Gå til innhold

Når satte din baby seg opp selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når satte din baby seg opp selv? Og hadde du satt babyen opp før det? Evt støttet opp med puter el? Eller sittet mye i tripp trapp stol ol?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hører ikke til her, men så spm på recent topics added :)

hun satte seg opp da hun var 9 mnd, hadde ikke "lært" henne å sitte selv, annen liten tid i tripp trappen for mat...

Skrevet

Min satte seg selv først når han var 10 mnd. Han begynte først å reise seg opp, og deretter lære å komme seg ned i sittende stilling. Og nå i det siste setter han selv på gulvet. Han har fått mat i tripp trapp siden han var 7 mnd. Han ar aldri blitt bygd opp med puter, og jeg har så og si aldri bare satt han på gulvet uten støtte. Vi har hos kiropaktor med han da han var mindre og fikk en laaang leksjon om at han skulle sitte minst mulig før han klarte å sette seg selv.

Skrevet

Det begynte hun med da hun var 6 mnd. Hadde heller ikke støttet noe eller satt henne selv. Hun ålte seg og knekket koden helt plutselig.

Skrevet

7,5 mnd her, så akkurat nå faktisk :) Han har sittet i stol og spist, men utover det lite i vippestol og den slags. Har bare hatt svak helning i vognen av og til, når han har vært våken.

Men eldsteman var ti mnd, så det er store variasjoner, ja :)

Skrevet

Min satt seg opp selv ved 6 mnd, hadde da blitt satt opp endel, mest fordi dette var eneste stilling hun tolererte, ville ikke ligge verken på mage eller rygg...

Skrevet

7,5 mnd :)

Skrevet

6 mnd, uten å ha blitt satt opp. Det var mye tidligere enn de andre to som var 8 og 9 mnd..

Skrevet

Elstemann kunne gå før han satt seg opp selv. Vi satt ham aldri opp med putestøtte o.l. Han satt i vippestol og på fanget under mating. Ha gikk da han var rett over ni mnd og satt seg ned ved ni og en halv mnd.

Skrevet

7 mnd her. Knakk krabbekoden uken etter hun ble 7 mnd og satte seg opp samme uka. Hadde aldri satt henne opp før det, hverken i spisestol eller på gulvet. Ble litt overrasket siden hun ikke kunne sitte (trodde vi). Søsteren var 10 mnd da hun satte seg opp, broren omtrent like gammel.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan det går an å aldri ha baby sittende. Her nekter mini f.eks å sitte lent mot oss når han sitter på fanget - vil bare sitte selv. Setter seg opp i vippestol også, men kommer seg altså ikke opp i sittende fra gulvet. Vi kunne da altså ikke hatt ham hverken på fanget eller i vippestol om vi skulle unngå sittestilling. Og mating uten at baby sitter? Hvordan går det? *klør meg i hodet*.

Vi fikk for øvrig beskjed på helsestasjonen ved 5 mndrs kontroll at de små kunne sitte i korte perioder, f.eks for mating, uten at de tok skade av det. Ikke at helsestasjon alltid har fasit men...

Skrevet

kan bare svare for meg selv, men i mitt hode er å "sette opp" å sette barnet i en oppreist sittende stilling i enten spisestol eller på gulvet. Hun har selvsagt sittet i vippestol både titt og ofte, men da har hun jo ligget bakover, aldri sittet på baken. Hun viste aldri noen interesse for å sitte på baken før hun gjorde det selv. Bedagelig anlagt kanskje?

Skrevet

*før hun satte seg opp* skulle det stå:) ikke *gjorde det selv* en smule trøtt:)

Skrevet

Loffen ligger ikke bakover i vippestolen lenger, prøver bare å reise seg opp i loddrett med en gang. Og på fanget også. Så nå setter vi ham på matten sin innimellom, og så blir han sittende, uten støtte riktig nok. Sikkert helt feil det da ifølge mange, men jeg trodde regelen var at de ikke skulle støttes opp i sittende med puter o.l. når de fortsatt er så ustø at de ville veltet uten støtte. Det er i alle fall det jeg har hørt.

Min er 8 mndr forresten.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan det går an å aldri ha baby sittende. Her nekter mini f.eks å sitte lent mot oss når han sitter på fanget - vil bare sitte selv. Setter seg opp i vippestol også, men kommer seg altså ikke opp i sittende fra gulvet. Vi kunne da altså ikke hatt ham hverken på fanget eller i vippestol om vi skulle unngå sittestilling. Og mating uten at baby sitter? Hvordan går det? *klør meg i hodet*.

Vi fikk for øvrig beskjed på helsestasjonen ved 5 mndrs kontroll at de små kunne sitte i korte perioder, f.eks for mating, uten at de tok skade av det. Ikke at helsestasjon alltid har fasit men...

På fanget støtter man jo babyen under armene når de sitter, eller de ligger tilbakelent mot en selv. I vippestolen ligger de jo nærmest. Vi mater i vippestolen eller på fanget. Babyen sitter da aldri uten støtte.

Skrevet

Loffen ligger ikke bakover i vippestolen lenger, prøver bare å reise seg opp i loddrett med en gang. Og på fanget også. Så nå setter vi ham på matten sin innimellom, og så blir han sittende, uten støtte riktig nok. Sikkert helt feil det da ifølge mange, men jeg trodde regelen var at de ikke skulle støttes opp i sittende med puter o.l. når de fortsatt er så ustø at de ville veltet uten støtte. Det er i alle fall det jeg har hørt.

Min er 8 mndr forresten.

Ja, det er feil det. Babyen skal sette seg opp selv. Spesielt ille er visst dette om babyen ikke kan krabbe enda, da faren er der for at babyen da blir rompeaker.

Skrevet

Min er 9 mnd og setter seg ikke opp enda. Han sitter når han er på fanget, i barnestol når han spiser, og litt i vogna. Ser ikke helt hvordan man skal kunne unngå dette i praksis. Har prøvd å legge han skrått i vogna, men da blir han sittende i en slags sit-ups-stilling, fordi han prøver å sette seg opp men blir holdt tilbake av selene. :P

Skrevet

Min er 9 mnd og setter seg ikke opp enda. Han sitter når han er på fanget, i barnestol når han spiser, og litt i vogna. Ser ikke helt hvordan man skal kunne unngå dette i praksis. Har prøvd å legge han skrått i vogna, men da blir han sittende i en slags sit-ups-stilling, fordi han prøver å sette seg opp men blir holdt tilbake av selene. :P

Ja det er akkurat sånn det er her også. Jeg får ham ikke til å ligge bakover, for da prøver han bare å reise seg opp helt til han får det til. Og det ser virkelig ikke helt bra ut for ryggen det heller, når han ligger der og kaver for å komme seg opp;) Akkurat i vognen aksepterer han foreløpig å ligge litt bakoverlent, men på fang og i vippestol er det glemmesak.

For øvrig må jeg få si at jeg tror neppe det er hverken ille eller farlig om en 7-8 mndr gammel baby får sitte litt. Det er vel heller snakk om hva som er helt optimalt, og så må alle finne løsninger som passer for seg og sitt barn.

Skrevet

Han var 11 mnd. Satt jo selvfølgelig en del i tripptrappen når han skulle spise, men satte han ikke på gulvet for å leke. Gjorde det noen ganger når har begynte å nærme seg 11 mnd for å få han til å innse hva han "gikk glipp av" og motivere han litt for å prøve. Så fikk han det til etterhvert.

Skrevet
På fanget støtter man jo babyen under armene når de sitter, eller de ligger tilbakelent mot en selv. I vippestolen ligger de jo nærmest. Vi mater i vippestolen eller på fanget. Babyen sitter da aldri uten støtte.

Min reiser seg opp i vippestolen, noe som ikke er helt uvanlig kan jeg tenke meg. Selv om dette funker for ditt barn så er det ikke nødvendigvis slik at det vil funke for alle andre:)

Skrevet

Min reiser seg opp i vippestolen, noe som ikke er helt uvanlig kan jeg tenke meg. Selv om dette funker for ditt barn så er det ikke nødvendigvis slik at det vil funke for alle andre:)

Ja, vippestolen har vi måttet pakke bort for lenge siden, fordi vi måtte holde han fast for at han ikke skulle tippe forover. :P

Skrevet

Vippestol funka til 4 mnd, da var det situps for alle penga, ikke nakk om at hun vil hvile ryggen bak i vippestolen. Ligge på rygg, samme sak, situps. I bagvogn holder hun i kantene på bagen og prøver løfte seg opp. Ungen vil jo opp! Så jeg lar henne innimellom prøve sportsvogna. Mat får hun sittende i høystol. Og hun får sitte på fang. Hun kryper rundt på gulvet i rasende fart men hun kan altså ikke sette seg opp selv ennå.

Skrevet

6 mnd, hadde aldri "øvd" på sitting eller lignende før.

Skrevet

Gutten min satte seg opp selv på gulvet og satt stødig da han var 7,5 mnd. Jeg har alltid vært nøye med at han aldri skulle settes opp før han gjorde det av seg selv. Men han hadde blitt matet i tripp-trappen fra han var ca 6 mnd. Han lærte forøvrig både å krabbe og reise seg, før han lærte å sette seg opp. Det tror jeg er ganske vanlig.

Vesla er 8 mnd nå og er ikke i nærheten av å sette seg opp selv enda.

Skrevet

Mini var 6 mnd når han plutselig begynte og sette seg opp! :) aldri satt opp i sittende stilling før det bortsett fra på fang o.l...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...