Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #1 Skrevet 30. april 2012 Er ikke perfekt selv, det skal sies. Men leser jeg f.eks. på nettsider med mange skrivefeiler på, greier jeg faktisk ikke ta de seriøst.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #3 Skrevet 30. april 2012 Må si meg enig. Vet det er¨fordomsfullt, men jeg klarer ikke endre tankene mine.
Gjest Miryks Skrevet 30. april 2012 #4 Skrevet 30. april 2012 Jeg tar folk med mye skrivefeil lite seriøst, ja. Med mindre vedkommende har dysleksi eller lignende. Oppegående, friske mennesker uten "handicap" osv skal kunne skrive ordentlig. Men det har mange ganger blitt motbevist her inne...
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #5 Skrevet 30. april 2012 MEN hvorfor egentlig? Er seriøst norskopplæringa her i landet så elendig? Veldig mange uten dysleksi skriver ordene som de uttales.. Egentlig ganske rart. En norsklærer jeg hadde på VGS på siste året allmennfag, mente at norskopplæringen i grunnskole/ungdomsskole og i yrkesfagopplæring var altfor dårlig.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #6 Skrevet 30. april 2012 JA, tror ikke det er så mye å si på norskopplæringen. Eller kanskje, vet at det er lite pugging på rettskriving i forhold til USA f.eks hvor elevene blir grillet på rettskriving fra de er ganske små. Men det er mye sløve folk også. Her inne er det MYE skrviefeil, ikke bare ortografi, grammatikk også. "Jeg ga en blomst til hun" "Jeg kjøpte en ny kaffedrakter og ga den gamle til hun"
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #7 Skrevet 30. april 2012 Jeg bryr meg ikke så mye om trykkleifer her og der, så sant det ikke blir for mange av dem, det vitner om slurv. Men gjennomgående dårlig språk, barnslige formuleringer og skrivefeil som tyder på at avsender ikke vet hvordan et ord skrives, DET reagerer jeg på.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #8 Skrevet 30. april 2012 Jeg jobber med norskopplæring for innvandrere. I snitt skriver en innvandrer (som kan et latinsk alfabet fra tidligere) som har gått fulltid på norskkurs i et halvt år, bedre enn gjennomsnittsnordmannen. Pinlig? Ja, jeg synes det. Om det skyldes dårlig kvalitet på norskopplæringen i skolen, sløve nordmenn som ikke ser poenget i å lære seg morsmålet sitt skikkelig, eller en kombinasjon av disse to, har jeg ikke så sterke meninger om.
☆☆☆ Skrevet 30. april 2012 #9 Skrevet 30. april 2012 Spørs hvilke skrivefeil tror jeg. Går de ikke ut over "lesevennligheten" i teksten tror jeg de fleste gir beng i skrivefeil. Det å skrive på dialekt er det som irriterer meg mest når jeg skal lese (ikke på SMS fra venner og på facebook, der man kjenner de som leser), og som jeg mener gir det mest useriøse inntrykket. Stavefeil bryr meg lite, selv "honkle" "legimitasjon" og andre klassikere går helt greit (men festlige er de ).
Lammelåret Skrevet 30. april 2012 #10 Skrevet 30. april 2012 Jeg skiller mellom privatpersoner som skriver på nett og bedrifter og organisasjoner. I førstnevnte tilfelle ser jeg forbi feil hvis ikke det er ekstremt, mens i sistenevnte tilfelle betyr det definitivt noe for helhetsinntrykket.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #11 Skrevet 30. april 2012 Heheh ja.. Tenker på ord her inne slik som: Honkle, statEstikk, sjemi, sjede +++. Er det slik at vår neste generasjon er dømt til å bli dårlige i norsk, bør elever tidlig få flere gloseprøver på skolen enn det de får idag. Når jeg gikk på barne og ungdomsskole hadde vi veldig lite av sånt. Bryr meg heller ikke mye om noen få skrivefeiler her og der. Man skal jo trossalt ikke være nazi på slikt Men rettskriving og riktig formulering synes jeg er veldig viktig å kunne for å kunne bli tatt seriøst når man skal skrive en jobbsøknad for eksempel.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #12 Skrevet 30. april 2012 Her inne bryr jeg meg ikke om hvor mye feil jeg skriver. Om folk ikke tar meg seriøst så plager det meg ikke nevneverdig. Jeg forstår det faktisk godt. Jeg har selv vansklig for å ta folk som ikke behersker vanlig gramatikk og tegnsetting helt seriøst, men jeg forsøker å svare skikkelig likevell. I andre settinger er jeg mer nøye med å bruke retteprogramer og å fa andre til å lese gjennom tekstene mine. Jeg er dyslektiker, men det er det jo ingen her som vet når jeg signerer med anonym. Vi vet i det heletatt svare lite om avsenderene av meldingene her inne. Derfor bør vi forsøke å la tvilen komme folk til gode. Den som skriver kan være dyslektiker som meg, en invandrer som har bodd her i 3 mnd eller en 13 åring med store problemer. Det får vi aldri vite sikkert. Jeg er foresten ikke bare dyslektiker, jeg er til og med en lat dyslektiker som sikkert kunne skrevet bedre om jeg hadde jobbet mye for det, men jeg gidder ikke. Det er mye annet som er morsommere å bruke tiden min på.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 30. april 2012 #13 Skrevet 30. april 2012 Det kommer an på skrivefeilene. Det er nemlig (stort sett) ganske enkelt å se forskjell på trykkleifer/tastefeil, dysleksi og ren og skjær mangel på norskkunnskaper. Tastefeilene og typiske "dyslektikerfeil" er lette å kjenne igjen, mens de som skriver feil bare fordi de ikke gidder gjøre en innsats, eller aldri fulgte med i timene, de gjør andre feil. Jeg skriver ikke perfekt selv, og inne på et forum på dette er det i og for seg ikke så farlig, så lenge man faktisk forstår hva som menes. Da gidder iallefall ikke jeg henge meg opp i det. Men i avisdebatter, seriøse politiske diskusjoner, jobbsøknader, nyhetsartikler osv., forventer jeg at folk i det minste greier å bruke stavekontrollen før de sender avgårde det de har forfattet. Noe annet ser jeg på som useriøst, ja, og jeg greier ikke la være å undre meg over hvilke andre områder de mangler kunnskaper på.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 30. april 2012 #14 Skrevet 30. april 2012 Det kommer an på hvor det er. Her inne blåser jeg som regel i skrivefeil, og har nok ganske mange av dem selv også. Ikke minst er jeg ram på eviglange setninger, hehe... Men om jeg leser mer "seriøse" ting som artikler osv som er full i skrivefeil, da må jeg innrømme at jeg er fordomsfull nok til å synes skribenten setter seg selv i et dårlig lys. Støtter forøvrig den lener oppe om utenlandske. Vi har elever på skolen fra andre land som etter ett år med grunnleggende norsk skriver bedre og mer korrekt norsk enn gjennomsnittet av våre norskfødte elever...
Gjest Mentha & Junior Skrevet 30. april 2012 #15 Skrevet 30. april 2012 Sier meg enig med de fleste over her. I offentlig sammenheng (det være seg jobbsøknad, avisartikler, tilbudsaviser for en butikk, menyen på en restaurant o.l.) BøR det være rett skrevet det som står. Privat sett (sånn som her inne) skjærer skrivefeilene litt i øynene, men ikke verre enn at jeg overser de. Vet jeg har mine feil selv, så jeg skriker ikke opp om tasteleifer. Men det er klart at mange skrivefeil og en fattig grammatisk forståelse farger innlegget, og automatisk blir det lagt i "mindre seriøs"-bunken. Beklager, men det går av seg selv. Dyslektikere er unntaket, men bare for å ha sagt det, ei venninne av meg som har dysleksi slår de fleste andre i vennegjengen når det kommer til rettskriving Trykkleifer og autocorrect stiller i en klasse for seg og er selvsagt tilgivelige (og innimellom hysterisk morsomme. Er fortsatt spent på den erotiske lapskausen som ble nevt for en stund siden)
Mamma´n til lillemor Skrevet 30. april 2012 #16 Skrevet 30. april 2012 Jeg er en irriterende person som irriterer meg over skrivefeil, selv om jeg ikke er perfekt selv. Trykkleifer gjør ingenting, blir en del av dem hos meg også med touch-tastatur.... Men gramatikkfeil og sløvhet irriterer meg omtrent overalt. Jeg vet at det kan skyldes dysleksi eller at personen som skriver ikke er norsk, så jeg vil ikke påpeke det, men jeg legger merke til det og irriterer meg. Vet det er ufint av meg, men jeg har alltid vært sånn. Da jeg var barn korrigerte jeg søsken og andre stadig vekk og det er jo ufint av meg. Jeg irriterer meg veldig over de som ikke snakker reint, sier skjøttkaker o.l. Og hvis jeg ikke kjenner dem merker jeg at jeg tar dem mindre seriøst, dessverre.
☆☆☆ Skrevet 30. april 2012 #17 Skrevet 30. april 2012 Sier meg enig med de fleste over her. I offentlig sammenheng (det være seg jobbsøknad, avisartikler, tilbudsaviser for en butikk, menyen på en restaurant o.l.) BøR det være rett skrevet det som står. Privat sett (sånn som her inne) skjærer skrivefeilene litt i øynene, men ikke verre enn at jeg overser de. Vet jeg har mine feil selv, så jeg skriker ikke opp om tasteleifer. Men det er klart at mange skrivefeil og en fattig grammatisk forståelse farger innlegget, og automatisk blir det lagt i "mindre seriøs"-bunken. Beklager, men det går av seg selv. Dyslektikere er unntaket, men bare for å ha sagt det, ei venninne av meg som har dysleksi slår de fleste andre i vennegjengen når det kommer til rettskriving Trykkleifer og autocorrect stiller i en klasse for seg og er selvsagt tilgivelige (og innimellom hysterisk morsomme. Er fortsatt spent på den erotiske lapskausen som ble nevt for en stund siden) Den erotiske lapskausen er fremdeles i hermetikkskuffen
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #18 Skrevet 30. april 2012 Jeg irriterer meg grønn over skrivefeil, og ihvertfall "slurvefeil". Er mange som har veldig dårlig grammatikk, og enkelte skriver konsekvent de samme feilene hele tiden. De med dysleksi osv. er såklart unnskyldt, men mye annet tror jeg bare gjelder dårlig opplæring på skolen rett og slett! Man virker jo mye mer seriøs når man skriver riktig, og formulerer seg rett.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #19 Skrevet 30. april 2012 Vrir meg innvendig av: "VÆR dag", "etter vÆrt".. Huff..
anonym91 Skrevet 30. april 2012 #20 Skrevet 30. april 2012 på sms skriver eg kun dialekt.. det har ødelaggt alt av rett skriving for meg.. siden msn på ungdomskolen har eg brukt forkortelser og rare skrive måter merker eg må konsentrere meg om eg skal skrive en jobb søknad ol.. men det eg gjør mest er og blande nynorsk som eg er opplært med og bokmål som eg leser over alt.. tror det er lettere for di som er opplært med bokmål og skrive rett
☆☆☆ Skrevet 30. april 2012 #21 Skrevet 30. april 2012 Tror det er lettere for di som er opplært med bokmål og skrive rett Ikke ifølge undersøkelser...
Tigerpote Skrevet 30. april 2012 #22 Skrevet 30. april 2012 Jeg undrer meg fælt dersom et voksent mennesker som ikke er innvandrer eller har dysleksi ikke kan skrive korrekt norsk ja. Jeg snakker ikke om å aldri feilstave et ord, eller ha tastefeil, men å ikke kunne elementær norsk. Feks å skrive di istedet for de psykRiater istedet for psykiater deprisjon istedet for depresjon honkle istedet for håndkle hehe... osvosvosv og når folk sier schøtt, schetil, schino og schylling blir jeg helt matt!
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #23 Skrevet 30. april 2012 Jeg tar de som skriver mye feil mindre seriøst. Akkurat som de som jeg tar de som ikke kan prate ordentlig mindre seriøst. (I mine ører er "prate ordentlig" å ikke banne i hver setning, klare å formidle det man ønsker å si og ganske enkelt prate riktig).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå