Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #1 Skrevet 28. april 2012 nå er det flere og flere som tydelig viser og snakker om hvor ekkelt det er at jeg ammer et så stort barn. Ammer mest hjemme, men også hvis vi er lenge på besøk hos noen.. kjenner jg gruer meg mer og mer til å væe på besøk hos andre. vi koser oss fortsatt med ammingen, men nesten så jeg føler vi bør slutte av hensyn til andre.. flere som føler det slik?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #2 Skrevet 28. april 2012 Jeg følte på det jeg også, og opplevde å få negative kommentarer fra venner og familie faktisk..men, så lenge du og barnet koser dere, drit i hva andre sier! Det får være måte på hvor diktert man skal bli av andre! Det er ikke ekkelt å amme barna sine, det er helt naturlig! Jeg ammet til gutten min var 2 år og 1 mnd, da ble jeg syk, og det ble naturlig å avvikle. Da fikk han bare litt pupp på morgenen, og vi koset oss helt til det siste med den lille rolige stunden. DU er mammaen, DU bestemmer.
Jenny251210 Skrevet 28. april 2012 #3 Skrevet 28. april 2012 Amm og vær stolt av det! Jeg ammer snuppa masse enda, hun er 16 mnd. Driter i hva andre synes. Min baby, og vi koser oss masse med det.
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 28. april 2012 #4 Skrevet 28. april 2012 (endret) Ville nok heller prøve å holde fokuset på hvor koselig dere har det sammen mens du ammer Er selv på andre flaske barn nå, og misunner alle som får ammet ungene sine. Hadde jeg kunne ammet, så hadde jeg nok gitt blaffen i hva de andre mener om saken, og ammet til ungene var 2 år. Er bare i Norge det virker som om man mishandler barnet fordi man ammer lengre enn 1 år. Er jo helt latterlig. WHO anbefaler jo amming i to år, så hvorfor er Norge så på det at dette er tabu?! Og det skal sies, jeg hater å måtte gi flasker ofentlig, opplever ofte blikk/komentarer som sårer. Denne uka måtte jeg gi jenta flaske inne på kafeen på senteret der jeg bor. Bak meg satt det to damer i 40-50 årene, og jeg hører dem snakke halvhøyt om hvor uduglig mor jeg må være, som ikke kan forstå at amming er det beste for barnet, unge mødre som meg burde gå på kurs i hvordan man tar seg av barna sine. Følte meg helt satt ut, strigråt under resten av matingen, og så fort flaska var tømt rasket jeg sammen sakene og gikk med jenta til skulderen for å få henne til å rape, taklet ikke sitte der ved dem mens jeg gjorde det. Jenta er snart 2 mnd, og jeg merker allerede at jeg gleder meg til vi er ferdig med mme :-/ Endret 28. april 2012 av <3gutt11&?2012+engler<3
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #5 Skrevet 28. april 2012 Jeg er flaskemamma, og sjeleglad for det. Delammet førstemann i 3 mndr, men det var et herk uten at jeg skal kjede dere med hvorfor. Barn nr 2 kklarte ikke die i det hele tatt, og vi kjøpte nan og flasker på vei hjem fra sykehuset. Jeg ga mine barn flaske med stolthet, og det var også stas for far, besteforeldre, gudmødre osv at de kunne få mate en gang i blant. Hvorfor noen skammer seg over å gi flaske, er over min fatteevne. hadde jeg møtt slike burugler som du gjorde, skulle de fått så ørene flagret. Jeg synes det er ekkelt å se på store barn bli ammet, men jeg antar det er fordi jeg ikke har ammet noe særlig selv. Jeg sier det selvsagt ikke høyt, jeg vet hvor sterke følelser mange har rundt denne ammingen sin.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #6 Skrevet 28. april 2012 19 mnd her, og ammer som om det ikke finnes noen morgendag hehe Jeg synes det er kos og vesla stordigger det, men jeg satser på å slutte innen 2årsdagen hennes for det gjorde jeg med storesøster oginnen da tenker jeg at jeg er fornøyd sjøl også
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #7 Skrevet 29. april 2012 Jeg er en av de som synes det er ekkelt å amme en så stor unge.. amming er for babyer.. dvs under ett år gamle. Skjønner godt du får mange negative kommentarer ang dette.. æsj..
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #8 Skrevet 29. april 2012 Syns det er så merkelig at man SKAL amme før de er ett, men på dagen etter ett år er det plutselig ekkelt? Jaja... Du får bare prøve å drite i hva andre syns, amming er kjempekoselig, og du er heldig som har klart å amme så lenge.
muffin25 Skrevet 30. april 2012 #9 Skrevet 30. april 2012 Jeg tenker og, amm i vei! Jeg ammer frk 5 ganger pr døgn og hun er 11 mnd nå..men tenker slutte av ymse årsaker.. og kunne ønske at jeg egentlig kunne fortsatt.. så amm i vei..! enig med innlegget ang: at man skal amme på død og liv før fylte ett år..og vips ekkelt når de er ett år.. Men det finnes selvf en grense på når det blir ufint
ønsker nr 2 *venter nr 2* Skrevet 30. april 2012 #10 Skrevet 30. april 2012 Å amme i seg selv er ikke ekkelt, men personlig syns jeg at et 16 mÅneder gammelt barn er et barn og ikke en baby. For meg personlig, er amming forbeholdt babyer. NÅr det er sagt, mener jeg pÅ ingen mÅte at man skal behøve Å slutte Å amme en 16 mÅneder dersom man selv ikke ønsker og barnet har behov for nærheten det gir. Det jeg kanskje ikke er helt komfortabel med selv, er nÅr sÅ store barn ammes offentlig. Ved den alderen, ser jeg ikke at barnet trenger morsmelk for annet enn kos og nærhet, og da gÅr det jo evt an Å amme andre steder enn pÅ et kjøpesenter, legesenter eller restaurant...? Evt pumpe seg og gi barnet pÅ flaske i det offentlige? Beklager om jeg har støtt noen, men tenkte gi min mening ogsÅ.
ønsker nr 2 *venter nr 2* Skrevet 30. april 2012 #11 Skrevet 30. april 2012 beklager store Å'er i innlegget.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 30. april 2012 #12 Skrevet 30. april 2012 Å amme i seg selv er ikke ekkelt, men personlig syns jeg at et 16 mÅneder gammelt barn er et barn og ikke en baby. For meg personlig, er amming forbeholdt babyer. NÅr det er sagt, mener jeg pÅ ingen mÅte at man skal behØve Å slutte Å amme en 16 mÅneder dersom man selv ikke Ønsker og barnet har behov for nærheten det gir. Det jeg kanskje ikke er helt komfortabel med selv, er nÅr sÅ store barn ammes offentlig. Ved den alderen, ser jeg ikke at barnet trenger morsmelk for annet enn kos og nærhet, og da gÅr det jo evt an Å amme andre steder enn pÅ et kjØpesenter, legesenter eller restaurant...? Evt pumpe seg og gi barnet pÅ flaske i det offentlige? Beklager om jeg har stØtt noen, men tenkte gi min mening ogsÅ. Du vet at WHO anbefaler amming til barnet er 2 År, av helsemessige Årsaker SÅ at amming etter fyllt 1 År er kun for kos og at man selv Ønsker blir ikke rett Å si
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 30. april 2012 #13 Skrevet 30. april 2012 Jeg er flaskemamma, og sjeleglad for det. Delammet førstemann i 3 mndr, men det var et herk uten at jeg skal kjede dere med hvorfor. Barn nr 2 kklarte ikke die i det hele tatt, og vi kjøpte nan og flasker på vei hjem fra sykehuset. Jeg ga mine barn flaske med stolthet, og det var også stas for far, besteforeldre, gudmødre osv at de kunne få mate en gang i blant. Hvorfor noen skammer seg over å gi flaske, er over min fatteevne. hadde jeg møtt slike burugler som du gjorde, skulle de fått så ørene flagret. Jeg synes det er ekkelt å se på store barn bli ammet, men jeg antar det er fordi jeg ikke har ammet noe særlig selv. Jeg sier det selvsagt ikke høyt, jeg vet hvor sterke følelser mange har rundt denne ammingen sin. Jeg ønsket så sterkt å amme, men med første barn mistet jeg melka etter 2 uker bare, til tross for pumping osv osv. Med lillesøster så er saken enkel, hun tåler ikke morsmelka. Trives godt som flaske mamma egentlig, og samboeren trives enda bedre.. Men sliter stort med det å gi flaske ofentlig, da det er så mange "amme-på-død-og-liv" mennesker her jeg bor. Hver gang jeg gir flaske ofentlig føler jeg bare for å krympe sammen og bli usynlig, mens hjemme eller hos familie/venner stor koser jeg meg når jeg gir flaske. Jeg har prøvd å amme begge ungene mine, og enda det ikke gikk som jeg håpet, så har jeg hvertfall prøvd Blir det flere unger, så vil amming bli første alternativ da også.
uhhuhher Skrevet 30. april 2012 #14 Skrevet 30. april 2012 Min er 15 måneder, og nå ammer jeg bare morgen og kveld, så det er ingen som ser oss. Ingen som kommenterer det hvis de får høre at jeg ammer, men kan tenke meg at både mor og svigermor egentlig har sin mening. Nå kommer jeg nok til å slutte innen en måneds tid, kanskje de endelig tør å si hva de mener da. :-) Jeg er mest opptatt av hva jeg og kona synes og tenker rundt det, hva som er praktisk for oss – de andre får tenke som de vil. Det er så mange meninger rundt det med amming, og det er en typisk ting som folk legger seg oppi. Tror bare du må godta at det er slik det vil være hvis du fortsetter å amme offentlig, og så får du kjenne etter om det er verdt det. :-) Jeg støtter deg, lykke til!
ønsker nr 2 *venter nr 2* Skrevet 1. mai 2012 #15 Skrevet 1. mai 2012 Til deg som svarte meg at man anbefaler morsmelk til fylte 2 år: Det er mye her i livet man anbefaler oss å gjøre, men som ikke utgjør noen krise om man likevel ikke gjør. Har man ammet barnet sitt ett år eller lenger, har man gjort en sabla god jobb spør du meg!! Hva med de mødrene som av ulike årsaker ikke har MM eller må slutte tidlig? Disse anbefalingene må da føles veldig ubehagelig for dem. Jeg antar alle mødre ønsker det beste for barna sine, amming eller ei. Her til lands syns jeg det har blitt vel mye fokus på amming for enhver pris, og det syns jeg lite om. Amming er kjempeflott og enkelt når det kommer i gang - for de som får det til. For de som ikke gjør det, klarer dagens små seg flott på MME også. (kom litt på kanten av temaet her, sorry) ønsker man å amme lenger, så man man gjerne fortsette med deg for min del. Som jeg skrev, hadde jeg lyst å skrive min mening, med nick, også for å få frem den andre siden. Det jeg ville få frem, var at JEG ikke mener man trenger å amme en 16 måneder offentlig, det betyr jo ikke at andre er enig med meg Dessuten, er det mulig å pumpe seg, og evt gi barnet melken på flaske, man Må ikke amme en 2 åring tenker jeg. Men bevares, andre må gjerne gjøre det de selv mener er riktig og komfortabel med, føler jeg har lov å komme med en annen mening på et forum bare
lillenims Skrevet 3. mai 2012 #16 Skrevet 3. mai 2012 Til deg som svarte meg at man anbefaler morsmelk til fylte 2 år: Det er mye her i livet man anbefaler oss å gjøre, men som ikke utgjør noen krise om man likevel ikke gjør. Har man ammet barnet sitt ett år eller lenger, har man gjort en sabla god jobb spør du meg!! Hva med de mødrene som av ulike årsaker ikke har MM eller må slutte tidlig? Disse anbefalingene må da føles veldig ubehagelig for dem. Jeg antar alle mødre ønsker det beste for barna sine, amming eller ei. Her til lands syns jeg det har blitt vel mye fokus på amming for enhver pris, og det syns jeg lite om. Amming er kjempeflott og enkelt når det kommer i gang - for de som får det til. For de som ikke gjør det, klarer dagens små seg flott på MME også. (kom litt på kanten av temaet her, sorry) ønsker man å amme lenger, så man man gjerne fortsette med deg for min del. Som jeg skrev, hadde jeg lyst å skrive min mening, med nick, også for å få frem den andre siden. Det jeg ville få frem, var at JEG ikke mener man trenger å amme en 16 måneder offentlig, det betyr jo ikke at andre er enig med meg Dessuten, er det mulig å pumpe seg, og evt gi barnet melken på flaske, man Må ikke amme en 2 åring tenker jeg. Men bevares, andre må gjerne gjøre det de selv mener er riktig og komfortabel med, føler jeg har lov å komme med en annen mening på et forum bare Man kan jo ikke la være å gi anbefalinger fordi noen ikke kan/vil følge dem! Det anbefales å gi tran eller D-vitamindråper fra 6 uker (og så uansett alder, så vidt jeg vet), men får du dårlig samvittighet fordi du ikke gir 3-åringen eller deg selv tran? Hva med "fem om dagen", har du spist 2 frukt og 3 grønnsaker hver eneste dag? Skal helsemyndighetene la være å anbefale dette? Skal man la være å anbefale amming i det hele tatt fordi 1% ikke ammer når de skrives ut fra sykehus? Hvor skal grensa gå? En anbefaling er akkurat det; en anbefaling. Det er ikke tvang og det er ikke plikt. Norske helsemyndigheters kostholdsanbefalinger er alle basert på forskning, og da på mer enn en studie. Det er ikke sånn at man først finner ut hva man vil anbefale, og så finner noe forskning som passer. Feks. er anbefalingene for spebarnskosthold under revisjon nå, så det kommer oppdaterte anbefalinger i løpet av 2012. Det er ikke gitt at disse blir ENDRET, men nyere forskning er gjennomgått og man ser på om de bør endres fordi det er kommet nye forskningsresultater. Når det gjelder amming så er anbefalingen fra WHO 2 år, dette er forskningsbasert og betyr at WHO mener det er større fordeler ved å amme enn ved å ikke amme i 2 år. Norske myndigheter sier "1 år og gjerne lenger", men jeg kjenner ikke grunnen til at det ikke er 2 år som er anbefalingen her. Imidlertid vil jeg tro det er fordi mye av fordelen ved amming mellom 1 og 2 år på global basis er at morsmelk gir et nyttig og viktig tilskudd av proteiner, fett og vitaminer, som vi i Norge veldig lett får via vårt vanlige kosthold. Globalt så spiser man veldig mye mindre kjøtt og fisk enn her, så protein- og fettmangel hos barn er et reelt problem. Dermed blir amming faktisk veldig viktig for en stor andel. Og at vi kan spise kjøtt og fisk i stedet her gjør jo ikke at morsmelk og næringen i den blir mindre bra - det er bare lettere å erstatte den.Ellers er det antistoffer i morsmelk uansett alder på barnet, antistoffene beskytter barnet mot mange typer smitte. Immunforsvaret hos barn er ikke fullt utviklet før i 5-6-årsalderen, så at amming har en nytte i 1-2-årsalderen også er det ingen tvil om. Men ingenting av dette bør gi noen som slutter å amme før 1 eller 2 år dårlig samvittighet!! Uansett grunnen til å slutte å amme, om det var barnet som ikke ville, eller mor som hadde fått nok, eller om man ikke hadde nok melk eller om det var noe helt annet. Ingen har noe som helst med hvorfor noen slutter å amme å gjøre! Helsepersonell (barsel, helsesøster) har dog som en av sine oppgaver å støtte opp om amming, så det er også jobben deres å spørre om hvorfor - for å finne ut om det er noe de kan hjelpe med. De skal respektere mors ønsker, så om hun sier hun ikke vil, så skal de ikke forsøke å presse henne - men det er en hårfin grense mellom å spørre litt mer om hvorfor hun ikke vil, og det som oppfattes som ammepress fra mor. Sånn, det var på kanten av temaet for det tråden handla om fra min side også Tilbake til innenfor-kanten! Når det gjelder amming av 16-mnd gammel unge offentlig så synes jeg personlig at det er plagsomt når min unge (som er noen måneder eldre enn 16 mnd) vil ammes utenom "de vanlige ammingene". Derfor forsøker jeg å ikke amme henne offentlig, det blir for mye styr. Samtidig vet jeg at det blir MYE mer styr å sitte med en unge som VIL HJEM NÅ MED EN GANG VÆÆÆÆÆ fra legekontoret, og velger i slike tilfeller heller å amme henne - det er tross alt den aller enkleste måten å få henne veldig rolig og eksemplarisk på, for oss altså. Flaske er ikke noe alternativ, siden hun ikke har fått flaske siden hun var rundt året - aner ikke om hun vil ha flaske i det hele tatt lenger. Sånn er det nok for mange, spesielt om barnet aldri har fått flaske. Man innfører sjelden flaske som alternativ til offentlig amming av "større barn", tror jeg... Samtidig er det veldig ofte slik at større barn begynner bruke puppen som "viljeerklæring", når de nærmer seg trassalder og slikt. Puppen blir noe de VIL HA NÅ på linje med at de vil ha de grønne skoene eller den tykkeste ull-lua eller ikke brødskive eller hva de nå (ikke) vil ha. Det er veldig greit å være obs på det i forbindelse med amming også, man MÅ ikke si ja til amming hele tiden - det er helt greit å si nei når det ikke passer, eller når man føler at ungen ikke egentlig VIL ha pupp, men heller ville bråke litt.... Så MÅ man amme 16-måndringen offentlig? Ja, nei, vet ikke Noen ganger er det greiest for alle at man gjør det, andre ganger kan det gå fint å la være, noen ganger synes man som mor at det er i orden, andre ganger er det greiere å la være - enten det er fordi det er litt for offentlig, mors klær er ikke så godt egnet for amming eller de som er rundt er rett og slett for lite ammevennlige. Men FEIL å amme en på 16 måneder synes jeg ikke det blir, det er opp til mor å bestemme det, ikke opp til meg å vurdere om den er for stor, om det ikke passer seg etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå