Gå til innhold

Bytte barnehage? Er sånn i tvil!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 19 mnd har gått i en bhg siden januar. Det har nylig vært store utskiftninger i personalet, og mange foreldre er veldig misfornøyde med de ansatte. Det har vært episoder med at beskjeder foreldre gir ikke følges, at skader på barn ikke meldes til foreldrene per telefon når det har kjedd, men først ved henting (ikke veldig store skader, men foreldrene ville ta barnet til lege for å undersøke), de ansatte "glemmer" å kle på barn etter bleieskift (jeg fant datteren min gående i bare bleie og body en dag dette var alt for kaldt), og en del andre episoder. Styreren tar tilbakemeldingene alvorlig, og det er innkalt til møte med foreldrene der dette skal diskuteres.

Men nå har vi fått tilbud om plass i en bhg som har et veldig godt rykte, på alle måter. Svarfristen er før møtet som skal holdes i nåværende barnehage.I utgangspunktet tenker jeg at vi bør bytte. Problemet er at vi er på utkikk etter nytt hus, og da vil hun måtte bytte bhg igjen. Når dette blir vet vi ikke, det kan være om 6 mnd eller om tre år, vi flytter når drømmehuset dukker opp.

Første tilvenning i bhg var veldig vanskelig, ca en mnd hvor hun gråt hver dag ved levering, nå stortrives hun i bhg. Hun er en veldig utadvedt jente, så jeg tror gråtingen skyldtes atskillelsen fra oss, og ikke at hun ikke trivdes i bhg. Derfor tror jeg neste tilvenning vil bli mye lettere, nå som hun er vant til å være borte fra oss noen timer hver dag unasett.

Bør jeg takke ja til tilbudet om ny bhg?? Eller vil risikoen for at hun må gå i tre ulike bhg være skadelig for henne?

Tips fra andre mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jenta trives i barnehagen, så hadde ikke jeg skiftet. La tvilen komme dem til gode og gi barnehagen en mulighet til å bedre seg. Det er jo tydelig at de har tatt til seg kritikken de har fått. Utskiftninger i personalet er ganske naturlig i barnehagen, selv om det skaper utfordringer, og du har ingen garanti for at ikke dets samme skjer i den nye barnehagen.

Å gå i tre barnehager er ikke skadelig, men jeg vil ikke si at det er gunstig akkurat. Barn trenger kjente og trygge omgivelser å utvikle seg i og et skifte av miljø skaper jo litt utfordringer for henne.

Skrevet

Jeg ville byttet.

Skrevet

Jeg ville også byttet.

Skrevet

gikk hun ute i bleie og body?

Hvis det var inne, kanskje hun var varm?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg hadde byttet

Skrevet

Takk for svar! Det var inne hun gikk i bleie og body, men det var ikke varmt nok inne til det. jeg hadde kledd henne i strømpebukse og bukse, og antrekket jeg fant henne i skyldtes "at de hadde glemt på kle på henne etter bleieskift"... det var det de sa.

Flere tips?

HI

Skrevet

De aller fleste undersøkelser om barn og barnehage viser at stabilitet er veldig viktig. I følge tilknytningsteorien kan en ettåring ha ca 5 trygge tilknytningsrelasjoner. I følge Lars Smith kan en ettåring danne trygg tilknytning til en 2-3 barnehageansatte. Trygge tilknytningsrelasjoner er viktig for barnets psykiske utvikling. Det barnet lærer om andre mennesker, og erfaringene barnet gjør de første årene vil alltid være med i bagasjen.

Pga dette ville jeg prøvd å unngå flere bytter enn nødvendig. Forstår godt du synes den andre barnehagen virker bedre! Men hvis du vet det vil komme enda ett bytte så tror jeg ikke jeg ville byttet! Iallefall siden jenta di trives! Hvis barnet endelig er blitt trygg på noen i Bhg nå, vil det være et tap for henne å miste disse tilknytningspersonene og å måtte igjennom en ny tilvenningsperiode kan være tøft! Det kan selvfølgelig gå bra, men dumt å utsette henne for så mye ustabilitet.

Skrevet

Jeg ville byttet og latt være å flytte før jenta skal begynne på skolen.

Du sier det kan ta opptil 3 år før dere flytter - dere venter på drømmehuset. Da kan det ikke være superkrise om dere blir boende der noen år ekstra for jenta deres skyld.,

Ikke bra og bytte barnehage så ofte, men jeg ville byttet denne ene gangen. Jeg hadde rett og slett ikke følt at ungen min var trygg i den bhg hun går i nå..

Skrevet

Jeg tror nok jeg ville byttet. MEN er du sikker på at du ikke allerede har sagt fra deg plassen hun har nå ved at du har fått et nytt tilbud? Det er vanlig praksis. Sjekk det før du grubler for mye.

Skrevet

Ps hvis du må bytte flere ganger er det lurt å legge et bytte til når de uansett må bytte fra liten til stor avdeling!

Skrevet

Takk for flere svar! Har undersøkt, og mister ikke plassen jeg har om vi takker nei til den nye. Godt tips å ta et eventuelt bytte når hun uansett skal på stor avdeling om et år! Ser ut som vi blir der vi er, men enda ikke helt sikker...

HI

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg hadde byttet. At barnehageansatte kan komme å si at de "glemte å kle på" et barn etter bleieskift syns jeg er helt graverende! Hvordan er det mulig å "glemme" å kle på et barn!? Altså, ungen ligger der på stellebordet og man har satt på den nye bleia, man knepper bodyen og vips så "glemmer" man resten av klærne som ligger der?

Eh, nei, det tror jeg rett og slett ikke noe på. Kunne de ikke kommet opp med en bedre unnskyldning (les: Løgn, som jeg tror det er), så hadde jeg ikke gitt dem flere sjanser altså.

Du skriver at flere foreldre er misfornøyd, og at det er store utskiftninger i personalet. Igjen: jeg hadde byttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...