Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har et lite dilemma her og vil gjerne høre hva dere tenker: jeg er ca 6+0 idag og blir raskt mer og mer kvalm. Vi har en på 6 år fra før og hun vil snart lure på hvorfor jeg ligger så mye og annet som ikke stemmer. Vil gjerne fortelle det men da ver vel hele barnehagen, naboer og "alle" det og det syns jeg er litt tidlig. Kan jeg prøve å få henne til å ha dette spm en hyggelig hemmelighet et par uker? Det er heller ikke krise hvis hun ikke klarer holde det hemmelig altså. Hun vil bli så glad også , og forstå hvorfor ting er som de er.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143932269-du-skal-bli-stores%C3%B8ster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da foreslår jeg at du heller sier det og lar henne si det når hun føler hun er konfortabel med fortelle det.Man burde egentlig ikke ha hemligheter med barn selv om det er koselige,det legger litt ubehagelig press på barna.

Jeg har ei på 4 og jeg har fortalt det alt...Tenkte at det er en del av livet og går det evt. galt så blir det trist for meg en liten periode så da er det lettere for henne å skjønne hvorfor mamma oppfører seg sånn og sånn og er så mye syk + ikke får bære så mye...

De er jo en del av familien så jeg ser ikke hvorfor de ikke skal vite det... :0) Du kan jo forklare at man pleier ikke si noe før det synes og magen starter å bli stor,men det blir nok tidlig ute allikevel. Min har visst det en uke og ikke sagt noe til bhg,og jeg har ikke sagt noe.Hun sitter og koser med magen min hjemme nå om dagen så hun gleder seg allerede... (blir nok værre med min yngste tenker jeg)

Hei! Vi fortalte vår 5 åring at hun skulle bli storesøster etter jeg hadde vært på to ultralyder, en i uke 6+4 og en 10+4. Det de ikke hadde oppdaget på disse to utltralydene var at lilleskatten i magen var veldig syk. Så på ordinær ul i uke 20 fikk vi vite at hun mest sansynlig kom til å dø:( Jeg tok senabort en uke senere. Dette var et sjokk og en stor sorg for storesøster, da jeg fortalte henne at lillesøster hadde dødd i magen min:(

Nå er det jo heldigvis de færreste som får sånn beskjed så sent i svangerskapet... men hadde jeg vært deg så hadde jeg ventet til etter uke 12 ihvertfall. Dersom det skulle gå galt, så blir det så vanskelig for den kommende storesøster.

Bare velmendende råd fra meg.

4-åringen her får ikke vite noe før det synes, eller før det går ann å kjenne spark. Dette er for at det ikke skal bli så usansynlig lenge å vente for henne :-) er kansje greit å fortelle 6-åringen det om du er mye dårlig, og hun bekymrer seg for deg :-)

Hei. Jeg er i uke 9 og hadde det akkurat som deg Mini LK_3. Jeg var veldig dårlig og femåringen lurte på hvorfor jeg var så syk. Vi valgte å fortelle det, og at det var vår (mamma, pappa og hennes) lille godhemmelighet. Hun er tett som bare det, sier ingenting i barnehagen. Hvis noe skulle skje (som vi håper ikke skjer), så kommer hun til å merke det uansett og da er med på den sorgen. Dette er hva vi mener, men skjønner også godt de som ikke vil si noe tildig. Lykke til:)

Jeg er veldig kvalm og sykmeldt og ligger konstant på sofaen. Har en på 5 og en på 3 som selvfølgelig har oppdaget at mamma er syk. For noen år siden hadde jeg en MA i uke 13, og er klok av skade. Jeg forteller til bana etter ordinær UL også fordi da vet vi kjønnet og det blir mer konkret for barna. Dessuten synes jeg ventetiden er lang nok som den er og de vil jo glede seg veldig. Uansett, lykke til med svangerskapet og valget ditt.

Annonse

Har ingen søsken til nurket, men et søskenbarn på 3. Han fikk vite det samtidig som resten av familien, uke 9. Skjønte ikke mye av det med en gang, men når mamma'n hans sa at tante har baby i magen så skjønte han det med en gang:-) hadde stolt sagt til sine besteforeldre her om dagen (mine foreldre) at han sku få søskenbarn og en ny baby! Han er også stolt storebror til en på 1 år:-)

sa det ganske tiligt til 4åringen min.

mulig det var så tiligt så uke 7 :P synnest det er alt for tiligt egentli. men vi gleda oss og snakka mye om det hjemme så var greit at ho viste det og :)

men barnehagen fikk vite det ganske tiligt da :P hehe

men ho har sakt til alle i 1 år at vi skal ha baby for ho vil ver storesøster så tok litt tid før folk tok henne seriøst :P

men ho gleder seg og synnger til magen og prater me babyen :)

nå etter ul har ho og fått vite at det er en jente baby som bor i magen. det er hvertfall gøy:) (det ho håpte på ) så ho går rundt og gleder seg til og blir storesøster og synnest det er greit om mamma er litt syk av og til, eller blir litt snart sliten.

Jeg er 9 fullgåtte uker i dag, og har et barn på 4 år fra før. Er veldig kvalm og trøtt og i generelt dårlig form. Har fått mage, noe hun har kommentert, og hadde tenkt å si det nå til helga, men tror jeg har ombestemt meg. Grunnen til det er i hovedsak det konfliktfylte forholdet jeg har til hennes far. Kanskje klarer hun å holde på hemmeligheten, kanskje ikke, men jeg må være forberedt på at det kan glippe ut. Og da kan det ikke tas tilbake.

Heldigvis er det ikke lenge siden min søster fikk baby, så vi kan prate litt om temaet likevel, hun er ganske opptatt av det, og vi er enige om at vi kunne hatt en baby vi også. Foreløpig har hun ikke spurt om vi kan få det :-)

Takk for svar. Vi fortalte det for to dager siden da jeg har vært sengeliggende store deler av dagen pga. kvalme. Hun ble veldig glad men ventetiden bli nok veldig lang men siden termin er rundt jul har hun jo litt å forholde seg til etterhvert og glemmer det nok litt ut innimellom frem til magen kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...