Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #2 Skrevet 30. april 2012 Ikke alltid. Høyt sf-mål kan også skyldes mye fostervann som gjør livmoren større.
Mor Stratos Skrevet 30. april 2012 #3 Skrevet 30. april 2012 Ikke nødvendigvis. Mageboeren min er hittil estimert til 45-50% over snitt, men jeg er ikke utenfor den grønne kurven. Folk syns heller ikke jeg har spesielt stor mage, selv om jeg er "bare" 170 høy. Fostervann og hvordan man bærer barnet har vel en del med det å gjøre tror jeg.
Frk Ludvig Skrevet 30. april 2012 #4 Skrevet 30. april 2012 Sier meg enig i ikke nødvendigvis. Jordmor sa at jeg hadde høyt symfysemål og at det sikkert ble en stor baby. Var nettopp inne på kontroll på sykehuset av andre grunner, tok ul, og der der fikk jeg beskjed om at babyen tvert imot var under snittet. UL viste også at det var mye fostervann så var sannsynligvis det som førte til de høye målene... Men blir spennende å se når babyen kommer ut om et par uker, har jo hørt at både jordmor og UL kan ta fullstendig feil...men foreløpig setter jeg min lit til UL
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2012 #5 Skrevet 1. mai 2012 Jeg har også ligget over kurven. Fikk målt baby nå pga det. Babyen er helt på gj.snitt, og normal mengde fostervann. Fødselslegen sa at det kan ha noe også med at noen får "høy" mage (jeg har liten, men høy, og høyt symfyse-fundusmål) i stedet for mage som stikker langt ut. Hun sa også at det er veldig unøyaktig med symfyse-fundusmål.
Kosemosepose Skrevet 1. mai 2012 #6 Skrevet 1. mai 2012 Første gang hadde jeg stort sf-mål, og jm mente babyen var veldig stor. Ut kom et knøtt på 2590g...
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 1. mai 2012 #7 Skrevet 1. mai 2012 (endret) Jeg hadde enormt symfysemål med nr 1. Han kom ut på 4200 og jeg hadde mye fostervann noe som hadde sammenheng med at det var noe galt med babyen. Men har hørt det samme, at det ikke nødvendigvis har en sammenheng, men det kan ha det... Endret 1. mai 2012 av FinesteGutt08+Julijente12
*LilleTroll + spira Skrevet 1. mai 2012 #8 Skrevet 1. mai 2012 Sist lå jeg helt på toppen av kurven hele svangerskapet, ut kom ei tulle på 50 cm og 3500 gr, altså "helt på snittet"..!
ticalinda Skrevet 1. mai 2012 #9 Skrevet 1. mai 2012 Jeg har to ganger ligget helt på toppen av det skraverte feltet, men har begge gangene fått barn helt på gjennomsnittet. Ligger like høyt nå også, men satser på at det er en normalt stor baby denne gang også....
Fru Tuttemor Skrevet 2. mai 2012 Forfatter #10 Skrevet 2. mai 2012 Takk for svar jenter jeg fikk et kryss over det grønne feltet jeg nå i uke 23+3,krysset på nesten 25 cm..Har samme mageformen og akkurat samme vekta så forrige svangerskap så ble litt satt ut da symfysemålet ble så stort.. Tenkte med en gang på en 5kgs baby.. :-O skal i 3D den 22 så da får jeg vel en liten pekepinn på om ungen er stor eller ikke..
Mamma til tre gutter Skrevet 2. mai 2012 #11 Skrevet 2. mai 2012 eg har kryss langt over den grønne linja gjennom hele svangerskapet, har vert på ul og denne babyen ligger 8 % under gjennomsnittet så nei det trenger ikkje bety stor baby..'
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2012 #13 Skrevet 3. mai 2012 Nope, ikke nødvendigvis! Jeg hadde veldig høye symfysemål hele veien sist jeg var gravid, lå nesten utenfor kurven i øvre del. Gutten min var 3,1 kg da han ble født... Altså godt under gjennomsnittet. Fikk høre etter fødselen at jeg må ha hatt mye fostervann. Ikke vet jeg, vannet mitt gikk nemlig mens jeg lå i badekaret...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå