Anonym bruker Skrevet 1. mai 2012 #1 Skrevet 1. mai 2012 Gutten min er nå fire mnd. Vi ønsker å få en til og har i grunn bestmt oss for å prøve med en gang. Jeg har planlagt å ha permisjon (NAV) med 100% lønn, for deretter å ta ulønnet permisjon slik at minsten ikke er under året når han begynner i bhg. Dette betyr at jeg går ulønnet fra september 2012 til januar 2013. Har dette noe å si for utmåling av stønad? Og hvis jeg blir syk (var det i forrige sv.sk) hvordan er det da hvis jeg går ulønnet? Har fast full stilling i kommunen... Noen som vet?
miepia30 Skrevet 1. mai 2012 #2 Skrevet 1. mai 2012 Du må regne på det og ikke gå i den fella at du føder fex i januar/feb og da har vært uten inntekt i 5 mnd, for da har du ikke hatt inntekt i 6 av de siste 10 mnd. Du må ha under 4 mnd ulønna perm, da går det opp. Da har du hatt inntekt (foreldrepenger) i 6 av 10 og får neste foreldrepengeperiode beregnet av det. Husk du kan ikke sykemeldes når du er i ulønnet permisjon så hvis du nå fex blir gravid og så syk mens i ulønnet kan du havne i trøbbel ved at du ikke klarer komme tilbake i jobb igjen før du føder og da ikke ha hatt inntekt 6 av siste 10. Som den liste gale personen jeg er ville jeg satt opp et skjema hvis man ser, hvis jeg blir gravid i mai, hva skjer da, juni hva da osv osv. For det er fort gjort å gå ifella og stå uten penger.
81-Mamma<3<3 Skrevet 1. mai 2012 #3 Skrevet 1. mai 2012 Du kan kanskje la mannen ta sine 3 md nå, så går du ulønnet nå. Deretter tar du resten av din permisjon. Men det kan være du må litt på jobb igjen for å få 6 md lønn.. Eller bli sykemeldt. Det spørs hvor mye permisjon du har igjen. Lurt å skrive liste over alternative løsninger!
Hedda2011 Skrevet 2. mai 2012 #4 Skrevet 2. mai 2012 Hmmm... Tenkte å ha (Nav) permisjonen min+ferie til septemnber, deretter ulønnet perm frem til januar, det vil si tre mnd ulønnet. Aner jo ikke når jeg blir gravid! I flg legene så er ikke svømmerene prima, så det er egentlig helt utrolig at vi har klart det nå! Synes dette er litt vanskelig, har ikke råd til å gå på en slik smell.
81-Mamma<3<3 Skrevet 2. mai 2012 #5 Skrevet 2. mai 2012 Ring å hør litt med NAV. Vær ærlig med problemet. Jeg har ringt med spørsmål noen ganger i det siste, og de har vært utrolig hjelpsomme! Uansett, du må ha lønn 6 av 10 siste md når søknad om foreldrepenger sendes. Du klarer 3 md uten lønn. Mulig det blir mer iregnet ferie? Du har uansett litt tid på deg når du finner ut at du er gravid også
NoraLill82 Skrevet 3. mai 2012 #7 Skrevet 3. mai 2012 Har du ulønnet perm i mer enn 4 uker, så mister du retten til sykepenger. Dvs at blir du gravid i feks november så har du ikke opparbeidet deg rett til sykepenger. Jeg ville tatt NAV-perm+ferie+4 uker ulønnet perm, så gått tilbake i jobb mens mannen tar sine 12 uker. Har du en grei arbeidsgiver kan du kanskje ta noe ulønnet perm etter mannens perm igjen, men maks 4 uker for å ikke miste retten til sykepenger. Poenget med å ikke miste sykepengeretten er viktigst hvis du tror du blir sykemeldt på et tidspunkt i graviditeten, og ikke regner med å komme i jobb igjen før du føder. Hvis du tror du kun trenger sykemelding en kort periode, og altså tror du kan jobbe igjen senere, så er ikke det så viktig. Husk at 6 av 10-regelen gjelder til det tidspunkt permisjonen starter (3-12 uker før termin).
M-M-M-mamma Skrevet 3. mai 2012 #8 Skrevet 3. mai 2012 Jeg vil i grunn anbefale deg å gå ut i 100% jobb når far har sin permisjon for så å spare deg opp retten til å ha full lønn i neste permisjon også..iallefall hvis dere klarer å bli gravide fort. Vi venter nå nr to og det blir 15 mnd mellom de..utrolig nok går jeg ut i neste perm når han begynner på jobb igjen (veldig heldig der gitt) så vi har virkelig klart å time det slik at jeg får spart opp igjen retten til pengene og ha eldstemann hjemme til barnehagestart i august Vent med å bestemme deg/dere til du ser når dere blir gravide
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå