babylykke2 Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 Blir kanskje ks på meg, blir litt engstelig iforhold til smerter osv i etterkant. Hvordan hadde dere det? Hvor lang tid tok det før såret var greit og kunne føle seg fin igjen?(uten smerte, gjøre de dagligdagse tingene osv). Har en sønn fra før og vet det kan bli litt mer utfordringer da. Hva var deres positive og negative opplevelser rundt ks og dagene etter? Trenger å høres andres opplevelser rundt dette, kjempe glad for alle svar
Håpefull38 Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Hei Blir kanskje keisersnitt på meg også. Har ei venninne som har tatt 3 snitt, og hun sa at hun var i kjempeform dagen etter snittet. Kunne godt reist hjem da. Hadde også en liten fra før, og det var ingen problemer å ta seg av han. Hun løftet han og kjente ikke noe i såret. Så håper det i såfall kan bli slik, men det er vel individuelt.
SuperMoM <3 Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 Helt ræva! Riktignok hks på meg,men som de sa så er det dette som er grunnen til at de ikke anbefaler ks. Har fått infeksjon i livmora. Fikk plutselig et kraftig frostanfall torsdags ettermiddag. Det kom av raskt stigende feber. Ble målt crp til 258,feber på 39 med stigning,hvite blodlegeme på 17. Og jeg fikk akutt sterke smerter i livmora. Nå i kveld er crp'en på 300! Ingen feber,men får konstant febernedsettende og smertestillende. Klarer ikke å ha jenta mi så mye inne med meg pga dette,og det tærer virkelig på meg. Ikke får jeg reise hjem til barna mine hjemme heller,pga jeg må ha antibiotika intravenøst. Har fått økende smerter på Høgre side nå,og merker det er pyton! Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne ha født denne gangen også,men det var dessverre fare for livet hennes,så da gikk det ikke. Håper dere får en bedre erfaring enn meg,men jeg synes absolutt at en fødsel er bedre.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 har hatt hastesnitt og de 14 dagene etter operasjonen var helt jæv...Kunne ikke gå,kunne ikke løfte babyen.Det var forferdelig vondt.Foretrekker å føde mange ganger enn en keisersnitt. Anbefaler absolutt ikke,så lenge man ikke må det
krølle... Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Huff og huff... God bedring til deg supermom! Har akkurat fått brev om ks selv, og kjenner at jeg gruer meg mer og mer. Aner jo ikke hva jeg går til, men hadde så mye komplikasjoner etter forrige fødsel at jeg velger å tro at dette ikke kan bli verre. Eneste som er bra, er at det er godt å ha en dato for når elendigheten tar slutt.
Millemine Skrevet 27. april 2012 #6 Skrevet 27. april 2012 Jeg hadde hks for seks år siden. Det gikk kjempefint. Var på føttene dagen etter. Ingen komplikasjoner i det hele tatt. Kunne bare løfte barnet og ikke tyngre i 6 til 8 uker, men det gikk greit. Hadde lite smerter i såret, og det grodde raskt. Følte ikke at jeg hadde behov for smertestillende etter den tredje dagen. Har hørt om flere "positive" ks enn de med komplikasjoner. Men det er selvfølgelig best med en normal fødsel. For vår del var det veldig nødvendig da gutten var nesten 5000g. Lykke til...
naomi850 Skrevet 28. april 2012 #7 Skrevet 28. april 2012 Jeg hadde det veldig fint etter keisersnitt..var oppe og gikk samme dag,så klart latter og hosting er vondt i sikkert 7 dager etterpå men jeg syns det gikk veldig greit:) første to dagene fikk jeg ganske mye med smertestillende de vil jo ikke at du skal Ha det vondt!jeg reiste hjem 2 dager etterpå med en 3 åring og det gikk fint!! jeg gikk jo ikke rundt å bærte på henne men kunne kose og hjelpe henne ellers:) ikke gå rundt å engstelig deg for dette,hos fleste tror jeg det går bra og sykehuset vil få man på beina det så fort som mulig!
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 28. april 2012 #8 Skrevet 28. april 2012 Hadde mye vondt og fikk infeksjon som supermom over her, intravenøst antibiotika, baby på intensiven pga samme infeksjon. 14 dager minst før det var noe spesielt bra.
lin78 4herligebarn<3 Skrevet 28. april 2012 #9 Skrevet 28. april 2012 Jeg har hatt 3 hastesnitt og skal ha snitt nr.4 i juni.Har bare gode erfaringer, ingen komplikasjoner, lite smerte(jeg dusjet dagen etter!)og kom meg fort i form igjen etterpå.Man skal imidlertid passe på å ikke løfte tungt på noen uker etterpå,ellers kan man få brokk. Brukte ikke smertestillende etter dag 2 noen av gangene :)Krysser fingre og tær på at jeg er like heldig denne gangen
Leirha Skrevet 28. april 2012 #10 Skrevet 28. april 2012 Jeg har ikke hatt ks selv, men den første fødte til min søster måtte forløses med hks da han var for liten til å klare en vanlig vaginal fødsel (28 uker). Hun fikk full narkose da, siden hun var midt i pressriene. Hun tålte ikke narkosen stakkar. Så hun husker ikke noe av de tre første døgnene, såhun så egentlig ikke noe spesielt til den lille gutten i kuvøsen før fjerde døgnet, men da hadde hun så vondt at hun ikke ordket å være der nedeså lenge, selvom hun ble kraftig medisinert og ble trillet i rullestol. Jeg husker så godt hvor vondt hun hadde da jeg trillet henne ned for å se han bittelille for første gang. HUn fikk itilegg infeksjon i såert som gikk inn til livmoren, såhun var skikkelig dårlig. Infeksjonen hade ikke noe med hks å gjøre, det skjer dessverre av og til, og er en risiko ved slike ekstremt omfattende inngrep. Det er faktisk et av de mest omfattende inngrepene som er å få utført, men det er det ikke mage som tenker på, for det er jo så vanlig. Jeg har vært med på en god del ks da jeg jobbet på føden. OG jeg må si det er flott de har den muligheten. Men jeg håper virkelig jeg aldri må ta et selv.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #11 Skrevet 28. april 2012 Jeg har hatt planlagt keisersnitt. det gikk kjempebra. Vondt i magen de første dagene, men gikk fort over. Ingen infeksjon,har et nesten usynlig arr. Tror det er en del verre med mange sting i musa for å si det sånn, både rett etter fødselogmed tanke på arrvev ol. Dere må jo klare å skille mellom noe som er planlagt og et hasteks!! Herregud, et hastesnitt er jo noe man gjør for å REDDE barnet eller deg- da kan man egentlig regne med litt komplikasjoner i ettertid, men tenk hva som kunne skjedd hvis ks ikke var en mulighet!!
BABY-JENTE Skrevet 29. april 2012 #12 Skrevet 29. april 2012 Helt ræva! Riktignok hks på meg,men som de sa så er det dette som er grunnen til at de ikke anbefaler ks. Har fått infeksjon i livmora. Fikk plutselig et kraftig frostanfall torsdags ettermiddag. Det kom av raskt stigende feber. Ble målt crp til 258,feber på 39 med stigning,hvite blodlegeme på 17. Og jeg fikk akutt sterke smerter i livmora. Nå i kveld er crp'en på 300! Ingen feber,men får konstant febernedsettende og smertestillende. Klarer ikke å ha jenta mi så mye inne med meg pga dette,og det tærer virkelig på meg. Ikke får jeg reise hjem til barna mine hjemme heller,pga jeg må ha antibiotika intravenøst. Har fått økende smerter på Høgre side nå,og merker det er pyton! Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne ha født denne gangen også,men det var dessverre fare for livet hennes,så da gikk det ikke. Håper dere får en bedre erfaring enn meg,men jeg synes absolutt at en fødsel er bedre. Stakkars deg, CRP på 300 er virkelig ille! :-( Men du er helt sikkert i gode hender. Jeg visste ikke at du hadde født .-) Gratulerer! Når fødte du? Eller når ble det utført keisersnitt er kanskje en mer riktig formulering...
Anonym bruker Skrevet 29. april 2012 #13 Skrevet 29. april 2012 Jeg har ingen erfaring med keisersnitt selv, men min søster har to bak seg! hun var oppe samme dagen på begge, fin form, og kom seg fortere enn det jeg gjorde som fødte vaginalt. Hun var faktisk på ikea på vei hjem fra sykehuset når den andre ble født. Det gjorde som nevnt over her vondt når man ler og hoster. Men ellers synes hun det ikke var noe problem. Jeg derimot fødte vanlig, ble klippet og hadde store problemer med i det heletatt komme meg hjem og sitte i bilen. Jeg klarte ikke å reise meg fra senga den første mnd. Satt bare på siden. klarte ikke å sitte på rompa. Jeg slet veldig, og gikk vel ikke normalt før gutten ihvertfall var 1 mnd gammel. Så, vanlig fødsel setter også sine spor. ihvertfall for meg! Lykke til med KS. Jeg har hørt flere solskinnshistorier enn motsatt. Og skulle jeg få barn igjen, så håper jeg på bakrunn av deler av fødselen og plagene i ettertid å få KS også.
AO3 Skrevet 29. april 2012 #14 Skrevet 29. april 2012 Hører ikke hjemme her, men jeg har hatt to ks. Etter #1, som var et akutt ks: Jeg følte meg helt djevelsk forferdelig ut etterpå, beklager å måtte si det. Første dagen var såret skikkelig vondt, men jeg fikk bra med smertestillende, kom meg på beina, og var positiv. Måtte dog ha hjelp til ALT, og klarte ikke å ta meg av barnet i det hele tatt. Så fikk jeg spinalhodepine, en komplikasjon av bedøvelsen, og det var så grufullt vondt at jeg kan ikke helt beskrive det. Det var så vondt at jeg egentlig bare ville dø. En tortur som varte i nesten en uke. Såret gjorde vondt i kanskje to uker til sammen, men etter 3-4 dager var det mye bedre (men den smerten druknet fullstendig i spinalhodepinen). Ks #2: Planlagt, og jeg var bedre forberedt. Såret gjorde ca like vondt som sist, men jeg slapp spinalhodepinen, noe som gjorde en veldig, veldig stor forskjell. Jeg fikk mindre smertestillende på barsel denne gangen. Var i bedre form generelt, jeg hadde gjort dette før + jeg hadde jo ikke vært lenge i fødsel først. Men altså, selve sårsmertene: De samme. Måtte ha hjelp til alt første 1,5 døgn - hjelp til å snu meg i senga, sette meg opp i senga, reise meg opp fra senga, amme... ALT. Så kom jeg meg raskt. Jeg dro hjem på dag fem (en dag ekstra pga ammetrøbbel), og da tok jeg ikke noe smertestillende lenger. Tror jeg tok et par paracet et par dager etter at jeg kom hjem, jeg strakk meg etter noe i et skap, og da gjorde det vondt. Det var alt. MEN det var en utfordring å ha en toåring hjemme, det må jeg bare innrømme, og jeg måtte bare melde meg ut mtp ham, jeg var ikke ordentlig mamma for ham i starten. Jeg var utslitt, ks er en påkjenning for kroppen, og ammingen gikk ad undas, det tok all energi fra meg. Det er noen som er superspreke etter et ks, for all del, men jeg tror det er bedre å regne med at ja, det gjør skikkelig vondt i noen dager etterpå, og man vil trenge mye hjelp, men det går fort over. Slik at man slipper å bli skuffet. Det er omtrent som å håpe på å føde uten smerter. Det er jo faktisk noen som mer eller mindre gjør det, men det gjør vondt for de fleste. Kanskje bedre å ha mer realistiske forventninger? For meg er ks en utmerket løsning, siden jeg ikke får dem ut på noe annet vis, men det er ikke akkurat en "drømmefødsel". Og jeg har ofte vært misunnelig på dem som har født vaginalt uten komplikasjoner og som er spreke og tar seg av barnet sitt etterpå... For det klarer IKKE jeg.
SuperMoM <3 Skrevet 30. april 2012 #15 Skrevet 30. april 2012 Helt ræva! Riktignok hks på meg,men som de sa så er det dette som er grunnen til at de ikke anbefaler ks. Har fått infeksjon i livmora. Fikk plutselig et kraftig frostanfall torsdags ettermiddag. Det kom av raskt stigende feber. Ble målt crp til 258,feber på 39 med stigning,hvite blodlegeme på 17. Og jeg fikk akutt sterke smerter i livmora. Nå i kveld er crp'en på 300! Ingen feber,men får konstant febernedsettende og smertestillende. Klarer ikke å ha jenta mi så mye inne med meg pga dette,og det tærer virkelig på meg. Ikke får jeg reise hjem til barna mine hjemme heller,pga jeg må ha antibiotika intravenøst. Har fått økende smerter på Høgre side nå,og merker det er pyton! Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne ha født denne gangen også,men det var dessverre fare for livet hennes,så da gikk det ikke. Håper dere får en bedre erfaring enn meg,men jeg synes absolutt at en fødsel er bedre. Stakkars deg, CRP på 300 er virkelig ille! :-( Men du er helt sikkert i gode hender. Jeg visste ikke at du hadde født .-) Gratulerer! Når fødte du? Eller når ble det utført keisersnitt er kanskje en mer riktig formulering... De tok keisersnittet tirsdagskveld i forrige uke. Ble skrevet ut nå i dag.. Crp'en var vel på 327 på det høyeste. Nå i dag er den på 127,så er på god vei nedover Takker
BABY-JENTE Skrevet 30. april 2012 #16 Skrevet 30. april 2012 Helt ræva! Riktignok hks på meg,men som de sa så er det dette som er grunnen til at de ikke anbefaler ks. Har fått infeksjon i livmora. Fikk plutselig et kraftig frostanfall torsdags ettermiddag. Det kom av raskt stigende feber. Ble målt crp til 258,feber på 39 med stigning,hvite blodlegeme på 17. Og jeg fikk akutt sterke smerter i livmora. Nå i kveld er crp'en på 300! Ingen feber,men får konstant febernedsettende og smertestillende. Klarer ikke å ha jenta mi så mye inne med meg pga dette,og det tærer virkelig på meg. Ikke får jeg reise hjem til barna mine hjemme heller,pga jeg må ha antibiotika intravenøst. Har fått økende smerter på Høgre side nå,og merker det er pyton! Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne ha født denne gangen også,men det var dessverre fare for livet hennes,så da gikk det ikke. Håper dere får en bedre erfaring enn meg,men jeg synes absolutt at en fødsel er bedre. Stakkars deg, CRP på 300 er virkelig ille! :-( Men du er helt sikkert i gode hender. Jeg visste ikke at du hadde født .-) Gratulerer! Når fødte du? Eller når ble det utført keisersnitt er kanskje en mer riktig formulering... De tok keisersnittet tirsdagskveld i forrige uke. Ble skrevet ut nå i dag.. Crp'en var vel på 327 på det høyeste. Nå i dag er den på 127,så er på god vei nedover Takker Godt å høre. Lykke til videre i barsel
Anonym bruker Skrevet 30. april 2012 #17 Skrevet 30. april 2012 Jeg tok keisersnitt i fjor. Akutt men veldig rolig og kontrollert. Var igangsatt i 60 timer uten fremgang... Helt ukomplisert for meg. Ordentlig vondt i ca et døgn, men var oppe ca 12 timer etter snittet. Ble mye bedre dag for dag og etter ca 7 dager bare litt øm. Gikk to timer med vogn etter en uke. Litt treigt i gang med amming men kom seg. Synes det er litt trist at jeg "mistet" de første timene med sønnen min pga sying og overvåkning, var ganske dopa. Men fysisk gikk det veldig greit. Jeg var nesten 38 år til og med (vet ikke om alder betyr noe altså).
live09 Skrevet 30. april 2012 #18 Skrevet 30. april 2012 Jeg tok hastekeisersnitt da vannet gikk og jenta mi lå med føttene først. Ingen hast, men en rask og samtidig rolig prosess. Det gikk fint, men måtte ha en del medisiner da livmoren ikke ville trekke seg sammen. Lå på intensiv over natten, jenta vår på barsel. Første og andre dag veldige smerter i såret, reiste meg vel opp dagen etter, men det var veldig vondt. Var vel mest irritert over kateteret. Det jeg husker best er at når jeg først kom meg på bena gikk det veldig raskt mye bedre, selv om smertene der og da var kjipe. Reise seg, snu seg etc.
bambi78 Skrevet 30. april 2012 #19 Skrevet 30. april 2012 På meg ble det akutt ks for en uke siden da jeg plutslig ble syk i akutt svangeskapforgiftning (HELLP). Var da i uke 38. Det tok 3 dager for jeg klarte a stå pa beina. Jeg var generelt i dårlig form etterpå, men det berodde nok også på at det var akutt og at jeg var i dårlig form før snittet. Nå en uke etterpå klarer jeg å gå korte turer. Mest smerter i korsryggen og litt i såret. Såret har grodd fint. Jeg mener man må skille mellom planlagt og haste keisersnitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå