Gå til innhold

Møte med banken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i ett møte på fredag med banken, og vil komme dit GODT forberedt, er ikke så flink økonomisk, men jeg vil ikke sitte der som en fjott som ikke vet noe :-p

Vi har tenkt å prøve å få til ett lån slik at vi får kjøpt oss en bolig, akkurat nå leier vi ett hus, men har mottat oppsigelse, så disponerer boligen ut juli.

Holder på å undersøke om startlån da vi desverre ikke har egenkapital.

Vi har noe lån fra før av, kreditt lån, 2 * billån, 2 * studielån på tilsammen 450 tusen kr. Den ene bilen har deffekt girkasse og får ikke solgt den for å slette heftelser, den andre bilen har også litt mer lån en heftelser :-( .

Vi er villig til å gå langt for å få kjøpt hus, samboer kan jobbe ekstra (er sjømann) og tjene myyye ekstra penger, og jeg har tenkt å selge en av mine to hester (får ca 15 000 kr for han).

Får vi kjøpt huset, så kan vi klare oss uten bil i en periode også.

Noen tips til hvordan jeg BEST mulig kan forberede meg til møtet?

Skrevet

For meg høres det ut til at all verdens forberedelser ikke kommer til å hjelpe dere dessverre. Viss dere ikke har egenkapital på 15%, så kommer dere ikke så langt lenger...

Selge en hest for å få 15000... det er ikke akkurat noen stor pengesum det altså... ;)

Skrevet

Har dere noen som kan stille som kausjonist?

Skrevet

Skal i ett møte på fredag med banken, og vil komme dit GODT forberedt, er ikke så flink økonomisk, men jeg vil ikke sitte der som en fjott som ikke vet noe :-p

Vi har tenkt å prøve å få til ett lån slik at vi får kjøpt oss en bolig, akkurat nå leier vi ett hus, men har mottat oppsigelse, så disponerer boligen ut juli.

Holder på å undersøke om startlån da vi desverre ikke har egenkapital.

Vi har noe lån fra før av, kreditt lån, 2 * billån, 2 * studielån på tilsammen 450 tusen kr. Den ene bilen har deffekt girkasse og får ikke solgt den for å slette heftelser, den andre bilen har også litt mer lån en heftelser :-( .

Vi er villig til å gå langt for å få kjøpt hus, samboer kan jobbe ekstra (er sjømann) og tjene myyye ekstra penger, og jeg har tenkt å selge en av mine to hester (får ca 15 000 kr for han).

Får vi kjøpt huset, så kan vi klare oss uten bil i en periode også.

Noen tips til hvordan jeg BEST mulig kan forberede meg til møtet?

Først og fremst, regn med at dere ikke får lån i det hele tatt. Dere har negativ egenkapital i utgangspunktet, dvs mer gjeld enn eiendeler. Banken har ikke noen mulighet til å låne dere penger uten egenkapital på 15 %. Hvis dere vurderer startlån, bør dere egentlig ha det klart før dere snakker med banken. Dessverre har ikke inntekt mye å si for om dere får lån eller ikke, annet enn at dere jo må kunne betjene renter og avdrag. Dere burde før møtet snakke med foreldre/besteforeldre for mulighet til kausjonist, forskudd på arv, eller om de kan gi dere et privat lån til egenkapital. Det er deres beste mulighet.

Skrevet

Hi her.

Selger hesten for å få ned lånet på bilen slik at den kan selges uten heftelser, får vi vekk bilen så er det å bruke tid på å fikse den deffekte bilen slik at vi kan ha den selv, evt selge den uten store tap.

Ved at samboeren jobber en ekstra tur får han trippel betaling, å vi kan betale ned det meste av kredittlån.

Vet også at verdivurderingen på boligen kommer til å ligge på ca 200 tusen mer enn det vi får kjøpt boligen for.

Skrevet

Hi her.

Selger hesten for å få ned lånet på bilen slik at den kan selges uten heftelser, får vi vekk bilen så er det å bruke tid på å fikse den deffekte bilen slik at vi kan ha den selv, evt selge den uten store tap.

Ved at samboeren jobber en ekstra tur får han trippel betaling, å vi kan betale ned det meste av kredittlån.

Vet også at verdivurderingen på boligen kommer til å ligge på ca 200 tusen mer enn det vi får kjøpt boligen for.

Da burde dere ordne opp i dette FøR dere drar til banken. Det at dere tenker å gjøre noe holder ikke.

Skrevet

Hvorfor får dere kjøpe boligen til mindre enn den er verdt da?

Hvis det er så enkelt som du sier for samboeren din å tjene ekstra penger burde han gjøre det før dere skal søke lån, slik at dere hvertfall får bort kredittgjelden. Samme med hesten og bilen.

Skrevet

Hi her.

Var i planen å gjøre det før kjøp av bolig, men nå er det en bolig vi har veldig lyst på til salgs i tillegg til at vi har fått oppsigelse i nåværende bolig. Tida rakk ikke til desverre.

Grunnen til at den blir solgt under takst er at han selger privat.

Skrevet

Det at banken ikke låner ut penger fordi fordi fordi er bare tull.

Vi fikk fullfinansiering da vi kjøpte leilighet i 2009, selv om mannen hadde betalingsanmerkning :P

Så det kommer an på hvem dere treffer.

Ta en prat med banken og forklar situasjonen. Dere har jo en plan om hvordan dere kan gjøre dette. Det hadde selvfølgelig vært bra om den turen på sjøen hadde vært slik at dere ikke hadde kredittgjeld, men dersom dere har betalingsevne og vilje, så kan det hende at det kan finansieres inn i boliglånet.

Får dere ikke napp i første banken, så går det an å ta kontakt med andre banker også. At en sier nei betyr ikke at alle gjør det.

Lykke til! :)

Skrevet

Vet jo at nye regler i banken gjør at de ikke har lov å låne ut mer en 85% av boligens verdi, og det er grunnen til at vi også må høre om startlån via kommunen.

Må nå prøve å sette opp en nedbetalingsplan, og ett budsjett.

Skulle selvfølgelig ønske vi hadde hatt egenkapital, men det er lite å gjøre med nå, å ettersom vi har kun tre mnd på oss før vi må ut, så må vi finne noe annet, og kjøpe ett hus til under 1,5 millioner får man ikke overalt, og dette er et hus som er nyoppusset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...