Gå til innhold

Middag - fingermat - trenger tips!

Anbefalte innlegg

Vi har en jente på 13 mnd. som plutselig ikke vil spise med mindre hun selv klarer å putte maten i munnen, dvs. å gi henne noe med skje/gaffel er helt uakseptabelt. Det er jo imidlertid ikke alt som egner seg som fingermat, og når hun i tillegg må gå på melkefri diett pga melkeintoleranse, begrenser utvalget seg enda mer. Det går mye i fullkornspasta, poteter og brokkoli, som er den maten som går lettest ned for tiden, men vi er redd hun snart går lei. Håper noen kan gi oss tips til god fingermat/gode retter uten melkeprodukter!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143932527-middag-fingermat-trenger-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kyllingfilet

Skinke av forskjellig type - lett å tygge når det er delt i biter

Fiskekaker - (hvis det finnes uten melk)

Stekt laks/ørret

Revne gulrøtter

minimais

cherrytomater (har pleid å være mer stas enn vanlige tomater her i hust)

Tror nok du må venne deg til litt griseri ja:-) her har poden spist selv fra han var rundt året, griser fortsatt men smikkene fra IKEA me lange armer er gull verdt:-)

Hun kan jo spise alle typer grønnsaker kuttet opp, er de uten saus blir det jo mindre griseri...

Når det gjelder melkefrie produkter, finnes det mye info på utenmelk.no... Der står en side med produkter fri for melk, bl.a. Gilde sine go og mager produkt som pølser og kjøttpålegg. Coop butikker har generelt godt utvalg og har også kjøttkaker uten melk.. Elles er dette lett og lage med karbonadedeig...

Kan hun drikke soya? Min pode er allergisk mot dette også i tillegg til en haug andre ting, men det finnes veldig mye i soyaprodukter.. Akt fra rømme, til pisket krem, til smøreoster, til fløte i matlaging... Tåler hun ikke soya finnes det endel havreprodukt, i tillegg er rismelk en slager her i gården..

Av ferdig barnemat kan barnet spise sinlac grøt og noen middagsglass. Nestle og snøfolk har nettsider det du kan sjekke ut hvilke..

Mitt poeng er at du kan lage akkurat den samme maten som tidligere, bare med melkefrie produkter, det funker helt fint, overraskende bra synes jeg:-) men gris må man tåle når disse små skal lære å spise selv:-)

Begge mine barn har spist fingermat fra 10 mnd:

Fiskebiter

Kjøttbiter

Kyllingbiter

Alle mulige varianter av kokte grønnsaker, feks gulrot, blomkål, sellerirot pleier å være populært.

Kokte biter av frukt som feks eple

Rå frukt av pære, mango, vannmelon

Kjøp en pakke frosne bær, tin dem på benken og server til dessert: blåbær, tyttebær, bringebær

Annonse

Takk for gode tips!

Grising bekymrer oss ikke i det hele tatt, det er vi godt vant med :)

Vi er bare kommet inn i en litt vanskelig periode i matveien; hun er blitt merkbart mer kresen i det siste, og vil gjerne ikke smake engang, og når maten a) ikke kan inneholde melk, B) ikke må være for vanskelig å tygge (hun har ikke så mange tenner ennå), c) helst bør inneholde lite salt og sukker, d) må kunne spises med fingrene, e) naturligvis må smake godt og f) jeg har vært kreativ og serverer en middag som tilfredsstiller de fem første kriteriene - og hun vil ikke smake engang - da blir jeg av og til litt rådvill.

Men det er vel bare en fase, og i morgen er en ny dag med verdens herligste jente. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...