eaglebeagle Skrevet 2. mai 2012 #26 Skrevet 2. mai 2012 Les her om du er engstelig: http://en.wikipedia....ame_controversy Tror du virkelig norske myndigheter ville sjanset med livene våres, og skrevet at moderat inntak av kunstig søtninsstoff er trygt (inntil 1 liter om dagen ref. mattilsynets anbefalinger til gravide). Det er tusenvis at studier på Apspartam, gjennom 40 år - det er ingen som viser at moderat inntak gir helseskade. TIl sammenligning VET vi at sukker gir betydelig større negativ helseeffekt. Sagt dette, er det også soleklart at "alt med måte" - og det er ingen grunn til å peise innpå med hverken lettbrus eller sukkerbrus. Når det gjelder små barn, anbefales det ikke, da de det som regnes for "trygge" mengder, er beregnet på voksne. At noen personlig har negativ erfaring med aspartam, tviler jeg ikke på, og da er det strålende at de slutter og blir bedre. Var det ikke norske myndigheter som pushet på med influensavaksine også, mon tro? Det var jo Sååå trygt. Jeg tror ikke jeg orker gå inn i en vaksinedebatt. Jeg mener at med den kunnskapen man hadde, på det tidspunktet, var det riktig å anbefale vaksine. Så er det selvsagt kjempefristende å sitte med fasiten, uten ansvar, og si at "norske myndigheter tok feil". Skulle likt å se hva som ville vært kritikken dersom de lot være å bestille og anbefale vaksinen, og mange barn hadde dødd. Jeg velger likevel i min naiviet å tro at norske myndigheter stort sett gjør det de kan for å holde befolkningen frisk, og at de fortsatt er bedre egnet enn meg (eller deg) til å vurdere forskningsresultater, og gi råd. Det er vel en grunn til at vi har den livskvalitet og levestandard vi har. Vi bor i et av verdens beste land å få barn i, og det er vel neppe på tross av myndighetenes innsats. Nettopp! Jeg er også så sliten av alle konspirasjonsteorier rundt både det ene og det andre! Merkelige greier at mange har så stor tiltro til en bitte liten, kanskje også kontroversiell, undersøkelse, framfor Norske Helsemyndigheter Jeg blir aldri klok på det. Angående svineinfluensavaksinen er det vanskelig å si hvordan det hadde gått dersom vi ikke hadde tatt den, dessuten fikk de aller fleste heldigvis ikke alvorlige bivirkninger. Poenget er jo at myndighetene uttaler seg skråsikkert om ting som faktisk kan ha andre langtidsvirkninger enn man har kunnskap om på det tidspunktet. Og det er ikke bare myndighetene som har "skylda", men også mediene som hauser det opp. F.eks. kan kanskje Stevia være et godt og naturlig alternativ til både sukker, aspartan og andre søtningsmiddel, men det har vært forbudt helt til nå nylig pga "sukkermafiaen" i USA (de tjener mange, mange penger på eksport av sukker og ønsker selvsagt at det skal fortsette slik, uten konkurranse fra andre produkt) I tillegg til at det har tatt så lang tid å få Stevia godkjent, så får vi svært lite informasjon om det. Dette er ikke konspirasjonsteorier fra min side - men noe som får meg til å prøve å tenke og undersøke litt på egen hånd. Jeg er ikke uenig i at stevia ser ut til å være et godt søtningsalternativ. Jeg er ikke "for" sukker i det hele tatt. Jeg skrev bare at jeg ikke er livredd aspartam, som tross alt har vært forsket på i over 40 år - og er det noe som har vært under lupen lenge, og det er overflod av informasjon, så er det om aspartam. Aller helst spiser jeg bærene mine som de er jeg - er hverken opptatt av sukker eller aspartam, men opptatt av mangelfull og tildels feilaktiv informasjon som til stadighet skremmer vettet av folk på ulike nett/debattforum. Ikke alle er gode til å innhente tilstrekkelig og objektiv informasjon på egen hånd, derfor er det tross alt et godt alternativ å stole på norske myndigheter. :-)
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2012 #27 Skrevet 2. mai 2012 Les her om du er engstelig: http://en.wikipedia....ame_controversy Tror du virkelig norske myndigheter ville sjanset med livene våres, og skrevet at moderat inntak av kunstig søtninsstoff er trygt (inntil 1 liter om dagen ref. mattilsynets anbefalinger til gravide). Det er tusenvis at studier på Apspartam, gjennom 40 år - det er ingen som viser at moderat inntak gir helseskade. TIl sammenligning VET vi at sukker gir betydelig større negativ helseeffekt. Sagt dette, er det også soleklart at "alt med måte" - og det er ingen grunn til å peise innpå med hverken lettbrus eller sukkerbrus. Når det gjelder små barn, anbefales det ikke, da de det som regnes for "trygge" mengder, er beregnet på voksne. At noen personlig har negativ erfaring med aspartam, tviler jeg ikke på, og da er det strålende at de slutter og blir bedre. Var det ikke norske myndigheter som pushet på med influensavaksine også, mon tro? Det var jo Sååå trygt. Jeg tror ikke jeg orker gå inn i en vaksinedebatt. Jeg mener at med den kunnskapen man hadde, på det tidspunktet, var det riktig å anbefale vaksine. Så er det selvsagt kjempefristende å sitte med fasiten, uten ansvar, og si at "norske myndigheter tok feil". Skulle likt å se hva som ville vært kritikken dersom de lot være å bestille og anbefale vaksinen, og mange barn hadde dødd. Jeg velger likevel i min naiviet å tro at norske myndigheter stort sett gjør det de kan for å holde befolkningen frisk, og at de fortsatt er bedre egnet enn meg (eller deg) til å vurdere forskningsresultater, og gi råd. Det er vel en grunn til at vi har den livskvalitet og levestandard vi har. Vi bor i et av verdens beste land å få barn i, og det er vel neppe på tross av myndighetenes innsats. Nettopp! Jeg er også så sliten av alle konspirasjonsteorier rundt både det ene og det andre! Merkelige greier at mange har så stor tiltro til en bitte liten, kanskje også kontroversiell, undersøkelse, framfor Norske Helsemyndigheter Jeg blir aldri klok på det. Angående svineinfluensavaksinen er det vanskelig å si hvordan det hadde gått dersom vi ikke hadde tatt den, dessuten fikk de aller fleste heldigvis ikke alvorlige bivirkninger. Poenget er jo at myndighetene uttaler seg skråsikkert om ting som faktisk kan ha andre langtidsvirkninger enn man har kunnskap om på det tidspunktet. Og det er ikke bare myndighetene som har "skylda", men også mediene som hauser det opp. F.eks. kan kanskje Stevia være et godt og naturlig alternativ til både sukker, aspartan og andre søtningsmiddel, men det har vært forbudt helt til nå nylig pga "sukkermafiaen" i USA (de tjener mange, mange penger på eksport av sukker og ønsker selvsagt at det skal fortsette slik, uten konkurranse fra andre produkt) I tillegg til at det har tatt så lang tid å få Stevia godkjent, så får vi svært lite informasjon om det. Dette er ikke konspirasjonsteorier fra min side - men noe som får meg til å prøve å tenke og undersøke litt på egen hånd. Jeg er ikke uenig i at stevia ser ut til å være et godt søtningsalternativ. Jeg er ikke "for" sukker i det hele tatt. Jeg skrev bare at jeg ikke er livredd aspartam, som tross alt har vært forsket på i over 40 år - og er det noe som har vært under lupen lenge, og det er overflod av informasjon, så er det om aspartam. Aller helst spiser jeg bærene mine som de er jeg - er hverken opptatt av sukker eller aspartam, men opptatt av mangelfull og tildels feilaktiv informasjon som til stadighet skremmer vettet av folk på ulike nett/debattforum. Ikke alle er gode til å innhente tilstrekkelig og objektiv informasjon på egen hånd, derfor er det tross alt et godt alternativ å stole på norske myndigheter. :-) Og det har du helt rett i! Men man ha det helt klart for seg at selv om man er kritisk så er man ikke nødvendigvis en som driver å "konspirerer" :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå