Gjest Flora med nr 3 <3 Skrevet 1. mai 2012 #1 Skrevet 1. mai 2012 Eller MÅ jeg velge foreldrepenger? Har hatt AAP i nesten 2 år. Og går ikke til noe spesiell behandling eller tiltak. Er til utredning for ME + at jeg har kronisk migrene ( er nok en sammenheng) Har gått til kiropraktor, naprapat, fysioterapeut osv.. Men ingen ting som hjelper. Så jeg bare går hjemme og sover når jeg har mulighet og det er i grunn min behandling som gjør at jeg fungerer i hverdagen for mine (snart 3) barn. Økonomisk sett så lønner det seg for meg å fortsette på AAP i stedet for foreldrepenger, OM det er mulig. NAV vil vel helst at jeg slal gå på foreldrepenger siden det gagner dem best. Er så vanskelig å finne ut hva jeg har rett på /mulighet til. Min svigerinne tok engangstønad og fortsatte på AAP mens hun hadde baby... Men hun er ufør (midlertidig ufør for å være nøyaktig) mulig det er andre regler da?? Og ja, jeg har lest mye på NAV.no.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #2 Skrevet 2. mai 2012 Du kan velge engangsstønad og fortestte på aap. De 3 ukene før termin og de 6 ukene etter fødsel får du ikke aap for. De dekkes av engangsstønaden. Du må også møte på tiltak ol son NAV krever. At du har en baby vil ikke være noen undskyldning for å slippe fra 6 uker etter fødselen.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #3 Skrevet 2. mai 2012 Jeg hadde ikke tatt sjansen på å fortsette på AAP. Når du har AAP Må du møte opp på eventuelle tiltak som NAV finner til deg. Om du da har en 7 uker baby spiller ingen rolle. Sier du nei til tiltaket mister du rettigheten til økonomisk støtte. Med foreldrepenger kan de ikke "rører" deg før foreldrepermisjonen er over.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 du er i permisjo og kan dermed ikke delta på noen arbeidsrettede tiltak-da er det mer riktig med foreldrepenger.Men,du er fortsatt under utredning, og dermed kan du forsåvidt kunne ha aap.Fordelen for deg med foreldrepenger er jo at du "sparer" et år på aap...Det er jo en tidsbegrenset ordning,og skulle det ta langt tid med utredning og behandling kan det være greit..
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 Man kan ikke velge engangsstønad om man har rett på foreldrepenger. Og du taper ingen ting på å få foreldrepenger siden du uansett ikke har over 6 G gjennom NAV. Du får 100% av det du har nå.
Gjest Flora med nr 3 <3 Skrevet 2. mai 2012 #6 Skrevet 2. mai 2012 Takker for svar !! Blir litt klokere og littegrann mer forvirret Jeg trodde man kunne velge selv hva man ville ha og at i det minste så får man engangsstønad. Ser det er litt delte meninger om hvordan det egentlig er. Hadde man bare visst fasiten! Skal på nav i løpet av de nærmeste dagene, men prøver å sette meg litt inn i mine muligheter og rettigheter FØR jeg drar dit. Har blitt lurt før. Føler at NAV tapper meg for det lille jeg har igjen av krefter og mot.... Og gruer meg noe vanvittig!! Vet jeg kommer til å sitte der med migrene og bli totalt overkjørt og antageligvis gjort narr av som "trodde jeg kunne få engangsstønad" eller evt omvendt... Det vet jeg jo ikke enda. Synd det skal være så forskjell på saksbehandlere. AAP-saksbehandleren min har jeg aldri fått møte, og heller aldri fått snakket med på tlf !! Helt utrolig, han er bare på andre siden av papirene mine og krever min underskrift via post i ny og ne.. Velvel... Er glad jeg har NAV uansett. Hadde jeg levd for mange år siden eller i et fattig land så hadde jeg ikke vært mye verdt! ( ikke at jeg er det nå heller) Men får da økonomisk støtte, til en viss grad ! Sku så gjerne hatt et fasitsvar ! Puh
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #7 Skrevet 2. mai 2012 Husk at som en annen nevner, får du engangstønad så får du heller ikke aap i den perioden du Må ha permisjon altså 3 uker før og 6 uker etter fødsel, ikke sikkert det "lønner seg" så veldig da.. Og om nav skulle finne på "noe lurt" i form av tiltak til deg vil du ikke kunne takke nei til det fordi du har en liten baby hjemme.. Jeg ville søkt foreldrepenger og hatt et ekstra år med aap å gå på - da har du reell permisjon og risikerer ikke noe "innblanding" fra nav... Du kan søke gjenopptakt til aap etterpå forutsatt at de samme grunnene for aap foreligger...
Gjest Flora med nr 3 <3 Skrevet 2. mai 2012 #8 Skrevet 2. mai 2012 Snakket med en hyggelig NAV -dame på tlf nå. Og ble faktisk litt klokere!! Jeg spurte henne : Engangsstønad eller foreldrepenger fordeler eller ulemper for MEG ( dette vil jo variere fra person) Hvis jeg velger som jeg aller helst har lyst til, altså beholde AAP med motta engangsbeløpet på 35000kr så ser det sånn ut: ULEMPER: Fedrekvoten utgår Mottar ikke aap mellom 3 uker før og 6 uker etter fødsel. "Bruker" opp et år med AAP som har en maxtid på 4 år. ( ufør er i mitt tilfelle neste steg) FORDELER: Får 35000kr i tillegg til at jeg beholder de AAP jeg har i dag. ( som er ca 11000kr i mnd) Fedrekvote har vi ikke krav på uansett. Får på denne måten betalt regninger som er på vei til inkasso uten at det går " ut over" dagens "inntekt". Som igjen fører til at vi kanskje kan få en ny-start økonomisk til den lille kommer. Har enda ikke 100% bestemt meg. Men ser at å gjøre det sånn kan lette på vår nåværende økonomiske krisesituasjon... Er lett å la seg rive med og hoppe i det for å motta de 35000 til å betale regninger. Trist men sant. Hadde jeg plutselig vunnet/fått tilsvarende penger i stedet hadde jeg valgt foreldrepenger, garantert! Skal snakke med lege og AAP-saksbehandler på NAV før vi bestemmer oss. Hadde vi bare hatt 30000 kr til " overs" :/
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #9 Skrevet 2. mai 2012 Du får jo ikke 30.000 til overs da, du må jo huske at du ikke får aap de 9 ukene rundt fødsel og må derfor dekke inn drøye 22.000,- i tapt inntekt der med engangsstønaden.
Gjest Flora med nr 3 <3 Skrevet 2. mai 2012 #10 Skrevet 2. mai 2012 Nei jeg vet det :-) Men det å få 30000kr på en gang til å betale regninger med hjelper oss mye! Har aldri mer enn 5000kr på kontoen om gangen. Mannen går også på AAP og vi får aldri penger samtidig.. Noe som er utrolig frustrerende! Tenker at å ha dårligere råd i 2 mnd veier opp for at vi får unna en del inkasso. Og betalingsfri mnd i Bhg og SFO hjelper på. Og muligens bittelitt penger igjen på skatten. ( termin er i begynnelsen på aug) Men er jo absolutt ikke det mest gunstige!! Hadde vi hatt noe vi kunne solgt( feks en bil, båt e.l) hadde vi gjort det tvert! Prøver å tviholde på huset alt vi kan!
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #11 Skrevet 2. mai 2012 Om du hadde dratt på kontoret der jeg jobber, så hadde du absolutt ikke blitt gjort narr av fordi du er usikker på rettighetene dine! Husk at NAV er en hjelpeinstans. Deres jobb er å sikre brukeres rettigheter samtidig som systemet ikke skal utnyttes. Den tosidige rollen blir ofte misforstått. Og systemet er vanskelig å forstå. Slik jeg har forstått regelverket (nå jobber ikke jeg direkte med dette da) så er alternativene slik: - engangsstønad + ingen permisjon på hverken deg eller far (kun en liten stønad, da kan NAV kreve at du møter opp på div tiltak/utredninger, og du må skaffe barnepass selv) - aap settes på "vent" og du mottar foreldrepenger i en periode (du må ha minst 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel, resten kan du og din mann fordele dere i mellom dersom også din mann har rett på foreldrepenger, men far må ta minimum de obligatoriske 12 ukene pappaperm). Dere kan velge, som alle andre som har rett på foreldrepenger, 80 eller 100 prosent av utbetalingen, avhengig av hvor lang permisjon dere ønsker. I permisjonen skal du ikke være på tiltak gjennom NAV, annet enn det du evt måtte ønske selv, men dette er en periode som er forbeholdt at du skal være hjemme med baby. Om du velger 100 prosent foreldrepenger har du da permisjon i x antall uker som jeg ikke husker akkurat nå og mottar akkurat like mye som du har i aap i dag, og går over på aap når permisjonen er over (og det vil da si at du på nytt må være tilgjengelig for tiltak, utredninger osv, og du må ha barnepass for ditt barn ved behov). Det er ikke slik at du må velge foreldrepenger fordi det gagner NAV, det har jo i grunnen ikke noe å si for NAV. Men poenget er at AAP er tidsbegrenset (viktig at man da bruker tiden godt), og for å ha rett på AAP skal man være tilgjengelig for tiltak osv, så det vil ikke tas hensyn til at du har en liten baby å være hjemme med. Det er DET som er forskjellen. Det skal være rett stønad til rett tid. Mulig noen NAVkontor er slepphendte med dette, men da gjør de ikke jobben sin skikkelig. Viktig for deg også at det blir riktig slik at du ikke mister rettighetene dine. Er faktisk usikker på om det er lov til å velge engangsstønad når man har rett på foreldrepenger, men selv om du har rett på det, er det en ganske ugunstig løsning for deg slik jeg ser det. Da kan du risikere å måtte plassere barnet hos dagmamma rett etter fødsel for å delta på tiltak osv. Men du kan jo evt velge at far er hjemme etter de første 6 ukene så har han hovedansvaret så kan du delta på det du trenger av tiltak, behandling osv, mens du er hjemme med dem når du ikke er i tiltak e.l. Selv om du kanskje ikke deltar i så mye tiltak eller behandling akkurat nå, så vet du ikke hvordan det blir om noen måneder, plutselig er det noe du må delta på som går "fulltid" og det kan være greit å være forberedt på. Forsto du forskjellen jeg beskrev her?
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #12 Skrevet 2. mai 2012 nei du kan ikke fortsette på AAP. da må mannen din ta ut hele fellespotten av foreldrepengene. og du må møte på kurs og tiltak. det står helt konkret i navs rundskriv at du ikke kan bytte bort foreldrepenger med AAP.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #13 Skrevet 2. mai 2012 Hvorfor i alle dager sier du at dere ikke har rett på fedrekvote? Alle som har opptjente rettigheter (arbeidsinntekt/sykepenger/dagpenger/aap siste 6 av 10 mnd før uttak av perm) har jo rett på det. Hvis dere har aap begge to så har jo selvsagt også far rett på foreldrepenger. Hilsen hun fra nav med langt svar over her.
Gjest Flora med nr 3 <3 Skrevet 2. mai 2012 #14 Skrevet 2. mai 2012 Hei! Ja jeg forstår og er enig i alt du skriver! Alikevel føler vi oss tvunget til å ta engangsstønad fordi det er vår eneste mulighet til å få betalt regninger og inkasso. Dama jeg snakket med på tlf på NAV i dag sa at det ER mulig å få e gangsbeløp selv om man har rett på foreldrepenger. Noe jeg også hadde vært i tvil om. Og det med at jeg plutselig kan bli satt ut i tiltak på kurs/ behandling osv er jo en risiko, selv om det står i min legeerklæring : "Det er ikke hensiktsmessig med andre tiltak eller behandlinger enn nok ro å hvile." (Dette i sammenheng med at det står forklart alle behandlingsformer jeg har vært igjennom osv.) Og dette med foreldrepenger for far skjønner jeg ikke så mye av... Han vurderer å gå fra å være ingeniørstudent til å begynne å arbeide igjen pga vår situasjon... Men ser jo at vi hadde tjent mer på om han hadde mottatt foreldrepengene og gått hjemme i stedet for meg ( om vi velger foreldrepenger) MEN da må vel jeg være i arbeid? Forsto det sånn på NAV.no at hvis han skal ha hovedpermisjonen med den lille så må jeg være "ute av huset" Han får jo nesten dobbelt så mye i foreldrepenger enn meg. Vanskelig å sette seg inn i dette :/
Gjest Flora med nr 3 <3 Skrevet 2. mai 2012 #15 Skrevet 2. mai 2012 Når vi fikk barn i 2009 så hadde han ikke krav på pappaperm. Enda da var han i godt betalt jobb og jeg var sykmeldt. Men skjønner nå at det er nye regler. Haff, får migrene hver gang jeg går inn på NAV.no eller i der heletatt snakker om /skriver om/ tenker på dette her. Så er nok dårlig lest av meg også Ser bare en haug med bokstaver, har jeg lest gjennom 1 gang så vil ikke hodet bli med å lese det en gang til. Da ser jeg bare en grøt av bokstaver som ramler nedover. Så jeg må alltid passe på å huske det jeg leste første gangen ellers så blir det borte. ( samme når jeg skriver, derfor får jeg ikke gått tilbake og korrigert skrivefeil)
Gjest Flora med nr 3 <3 Skrevet 2. mai 2012 #16 Skrevet 2. mai 2012 Du over her som sier at det står helt konkret i navs rundskriv, har du en link til dette? At jeg ikke kan fortsette på AAP altså..
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #17 Skrevet 2. mai 2012 Vi valgte engangstønad og at pappaen ikke nok noe perm (vi hadde tapt masse penger på det) Jeg fikk beholde AAP. Ble ikke trekt en krone. Og saksbehandleren min ringte meg 3 mnd etter fødsel og minte meg på at jeg måtte huske å søke om barnetilegg for barn nr 2.
Gjest Flora med nr 3 <3 Skrevet 2. mai 2012 #18 Skrevet 2. mai 2012 Oi !! For en hyggelig saksbehandler!! Men du fikk vel ikke AAP 3 uker før og 6 uker etter fødsel? Send meg evt en PM med ALT av info hehe ! Skjønner at det ikke er så mange som gjør det sånn som deg ( og kanskje meg) Så sku visst mer om hvordan der er i praksis. Hun jeg snakket med på NAV sa det kunne komme litt ann på fylket. Om man får fortsette på AAP eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå