Gå til innhold

Dere som har ulcerøs kolitt eller morbus crohn...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var 14, startet med diaré som gikk over i magesmerter, blodig avføring og tilslutt noe som så ut som kull. Vært symptomfri siden (er nå i 30 årene) foruten om en episode på 1,5 år i tjueårene, hvor jeg ble dårlig igjen og økte medisindosene. Vært symptomfri etter dette og gått ned til vanlig dose, selv gjennom to svangerskap.

Ble diagnostisert via kliniske tegn samt vevsprøve (begynte på medisin før svaret på prøven var klar, da barnelegen var rimelig sikker mtp diagnose).

Har UC.

Jeg fikk diagnosen UC da jeg var 19 år. Fikk blodig diare bare, kan ikke huske det var noe vondt. Frem til i dag(er 32 nå) har jeg bare hatt ca 6-7 korte utbrudd, alle i perioder av livet der ting ikke har vært så greit i tillegg til to svangerskap. Tydelig at det utløses av psykisk stress hos meg iallfall. Senere utbrudd har vært mye blodig diare, smerter etter å ha spist og hyppig avføring. Er flere i slekten som har UC og bechterew(skrives sånn ca sånn?) som er beslektede sykdommer..

Annonse

Jeg fikk det da jeg var 27 år.

Begynte med veldig kraftige mavesmerter, diare, slim og både rødt og sort blod.

Dro til legen etter en uke(håpte vel at det skulle gå over) og ble sendt rett på sykehuset.

Ble innlagt og fikk tatt mange prøver mens jeg var der. Inkludert en koloskopi.

Etter jeg ble utskrevet var jeg mye dårlig til og fra før jeg etter 8 mnd fikk diagnosen.

De satte meg på medisiner kun i de dårlige periodene, men etter ett år fant de ut at jeg måtte gå fast på de. Noe jeg har gjort i 10 år nå.

Var fortsatt dårlig i perioder og økte dosen enda en gang for ca. 1,5 år siden.

Sliter mye med luft i maven og luftsmerter også i gode perioder, men har lært hvordan jeg må legge opp livet for å leve med dette.

Blir bedre om jeg kutter ut en del av karbohydratene og drikker ikke melk. Blir ofte dårlig av for mye hvitløk.

Har oppfølging en gang i året på sykehuset og har en fastlege som forstår sykdommen.

Hadde kolonskopi hvert 5 år tidligere, men da jeg passerte 10 år med sykdommen må jeg ta det annet hvert år.

Det er en økt fare for tykktarmskreft etter denne tid.

Har du fått det?

Jeg har morbus Chron. Fikk diagnosen som 16 åring. Jeg hadde mye diaré med mye blod, kvalme, oppkast, utslett og store magesmerter. Hurtig vektap og bedvimelser gjore meg innlagt og der var jeg i tre mnd før jeg kom hjem første gang. (hadde tarmhvile, fikk mat og medisiner inn i cvk som er operert inn under kragebenet og inn i en stor blodåre. Jeg fikk morfin hver tredje time, masse Kortison og var kjempe dårlig. Klarte ikke dusje selv.

Dette er 11 år siden og jeg har vert mye syk. Har chrons i tykktarmen, endetarm, deler av tynntarmen og magesekken og noe i spiserøret.

Til daglig sliter jeg med masse diaré og innimellom oppkast som begge innholder blod, er blodfattig, må ta hjerninfusjoner jevnlig, B12 mangel så tar sprøyter hver 3 mnd, jeg sliter med å få i meg nok næring så er tynn, store magesmerter som ved behov må ha sterke medisiner for å klare seg igjennom, tretthet og stivhet i kroppen.

Nå skal det sies at jeg er kraftig angrepet og får mye medisiner for å prøve å leve ok. (en slags cellegift som er svaker dlik at jeg ikke mister håret) også prednisolon og smertestillende) lever alikevel ok med forbehold og velger å ikke spise om jeg skal ut. Maten er på en måte blitt en fiende forde den gir meg så store smerter og diaré.

Håper du fikk litt mer info, (det som skiller morbus chron og useriøs collitt et at uc kan du kun få i tykktarmen mens m chron kan du få i hele fordøyelsessystemet.) og for å få den diagnosen må du igjennom undersøkelser hvor de fører en slange opp i rompa/ned i halsen hvor de tar celleprøver av de syke tarmene.

Håper du slipper og om du har det at du får en mild form slik at du kan leve et normalt liv alikevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...