de fleste vanlige giftige og irriterende planter. Står også der at de fleste farlige plantene smaker stygt så det er vanlig at de blir spyttet ut igjen. :)

Takk for linken :)
Skrevet

He, he.. Det der med at små barn skjønner nei er nok ganske individuelt! Heldige dere det fungerer for! Her kunne jeg nok holdt på å si nei til jeg ble gal ;) Mitt første turbo-troll satt aldri i ro et sekund, og ALT skulle undersøkes! Både på bord i skuffer og ting i høyden. "nei" prellet av som vann på gåsa. Om jeg så brølte var det ingen effekt! Kunne faktisk ikke sitte i ro når jeg var på besøk hos folk, for snuppa gjorde konstant ugagn ;) så vi fjernet det meste i vårt hus for en periode. Først når hun ble 2 år fikk ting stå i fred. Og da gikk det helt av seg selv!

Ser ut som snuppe nr 2 er litt roligere av seg! Krysser fingre for det :)

Skrevet

Ja er jo veldig forskjell på ungene også, jeg orker ihvertfall ikke gå rundt å si nei dagen lang, blir jo så negativt hele tiden.

Men når det er sagt så hørte hun faktisk etter i dag to ganger når hun begynte å krabbe mot ovnen vår, har satt et lite hinder framfor den så jeg spratt ikke opp men sa rolig og litt høyt at "Det er ikke lov", hun så leeenge på meg..prøvde seg litt til, jeg sa det samme på nytt, så krabbet hun bort derfra..dette hendte senere ved noe annet også, utrolig gøy, men kanskje jeg bare hadde flaks, hehe! Tror hun blir ivrigere hvis jeg farer opp enn når jeg bare satt rolig og sa fra.

Supert med link til blomster, det har jeg også lurt på! :)

• 2 uker senere...
Skrevet

kjøpte hjørnebeskyttere til bord på ikea..dritt, faller bare av!! jenta tar dem av selv, hehe.. såå noen som har kjøpt noen bedre som sitter fast? vurderer å bare bruke superlim under :P

Skrevet

Vi har hatt trappegrind ganske lenge og kommer nok til å kjøpe sånne skap- og skuffehindre på ikea. Bokhyller blir sikret i veggen (IKEA selger løse sånne bånd og kroker til å feste bokhyller med). Jeg har sjekket at vi ikke har noen giftige planter og potteplanter må han lære at de får han ikke lov til å røre/velte. En ting er at vi kan sikre huset her så mye jeg bare gidder og fjerne alt lavere enn en meter over gulvet, men da lærer han jo ikke å holde seg unna ting han burde holde seg unna, så vi tenker at det er bedre å lære ham hjemme at potteplanter etc. rører vi ikke enn at vi skal løpe etter ham overalt når vi er på besøk hos folk som ikke har fjernet alt nedenfor en meter over gulvet. Tar heller den læringa hjemme enn når vi er på besøk :)

Småen lærte å komme seg framover på tirsdag, på onsdag var alle dvd-ene utover stuegulvet, torsdag veltet han den første blomsterpotta og fredag tok han ut ei rist under kjøleskapet. Han er veldig interessert i å utforske huset nå, lekene ble plutselig uinteressante.

Ting har gått veldig fort her, men det er tydelig at han forstår hva nei betyr selv etter bare noen få dagers "trening".

Skrevet

Haha jenta mi forstår nei og at hun ikke får lov, men synes det er desto mer gøy, og når jeg tilslutt må reise meg og ta henne vekk så lager hun "kjeftelyder" liksom øh øh øh sånn strengt, hermer sikkert etter mine forsøk på strenge neikommentarer :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...