Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hvorfor er det slik at ingen gir barna sine "normale" navn lengre? fatter at folk prøver å styre unna 10 på topp lista, men synes helt ærlig det begynner å bli mye smakløse (og spesielt mange sære) dobbeltnavn her inne.. det er lov å gi barnet et navn som noen andre har fra før, det gjør ikke barnet mindre spesielt.. ikke ute etter å trø på noens tær, så nevner derfor ikke noen eksempler, vil bare ytre min mening og høre hva andre tenker.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931892-s%C3%A5-mange-s%C3%A6re-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, hva er normale navn? De som var på mote på 70-tallet? 80-tallet? 30-tallet? De færreste navn er jo stabilt i bruk i alle generasjoner.

Navnemotene skifter. Noen navn er likevel stabile pga oppkalling. Og en del mennesker bryr seg slett ikke om hverken moter eller oppkalling og gir barna navn som ikke er i noen av kategoriene.

Jeg synes det er greit at ikke alle heter det samme. Jeg er ikke enig i alle andres navnevalg - men det er jo sannt uansett om de har valgt et tradisjonelt eller et usedvanlig navn. Og det synes jeg jo faktisk er helt ok. ;)

Et kjapt søk i kirkebøkene fra 1800-tallet vil gi deg mange eksempler på virkelig sære navn, så tror nok ikke dette er noe nytt fenomen.

Det er som Giss sier; hva er normale navn? Det som er helt normalt for meg er ikke nødvendigvis helt normalt for deg. Kan også ha noe med hvor i landet man bor osv...

Venninda mi kalte sønnen sin med et navn som ingen i vår vennegjeng reagerte på i det hele tatt, vi vokste opp med en person med dette navnet. Nå bor jeg et annet sted i landet enn der jeg vokste opp og alle jeg nevner dette navnet for her ser ut som spørsmålstegn, går det an å hete det? Og det er ikke mer enn 11 stk i landet som heter det, så kanskje ikke rart at mange ikke har hørt det, men for oss var det et helt normalt navn som vi har vokst opp med...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...