Gå til innhold

Kan nav gjøre dette mot meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble sykemeldt etter psykiske forstyrrelser.Nav brukte da 4 mnd for å behandle saken min.De mistet papirene statig vekk.Hendte at jeg sendte papirer for 3.gang bare fordi de roter de bort og sier at de ikke fikk dem.

Etter at de behandlet saken min,fikk jeg avslag for sykemelding uten begrunnelse eller forklaring.Når jeg ringer min saksbehandler kommer hun med rasistiske uttrykk og legger på før jeg rekker å svare tilbake.

Siden nav har gitt meg avslag,sluttet legen min å skrive sykemelding til meg.Jeg går på antidepresiva og får pyskis behandlig hos psykiater.

Siden jeg ikke har gyldig sykemelding,blir jo fraværet mitt ugyldig.Mistet jobben min.Har klaget på avslaget.Det har gått 3 mnd og den er under behandling.

Føler meg urettferdig behandlet.Mistet jobben min og har ingen inntekt.Noen som vet hva slags rettigheter jeg har?Kan jeg saksøke nav??Hva kan jeg gjøre nå?Takker for alle svar :)

Skrevet

Heisan, du bør ta kontakt med pasientombudet og høre hva du kan gjøre, de kan da ikke behandle deg slik! Masse lykke til:)

Skrevet

Jeg hadde nok tatt kontakt med advokat. Har du ikke inntekt har du vel rett på fri rettshjelp!?

Høres ut som en fæl situasjon. Ev. bør du gå høyere i systemet hos nav.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva som har skjedd jeg.

Ble sykemeldt også somlet nav vekk sykemeldingen? Eller hva var det de somlet vekk?

Nav behandler ikke saken når du blir sykemeldt, de betaler bare ut sykepenger. Men om arbeidsgiver eller andre bestrider sykemeldingen, altså ikke tror du faktisk er syk kan de nekte å betale ut sykepenger mens du blir vurdert av en annen lege. Om den andre legen også er enig i at du faktisk er for syk til å jobbe vil du får sykepenger.

Hvordan kan du får avslag på sykepenger, mener du at de ikke tror på legen din? Da kan du få ny vurdering hos en annen lege.

Om du har mistet jobben har du krav på dagpenger, men da må du være arbeidssøker da.

Var litt forvirrende alt dette.. Hva sier legen din da, han må jo ha en formening om hva som skjer. Om nav bestrider sykemeldingen hans bør jo han kunne hjelpe deg videre til en annen lege?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Nav kan vel ikke overprøve legens vurdering om sykemelding?

Skrevet

Ble sykemeldt etter psykiske forstyrrelser.Nav brukte da 4 mnd for å behandle saken min.De mistet papirene statig vekk.Hendte at jeg sendte papirer for 3.gang bare fordi de roter de bort og sier at de ikke fikk dem.

Etter at de behandlet saken min,fikk jeg avslag for sykemelding uten begrunnelse eller forklaring.Når jeg ringer min saksbehandler kommer hun med rasistiske uttrykk og legger på før jeg rekker å svare tilbake.

Siden nav har gitt meg avslag,sluttet legen min å skrive sykemelding til meg.Jeg går på antidepresiva og får pyskis behandlig hos psykiater.

Siden jeg ikke har gyldig sykemelding,blir jo fraværet mitt ugyldig.Mistet jobben min.Har klaget på avslaget.Det har gått 3 mnd og den er under behandling.

Føler meg urettferdig behandlet.Mistet jobben min og har ingen inntekt.Noen som vet hva slags rettigheter jeg har?Kan jeg saksøke nav??Hva kan jeg gjøre nå?Takker for alle svar smile.png

Dette høres jo helt sprøtt ut, de må jo gi en begrunnelse for hvorfor de ikke godtar sykemeldingene dine.

Nav har muligens ikke rett til å gjøre som de vil, selv om noen av saksbehandlerene ofte tror det.

Den fastlegen din høres jo ikke helt god ut heller. Hvis han mener at du trenger sykemelding, så er det jo pussig at du ikke får det.

Kanskje du skulle få psykiateren din til å kalle sammen til ett møte mellom psykiateren , deg, fastlegen din og nav. Det er noe som er en mulighet,bare for å få en forklaring, og veiledning for hva du skal gjøre videre. Vet om mange som har gjordt dette ,da de som enkelt person ikke har kommet noen vei i navsystemet.

Evt så kan du ha rett på fri rettshjelp. Da kan du jo hyre inn en advokat som kan hjelpe deg.

http://www.fri-rettshjelp.no/

Nederst i linken står det tlf du kan ringe, alt etter hvilken landsdel du bor i.

Eller du kan prøve å sende en melding til disse:

http://dinraadgiver.no/dinraadgiver/gratis-radgivning/?gclid=COHnhtn83K8CFedZmAodwSCBBw

Skrevet

Skjønner ikke helt hva som har skjedd jeg.

Ble sykemeldt også somlet nav vekk sykemeldingen? Eller hva var det de somlet vekk?

Nav behandler ikke saken når du blir sykemeldt, de betaler bare ut sykepenger. Men om arbeidsgiver eller andre bestrider sykemeldingen, altså ikke tror du faktisk er syk kan de nekte å betale ut sykepenger mens du blir vurdert av en annen lege. Om den andre legen også er enig i at du faktisk er for syk til å jobbe vil du får sykepenger.

Hvordan kan du får avslag på sykepenger, mener du at de ikke tror på legen din? Da kan du få ny vurdering hos en annen lege.

Om du har mistet jobben har du krav på dagpenger, men da må du være arbeidssøker da.

Var litt forvirrende alt dette.. Hva sier legen din da, han må jo ha en formening om hva som skjer. Om nav bestrider sykemeldingen hans bør jo han kunne hjelpe deg videre til en annen lege?

Legen sier at han ikke kan gjøre noe når nav gir meg avslag.Han bare viste meg døra.
Skrevet

Føler meg urettferdig behandlet.Mistet jobben min og har ingen inntekt.Noen som vet hva slags rettigheter jeg har?Kan jeg saksøke nav??Hva kan jeg gjøre nå?Takker for alle svar :)

Dette høres jo helt sprøtt ut, de må jo gi en begrunnelse for hvorfor de ikke godtar sykemeldingene dine.

Nav har muligens ikke rett til å gjøre som de vil, selv om noen av saksbehandlerene ofte tror det.

Den fastlegen din høres jo ikke helt god ut heller. Hvis han mener at du trenger sykemelding, så er det jo pussig at du ikke får det.

Kanskje du skulle få psykiateren din til å kalle sammen til ett møte mellom psykiateren , deg, fastlegen din og nav. Det er noe som er en mulighet,bare for å få en forklaring, og veiledning for hva du skal gjøre videre. Vet om mange som har gjordt dette ,da de som enkelt person ikke har kommet noen vei i navsystemet.

Evt så kan du ha rett på fri rettshjelp. Da kan du jo hyre inn en advokat som kan hjelpe deg.

http://www.fri-rettshjelp.no/

Nederst i linken står det tlf du kan ringe, alt etter hvilken landsdel du bor i.

Eller du kan prøve å sende en melding til disse:

http://dinraadgiver....CFedZmAodwSCBBw

Jeg ble innlagt på psykiatrisk avd.pga mine angst problemer.Må gå på medisiner og får pyskisk behandling.Både nav og legen min tror antageligvis at jeg prøver å snyte staten for penger.Det gjør jeg ikke,jeg er virkelig syk :( Kommer ikke videre i denne saken.
Skrevet

Hæ, dette henger da virkelig ikke på greip i det hele tatt!

Nav behandler da ikke en sykemelding, det skal mye til før de velger å ikke tro på behandlende lege altså, og da skal det bare kalles inn en ny lege så du kan bli vurdert på nytt.

At legen din ikke er villig til å hjelpe deg høres helt vannvittig ut, er det legen som har problemer med nav kanskje? Er faktisk leger som har mistet rettigheten til å skrive ut sykemeldinger fordi de har misbrukt systemet og sykemeldt folk på feil grunnlag, kan legen din være i slike problemer?

Du må få deg en skikkelig lege som er villig til å tale din sak, og sette han skikkelig inn i hvordan du har det. Så må du kalle inn til et møte hos nav, det er ganske vanlig med slike oppfølgingsmøter hvor både behandlende lege, pasienten og saksbehandleren hos nav er tilstede.

Synes faktisk du skal ringe pasientombudet også jeg, legen din kan ikke behandle deg sånn. Om han mener nav har rett og du er en hypokonder som egentlig ikke trenger sykemelding, så skal han fremdeles hjelpe deg, det er jobben hans!

Skrevet

Takker for alle svar.Så søte dere er :)

Skrevet

Hæ, dette henger da virkelig ikke på greip i det hele tatt!

Nav behandler da ikke en sykemelding, det skal mye til før de velger å ikke tro på behandlende lege altså, og da skal det bare kalles inn en ny lege så du kan bli vurdert på nytt.

At legen din ikke er villig til å hjelpe deg høres helt vannvittig ut, er det legen som har problemer med nav kanskje? Er faktisk leger som har mistet rettigheten til å skrive ut sykemeldinger fordi de har misbrukt systemet og sykemeldt folk på feil grunnlag, kan legen din være i slike problemer?

Du må få deg en skikkelig lege som er villig til å tale din sak, og sette han skikkelig inn i hvordan du har det. Så må du kalle inn til et møte hos nav, det er ganske vanlig med slike oppfølgingsmøter hvor både behandlende lege, pasienten og saksbehandleren hos nav er tilstede.

Synes faktisk du skal ringe pasientombudet også jeg, legen din kan ikke behandle deg sånn. Om han mener nav har rett og du er en hypokonder som egentlig ikke trenger sykemelding, så skal han fremdeles hjelpe deg, det er jobben hans!

Legen er en norsk mann .Han lurer på hvorfor vi utlendinger ikke reiser tilbake til hjemlandet vårt.Grunnen til at han ikke hjalp meg kan jo være at jeg har utenlandsk bakrunn.Da jeg sa at han ikke kan oppføre seg slik ,viste han meg døra.Må nok finne en ny lege som skal hjelpe meg og ikke dømme meg ut i fra min bakgrunn..
Skrevet

Jeg tror du får det mye bedre om du ikke går ut i fra at alle du møter er negativt innstillt fordi du er utlending...

Få deg en ny lege og be om begrunnelse for avslaget.

Skrevet

En lege som er rasist? Enda en grunn til å ringe pasientombudet! Google pasientombud og kommunen din så kommer det opp et telefonnr du kan ringe.

Har selv litt erfaring med pasientombud og fylkeslege her jeg bor etter en feilbehandling på sykehuset og disse skal være på din side. Jeg fikk super støtte og hjelp derfra. Ring og be om råd.

Lykke til!

Skrevet

NAV kan nekte å betale ut sykepenger selv om legen har gitt deg sykmelding hvis de mener den ikke er riktig, men det høres ikke riktig ut at de kan gi avslag uten noen begrunnelse. Hvis din fremstilling av saken er riktig er det hårreisende. Om du er fagorganisert burde LO kunne hjelpe deg.

Skrevet

At du blir sykemeldt er ikke nødvendigvis det samme som at du har rett til sykepenger. Om du f. eks ikke har jobbet lenge nok ( 4 uker i nytt arbeidsforhold) eller lenge nok etter lang sykemelding ( 26 uker om du har brukt opp sykepengeretten din) så får du ikke sykepenger. Da KAN du ha krav på AAP.

Om du er sykemeldt for en lidelse som ikke utløser rett til sykepenger, så får du det heller ikke.

At alle du møter er rasister sliter jeg med å tro på. Kan det være at du tillegger folk meninger som de nødvendigvis ikke har eller tolker litt fritt?

Skrevet

NAV kan overprøve sykemelding gitt av lege. Men kjenner til papir rotet ditt. Som arbeidsgiver har jeg levert akkurat samme inntektsopplysningsskjema til NAV 4 ganger da en ansatt ble langtidssykemeldt. 4. Gangen leverte jeg det personlig og saksbehandleren krypa bak disken. Er ikke lett for ei som allerede er i en vanskelig situasjon.

Skrevet

Det beste er å ikke levere noen ting personlig hos nav, det er mye bedre å sende det til Oslo selv.

Alt du leverer på nav sendes til Oslo, der blir det scannet og lagt til din "mappe" i datasystemet til nav. Jeg mistenker at mye blir borte på vei fra det lokale navkontoret til scanningen i Oslo.

Går du inn på nav og printer ut en forside og sender det direkte til Oslo selv vil papirene bli lagt til saken din med en gang.

Det samme gjelder for arbeidsgivere, jeg er selv arbeidsgiver og etter at jeg begynte printe ut en forside med den ansatte sitt personnr og sende direkte til Oslo har ingenting blitt borte.

Saken til HI her, høres veldig spesiell ut. Jeg har hørt om at nav har bestridt en sykemelding, men ikke at de har nektet å betale ut sykepenger uten grunn. Hva står det i papirene du fikk fra nav da, avslaget må jo være begrunnet med noe. Har du jobbet deg opp rett til sykepenger og du faktisk er syk skal du selvfølgelig ha sykepenger, men om du ikke har rett på sykepenger eller de ikke tror på legen din blir prosessen annerledes. Du skal ha fått en saksbehandler hos nav som skal hjelpe deg med denne prosessen og gi deg råd. Ring og be om et møte med saksbehandler og spør henne rett ut hva slags rettigheter du har og hva hun kan hjelpe deg med videre.

Skrevet

Kan ikke en lege i institusjnen du er i sykemelde deg?

Jeg har en fysisk sykdom som behandles ved haukeland, og når jeg er innagt der, ordner legen der sykemeldingspapirene.

Skrevet

Hvis det er pga psyken du er sykemeldt , så ville jeg hørt om psykiateren kan hjelpe deg i navsystemet. De kan det, du må bare be om det:)

Jeg har også vært innunder nav og kjenner til rotingen med papirene. Jeg t møtte til slutt opp på mitt lokale navkontor, leverte papirene og forlangte en bekreftelse på at jeg hadde levert papirene.

Måtte jeg sende noe, så sendte jeg det rekommandert, dyrt, men verdt det. Det ble ihvertfall slutt på at de rotet bort papirene og de idiotiske unnskyldningene.

Skrevet

Jeg tror du får det mye bedre om du ikke går ut i fra at alle du møter er negativt innstillt fordi du er utlending...

Få deg en ny lege og be om begrunnelse for avslaget.

Jeg går ikke ut i fra at alle jeg møter er negativt innstilt fordi jeg er utlending.Det gjør jeg ikke,men man begynner å tenke på det når vedkommende kommer med rasistiske uttrykk.Både legen min og saksbehandleren min var slik.Hvorfor skal jeg skylde på de,ellers???HI
Skrevet

Men hva er begrunnelsen nav har gitt for at du ikke får sykepenger?? Du må jo ha fått et vedtak eller noe slags brev om dette - og der skal du også opplyses om klagerett.. Synes dette høres veldig snålt ut... Er du sikker på at du har rett på sykepenger - har du jobbet nok? Har nav fått all dokumentasjon de skal ha?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...