Gå til innhold

Hvordan var ditt svangerskapsforløp?

gærne ko

Anbefalte innlegg

Hei

Var på ultralyd i går, og fikk vite at eg venter tvillinger. Er i uke 9, og var på tidlig ultralyd pga svangerskap utenfor livmor i høst. Det var ingen overrraskelse at det var to, har hatt en følelse av det lenge. Merka godt at eg var gravid fra ca 3 uker på vei. Forma har vore laber, med kvalme og null energi. I motsetning til med førstemann som no er 6 år, då hadde eg ingen kvalme og masse energi heile veien.

Men vi har ingen tvillinger i slekta, bare hos et søskenbarn som jeg har lite kontakt med. Og uansett så er det for tidlig å fortelle det til andre enn nærmaste familie. Kan dere fortelle litt om kordan deres svangerskap har forløpt? Kordan har forma vært, kor raskt gikk magen over fra å vere bare koselig til å bli tung å bære? Og ikkje minst, kor lenge kunne dere jobbe (type jobb)?

Eg har vore våken halve natta og tenkt, og får ikkje sove mer. Er glad men og bekymra for jobb, økonom og alt eg ikkje vet om eg treng å bekymre meg for :)

Fortsetter under...

hva som gjorde at du trodde det var 2?

Merka veldig tidlig at eg var gravid, fra eg var 3 uker på vei (foster 1 uke). Og så har eg vore så fryktelig kvalm og heilt uten energi. Det var så ulikt første graviditet der eg var i fin form heile tida. Så var heilt sikker på at eg enten var lenger på vei enn eg trudde eller at det var tvillinger. Og siste vekene før ultralyden tenkte eg veldig masse på tvillinger. Tilfeldig, eller instinkt? Eg veit ikkje, men blei ikkje det spor overraska når hun fann to stk i magen :) Og er veldig glad for at det er to, for dersom alt går bra så er eg heilt 100 % sikker på at dette er siste svangerskap :)

Jeg har vært fysisk bra form frem til uke 26, da begynte jeg å klage litt. Har ikke fulltidsjobb. Men vikar ganske ofte, så det kan jo ha med det å gjøre.

Eller var jeg kvalm frem til uke 15, men det kom å gikk.

Men nå i uke 30 er jeg like stor som en høygravid, og bekkenet krangler på kvelden. Men sånnsett bra på dagen, men må ta det med ro, gjør jeg for mye blir jeg stiv å støl.

Har heller ikke tvillinger i familien her, men med eneggede er det jo helt tilfeldig. Selve sjokket og alle tankene var gjerne på topp helt i begynnelsen, men nå er jeg ikke bekymret i det hele tatt. Ser frem til å møte guttaboys;)

Så hyggeig å høyre frå dere. Formen her er heller ikkje noke å skryte av, energien er ganske lav og kvalmen kjem når som helst. Så lenge eg er flink til å passe på å ikkje bli skikkelig sulten så går det bra. Prøver å ete litt uansett kor kvalm eg er.

Skal tilbake på ultralyd om 4 uker, så då får vi sikkert litt meir informasjon og forhåpentligvis får vi vite at alt står bra til med begge småtrolla i magen. Dei var like store, hadde like raske hjerteslag og var akkurat så store som dei skulle i forhold til siste menstruasjon. Og dei hadde kvar si morkake. Så det er et lavrisiko tvillingsvangerskap som legen sa. Men eg er likevel litt bekymra :) Og så er det så vanskelig å ikkje fortelle til venner og bekjente, for vi er jo veldig glade :)

Annonse

Jeg hadde også en sterk følelse av at det kunne være to og tok derfor UL ved 12 uker. årsaken til følelsen av to var at jeg var så utrolig energiløs. Jeg var noe kvalm, men det var først og fremst mangel på energi som var problemet. Ingen av mine venninner som har hatt en har hatt tilsvarende "problemer". Mangelen på energi var så stor at jeg ble sykemeldt. Klarte så vidt å holde ut to timer på jobb før jeg slepte meg til bilen;) Etterhvert viste det seg at jeg hadde behov for tilskudd av B12 og jern, i tillegg til at jeg tar Q10 som jeg fikk anbefalt av jordmor. Er nå 31 uker og den siste 1,5 mnd har vært veldig fin. Utrolig deilig!! Hviler fortsatt mye, men nå kan jeg være med på vanlige dagligdagse aktiviteter. Har en gutt på 3,5 år så litt er det jo som skjer. Magen oppleves ikke som veldig tung enda. Lykke til med ditt svangerskap:)

Er 36 uker på vei nå. Var veldig kvalm og hadde mye hodepine etc i første trimester og fram til ca uke 15-16 tror jeg. Så var formen ganske fin fram til uke 20, da ble jeg sykm pga energimangel. Tålte ingenting. Formen kom seg litt igjen, men fra ca uke 26 begynte jeg å føle meg skikkelig høygravid. Søvnproblemer, sliten av ingenting etc. Fikk også bekkenløsning tidlig, fra uke 9, så har vært nødt til å bruke endel tid på fysioterapi, trening etc. Halsbrann, nesetetthet mm har hindret nattesøvn i nesten hele svangerskapet.

Så jeg vil absolutt si det har vært et tøft svangerskap, selv om alt har gått etter planen. Anbefaler deg iallfall å ikke kjøre deg for langt før du evt ber om sykm. På vårt sykehus er det vanlig å anbefale sykm fra uke 22-24, men jeg måtte som sagt kapitulere tidligere

Jeg også hadde det på følelsen av at det var to stk. Grunnen til det var at jeg fikk mage ganske fort, og kjente at det pressa i magen helt siden starten. Jeg var mye større enn andre gravide som var flere uker lengre på vei enn meg, og når legen i uke 9 også trodde at det var to, var jeg overbevist! En ultralyd i uke 12 bekreftet dette! Toeggede, med hver sin morkake, og lavrisiko- svangerskap som de sa på sykehuset.

Formen har ikke vært så bra. Jeg ble trøtt og mistet energien i uke 3, (testa ikke positivt før 4+4) og begynte å bli kvalm i uke 6. Det har vart fram til nesten uke 15.

Nå sliter jeg med utrolige ryggsmerter når jeg er på jobb, i korsryggen, og har problemer med å gjennomføre arbeidoppgavene mine. Jeg jobber på småbarnsavd. i bhg. Jeg er 15+5 i dag.

Hei!

Jeg er 35 fullgåtte uker i morgen. Fattet tidlig mistanke om at det var tvillinger. Var utrolig kvalm og helt uten energi. Fikk det bekreftet på UL i uke 12. Magen kom i uke 13. Var kvalm fra uke 7-16. Etter det hadde jeg en god periode frem til uke 21. Da var det fin størrelse på magen og jeg var ikke kvalm.

I uke 21 og fremover ble det gradvis tyngre. Sluttet å jobbe i uke 21 og det var veldig godt. Jeg har hvilt masse og har heldigvis sluppet unna de verste bekken og ryggplagene pga det. I uke 28-30 følte jeg meg høygravid og det har jeg gjort siden. Trøsten er at jeg ikke føler meg så mye verre nå i uke 35. Masse lykke til! :)

Annonse

Hei! Gratulera med tvillingar i magen:-) Eg var på tidlig ul veke 8 pga IVF. Hadde satt inn to fine egg og jammen blei det full klaff. Formen var veldig bra heilt fra starten av - kun veldig trøtt. Eg brukte litt medisinar i forb m IVF forsøket, så fekk nokre småblødningar, som skremte meg! Men legen sa at det er vanlig at tvillinggravide opplever småblødningar.

Eg fekk ikkje noko særlig mage før veke 16-20. Jordmor anbefalte støttestrømper når eg var hos ho i veke 17. Eg kjøpte et par type tynne nylon. Dei var greie å få på - så eg brukte dei mykje! Fekk faktisk ikkje hovne bein før eg låg på sjukehuset etter fødselen. Vidare i svangerskapet: Eg begynte å kjenna antydningar til bekkenløsning, så fekk anbefaling av JM om bassengtrening. Pluss putetriks - pute under låra og seinare når eg måtte ligge på sida: pute mellom beina. BTW: Eg fekk tips om å ligga på venstre side for å unngå kvalme - om det var det eller berre eit lykketreff, eg var vertfall ikkje kvalm! Låg vel på venstre side fra første natt etter positiv test:-)

Fra veke 21 - 25 jobba eg 50% og etter det ingenting. Føltes litt rart, men det var ein god investering i eit trygt og godt tvillingsvangerskap. Magen blei plutselig stor:-) sånn fra veke 32 (då hadde eg oppkjøring:) Eg fekk god oppfølging, var jevnlig på ultralyd - trygt å veta korleis gutane hadde det og sånn omtrentlig kor store dei var.

Eg brukte tida på å kjøpe utstyr og organisere arveklær, og tenkte at eg ikkje visste om dei ville komme før termin, eller korleis min form kom til å vera. Tvillingkalender fra tvillingforeningen blei kjøpt og der leste eg masse og skreiv litt dagbok, eller litt for kvar veke. Anbefaler den kalenderen:-)

Gutane låg i seteleie og kom til verda med keisersnitt i veke 38+1.

Håper du får eit flott tvillingsvangerskap:-)

LA

Endret av lykkeligalene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...