Gå til innhold

Hvordan babyutstyr hadde dere mest og minst bruk for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

`Gravid med førstemann og er usikker på hva jeg trenger av utstyr til den lille.

Så lurer bare på hva dere hadde mest og minst bruk for, både av småe og store ting :)

Skrevet

Minst bruk for: bleiebøtte, lekegrind

Mest bruk for: vogn, stellebord, babyseng, tåteflasker, smokk

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Bruk for:

-Vogn

-Bilsetet

-Stellebordet (kunne bare kjøpt stellematte og hatt på baderomsbenken, men fikk bord vi ikke hadde hjerte til å si nei til)

- Sprinkelsenga (hverken jeg eller ungen klarte sammsoving)

- Bæresjalet

- Baby olje

- Våtservietter (gutten blir sa lett sår, og rennende vann mot stumpen gir et helvete i noen dager)

- Gulpekluter

- 2 dyner (en til senga og en til vogna)

- Vugge til stua (gutten klarte ikke å sove i vogna si, hverken ute eller inne)

- Badebalje med stativ (godt å ha det i høyde når man har sydd sting og sliter med rygg/bekken)

- Potetmel og zinksalve til sår stump

- Tempraturmåler

- Smokk (derimot bortkastet innkjøp til lillesøster)

- Fruktnett

- Stelleveske med stellematte

Denne gangen måtte bæresjalet byttes ut med BB bæresele.

Det vi ikke trengte av det innkjøpte:

-Vippestolen, gutten satt aldri i den, taklet det ikke.

- Uro til å ha over senga, han ble stimulert av den

- Krabbeteppe

- Babygym, han fant den totalt uintresant

- Baby lotion

- Baby shampo

- Baby wash

- Inotyl, gutten ble bare værre av den

- Nesesug

Sikkert mer også

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Minst bruk for: vippestol!!! Aldri trengt

Mest: tåteflaske

Gjest Antarctica
Skrevet

Minst bruk for: bleiebøtte, tåteflasker, smokk.

Mest bruk for: vogn, sprinkelseng, lekegrind.

Et stellebord har jeg aldri eid, jeg har lagt mykt underlag/stellepute enten på et vanlig bord eller oppå vaskemaskinen. Men lekegrinda var viktig fordi ungen da kunne ligge trygt i noen få minutter mens jeg dusja osv, uten å måtte være i senga. Tåteflasker: ingen av ungene trengte tillegg, så det ville jeg ikke ha kjøpt før det ble behov for det. Smokk: de to yngste nekta å suge på smokk...

Skrevet

Hva er fruktnett?

Er det den posen man putter mat i så barnet kan spise av når det blir større? :)

HI

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Også lekegrinda da, vi kjøpte den typen som man kan sette forran vedovnen, og den er konstant i bruk ;) Men aldri brukt som lekegrind.

Bleiebøtta var kjekk å ha i starten, da samboeren trengte tid til å bli vant til lukta, nå har vi vanlig pose i den bøtta, så den er så og si bortkastet, venlig søpledunk hadde gjort samme nytta ;)

Tutkopp ble brukt fra gutten var 4,5 mnd.

Vi fikk flaskebarn da, så vi har jo også da tåteflasker, sterilisator og flaskekost ;)

Skrevet (endret)

Har 7-åring og 2 1/2-åring. Har aldri brukt babycall, bleiebøtte, BabyBjørn bæresele (grøss og gru), dry kid madrass, tisselaken, flaskesterilisator (kokende vann og kjele funker da like bra).

Har brukt vogn, vippestol, stellebord (kommode med første med badekar i, måtte slutte å bruke det etter 2 mnd), gulpekluter (gasskluter), tripptrappstol, brystpumpe, amme-bh.

Den lille minibørsten som følger med når du kjøper Dr. Browns-flasker er også utrolig praktisk til å vaske inni alle flasketutene med!

Våtservietter brukte vi til ansikt og hender, men måtte skylle vekk såpa de var innsatt med til rumpevask.

Må også nevne at det å være forberedt til fødsel var en stor fordel med andremann, var mer klar over hvordan kroppen fungerte, fysiologien med alle prosessene som skjer og hvorfor ting skjer, var en stor fordel :)

Endret av Gulosten™
Skrevet

Kom på at noe vi ikke har hatt bruk for, var alle babysåper og kremer som finnes på markedet. Det holder lenge å bade den lille i vann med olje i, huden blir ren og holder seg frisk. Blir ikke tørr av olje, som av såpe. Har heller ikke brukt shampoer og slikt, for baby.

Ellers så har vi hatt masse glede av vippestol til babyer vi, pga at de var flaskebarn og kanskje begynte litt tidligere med grøt? Og så er det koselig å ha den lille sammen med oss når vi spiser, kommer litt opp og får litt oversikt i vippestolen :)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hva er fruktnett?

Er det den posen man putter mat i så barnet kan spise av når det blir større? :)

HI

Det stemmer :) Gjorde susen her da gutten startet å klæø i munnen når han var 4 mnd, bare å fryse ned fruktbiter, eller legge de i kjøleskapet for så å gu han på nettet, da fikk han klødd seg, mens han fikk smake frut på trygt vis :)

Skrevet

Mest bruk for (bortsett fra det innlysende): brystpumpe, babycall og bæresjal.

Minst: vippestol (men skal prøve igjen på neste mann), fruktnett, melkeoppsamlere, div klær som snekkerbukser, skjorter osv.

Skrevet

Skikkelige bomkjøp : vippestol og lekegrind.

Skrevet

Mest bruk for; gulpekluter, bilsete, brystpumpe

minst bruk for; all slags såper, kremer og oljer. Bortkastet penger, ungen vaskes kun med vann.

Skrevet

Mest: Vogn, bilsete, pumpe, amme-innlegg, amme-bh, smokk, stellebord, badebalje, lekematte, vippestol, lekegrind

Minst: Babybjørn, tisselaken, såper/kremer, fruktnett, bleiebøtte

Skrevet

Mest: Bæresjal, vippestol, lekegrind, vogn, stor badebajle med propp, stativ til å legge babyen i når den bader.

Minst: Smokker, flasker, elektrisk brystpumpe (den manuelle var myye bedre)

Ting jeg ikke kjøpte, som jeg heller ikke hadde trengt: Babygym, bleiebøtte, stellebord

Ofte er det lurt å vente litt med å kjøpe alt. Bedre å se om du trenger det. Mye har jeg kjøpt i ettertid pga behov.

Skrevet

Har aldri brukt bleiebøtte og lekegrind. Har 3 unger. Vippestol har vi brukt mye. Den badestampen i stemmeboksen har vært lite brukt. Den er for kort. Har gått over til balje etter bare uker. Så nå kjøpes ikke annet enn balje. Har hørt at sommerbarn ikke liker vugge, det gjorde ikke mitt sommerbarn men minste brukte det mye. Spilledåse over sengen ble bare en forstyrrelse... Brystpumpe har jeg ikke brukt og har fullammet mellom 6 og 10 mnd. Så en god brystkrem har vært godt :-)

Skrevet

Ordbok på telefon er fint :-) stemmeboksen er stellebord på godt norsk:-)))

Skrevet

Vippestol og bæresele ha jeg nesten tatt som en selvfølge, og lurer på hva grunnen er til at enkelte av dere ikke har hatt behov for det? :P

Er det noe jeg kanskje skal vente med da til babyen er født, bare for å se om jeg faktisk har behov for det?

HI :)

Skrevet

mest: babybjørn vippestol (da vippet han seg selv i søvn), ammebh, ammeinnlegg, ammepute, vugge (han sov enten der eller oppå meg de første 6 ukene), badebalje og sånn du kan legge barnet i i baljen så du slipper å sitte krumbøyd over, fruktnett

minst: mange forskjellige kremer, stellebord (har brukt toppen av vaskemaskina) mange forskjellige bamser, snekkerbukse, tskjorter, dongeribukser (har mest brukt mye babyklær)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Vippestol og bæresele ha jeg nesten tatt som en selvfølge, og lurer på hva grunnen er til at enkelte av dere ikke har hatt behov for det? :P

Er det noe jeg kanskje skal vente med da til babyen er født, bare for å se om jeg faktisk har behov for det?

Er ikke alle barn som trives i vippestol/bæresele/bæresjal. Gutten hatet vippestolen, elsket bæresjalet (som jeg kjøpte etter fødsel, prøvde det i barnebutikken med gutten for å se om det var noe for han) Jenta har ikke ligget i vippestolen enda, da hun stortsett bare vil sove, men skal teste ut det på henne. Hun taklet ikke bæresjalet, ble alt for tett for henne, men hun trives i bæreselen, men hadde ikke hatt det om det var større aldersforskjell på ungene tror jeg.. Men nå er den selen kjekk å ha, da kan hun sitte i den og føle nærhet, mens jeg fortsatt får byttet på storebror ol (12,5 mnd mellom dem)

Hadde jeg kunne gjort itng anderledes, så hadde jeg nok heller kjøpt det man virkerlig trenger før fødselen, også kjøpt etter hvert det som viser seg at trengs, da kunne man testet vippestol ol før man bruker penger på det ;)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Og klær i starten:

Bruker stortsett bare boddy og strømpebukse, eneste vi har på jenta når vi er inne, skal vi ut har vi en utedress, lue, ullsokker og votter. Bruker svært lite av andre klær, samme var det med storebror, hele str 50-56 var det nesten kun bruk av boddy og strømpebukse. (februar (gutten) og mars (jenta) barn)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg kjøpte aldri så mye greier, men det jeg brukte mest var seng, vogn, bilstol, babygym, stellebord (snekret det selv), vippestol, badebalje, babycall, Beco bæresele, Voksi-pose og såpebobler.

å blåse såpebobler til en sliten, sinna eller lei baby var gull og alt ordnet seg når boblene kom frem :)

Det jeg brukte minst var bleiebøtte, uro med lyd (både jeg og baby ble steike gal av den musikken), lekegrind (fikk i gave. brukte den en gang og byttet den mot et gavekort), sånn baby-sitte-ting til å ha i badebaljen (hun hatet den!) og trappegrind (brukte den aldri)

Skrevet

Mest bruk for seng, bilstol og vogn (det har vel de fleste), men også vippestolen var gull verdt! Lillemann nektet å ligge på gulvet "alene" (dvs. uten at jeg satt rett over han og underholdt), så han måtte i vippestolen hvis jeg skulle fått gjort noe som helst! gå på do, dusje, lage mat, osv...

Minst brukt var vel klær i str. 50. Han var 56 ved fødsel.

Ellers kjøpte jeg aldri bleiebøtte og bæresjal/sele, har aldri savnet det heller.

Skrevet

Mest bruk for:

barnevogn, kluter, purelan, stor vask og kvalitetsklær (stort sett bodyer med sparkebukse).

Minst bruk for:

Flaskesterilisator (haha, var jo bare å koke de i kjel...), våtservietter, pynteklær og genser (endte bare langt opp på ryggen og var upraktisk).

Skrevet

Min ville ikke sitte i den. Helt i starten skrek han med mindre han ble båret, og etter litt så forsøkte han bare reise seg fra den og ble irritert. Brukte den litt. Men har selv vært vitne til andre babyer som elsker å sitte der, og nå har jeg bestilt en sånn baby :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...