Gå til innhold

Lite fosterbevegelser i uke 21

Anbefalte innlegg

Eg er førstegangsfødende uke 21+3 og kjenner veldig lite bevegelser. Kjente nesten mer i uke 19 og 20. Da kjente eg en del småkriplinger/bobler. Nå kjenner eg nesten ikkje noko.. er ikkje dette rart?? Har vore til jordmor for fire dager siden og fosterlyden var heilt fin. Fikk vite på ultralyd at eg har foranliggende morkake og at dette kan polstre mot spark. Men er bekymra for det... noen andre som har opplevd noe lignende? Hva har dere gjort med det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143932659-lite-fosterbevegelser-i-uke-21/
Del på andre sider

Fortsetter under...

er normalt vis morkaken ligger foran og ikkje kjenne så mye :) babyen er jo fortsatt ganske liten. du vil ha mer kontoll på bevegelsene når den er sterkere og tyngre :)

ikkje alle bevegelser enn kjenner heller.. eg kjenner en del liv men på ul såg eg at babyen var aktiv hele tiden men kjente ingen ting. så h*n beverger seg sikkert uten og ta borti livmor veggen

Synes ikke jeg merker så mye jeg heller, er 24 uker. Har også morkaken foran. Merker mer at hun vrir seg og magen blir helt stram der hun holder på, og jeg blir nesten kvalm av å kjenne disse bevegelsene.

Husker det med spark stresset meg sist, alle spurte hele tiden ja nå kjenner du vel masse liv osv... Men hva er mye liv?

Var også hos lege i dag, hjertet slår og alt ser bra ut :)

Det er helt vanlig at man ikke kjenner alle bevegelsene enda, det er spørs hvordan babyen ligger og hvor den sparker. De har fortsatt mye plass inni magen og er ikke så veldig sterk enda. Jeg kjente daglige bevegelser fra uke 20, og har morkaken foran, noen dager var det mye liv og noen dager mer rolig.

Jeg venter mitt tredje barn, og har hatt morkaken foran i alle svangerskapene. Har generelt kjent lite liv i alle graviditetene. Veldig frustrende, ettersom jordmødre/leger stort sett bruker spark som indikator på om alt er bra med barnet.

Når det er sagt, så er det ikke før i uke 28 at man SKAL kjenne liv hver dag, men det var jaggu mange dager i mine forrige svangerskap at jeg var usikker på om jeg hadde kjent liv etter uke 28 også. Var inne på bekymringsultralyder, og alt var meget bra hver gang med VELDIG aktive babyer;-) For meg har også doppleren (angel sound) vært en super redning når jeg har vært/er bekymret. Hører masse aktivitet uten å kjenne noen ting...

Nå er jeg snart 24 uker, og kjenner fortsatt lite liv. Er ikke fullt så bekymret nå, men synes det burde vært mye mer info om hvor lite liv en faktisk kan kjenne når morkaka ligger foran, da det sikkert er mange kommende mødre som bekymrer seg unødig. På den annen side, så er det viktig å følge med på DITT barns bevegelser (når du er over uke 28 og kjenner noe), og om det avviker fra dets normale mønster. Hadde ellers investert i en doppler, og ikke nølt med å be om en ekstra ultralyd (etter uke 28) hvis du virkelig er bekymret. å være veldig bekymret gagner ingen, selv om alt helt sikkert er bra:-) Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...