Gå til innhold

Hva blir ordet "bruker" på engelsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver bacheloroppgave i sykepleie, og må ha med et abstract både på norsk å engelsk.

I den norske biten har jeg brukt ordet "en bruker". (som i en som mottar helsehjelp) På engelsk blir ordet direkte oversatt: "a user" men er usikker på om det blir rett oversatt i forhold til sammenhengen. Noen som vet hva en bruker blir i engelsk sammenheng?

Fortsetter under...

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Uten at jeg er ekspert i engelsk så tror jeg det blir rett som du har foreslått. A user tror jeg brukes på samme måte som på norsk, som du sier, en bruker.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Ah.. I stand corrected!

Skrevet

Client - a person receiving social or medical services :)

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

"The client" eller "A client"?

Annonse

Skrevet

Men klient har vi jo på norsk også. Det blir tre ulike begreper en klient, en bruker og en pasient. Så i dette tilfelelt blir client feil, for jeg har ikke med en client å gjøre men en bruker om dere skjønner. Da må jeg endre det norske ordet bruker til klient, men i dette tilfellet er det ikke klient det snakkes om... Hm vanskelige greier.

HI

Skrevet

Det kommer an på.

The client blir "brukeren" (bestemt form)

A client blir "en bruker" (ubestemt form)

Skrevet

Andre ord enn user og client kan være consumer eller customer.

Om du skriver i word kan du høyreklikke ordet (user) og få opp synonymer (med engelsk ordbok da selvfølgelig).

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal spørre min veileder om hva han mener er det beste ordet. Blir ikke helt enig med meg selv. :)

HI

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Du kan skive the user

Skrevet

Det kommer an på hvilket publikum du skriver for. Client på engelsk betyr det betyr selv om den direkte oversettelsen på norsk ikke betyr det samme. Jeg mener bestemt du kan bruke client for bruker i det du skriver, selv om du på norsk ikke har en klient.

Og dette er på akkurat samme måte som at noen mener du ikke kan bruke user om bruker av helsehjelp.

Skrevet

Et person som mottar helsehjelp er vel en pasient?

As in a patient?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...