SnartToGull Skrevet 27. april 2012 #1 Del Skrevet 27. april 2012 Jeg skal til samtale på Voss om fire uker, og gruer meg veldig. Fødsel er ikke et alternativ for meg, klarer ikke engang å sette mine ben innenfor dørene på KK i Bergen (har prøvd, får angstanfall). Hadde langvarig fødsel som endte med hasteks, opplevelsen var traumatisk for meg, men ikke dramatisk i følge legene. Nå er jeg livredd for at det samme skal skje igjen, selv om legene sier det er minimal sjanse. Men bare tanken på å skulle føde, ikke ha kontroll og at fremmede skal ta på meg og undersøke meg er helt utholdelig. Slet med fødselsopplevelsen i ettertid, hadde oppfølging av psykolog og jordmor. Nå er jeg gravid igjen, og har igrunn fortreng graviditeten frem til nå....men nå nærmer samtalen seg med stormskritt, og jeg gruer meg veldig og er redd for å få avslag. Er ikke typen som er flink til å "kjempe for min sak" og er redd for å gi etter om de vil overtale meg til å føde. Noen som har noen lunde lik erfaring, som har ønsket elektivt ks og fått avslag eller innvilget??? Selvfølgelig kan man ikke sammenligne saker, men hadde vært greit å høre andres erfaringer... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931807-noen-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-etter-traumatisk-f%C3%B8dsel-uten-ruptur-eller-andre-varige-m%C3%A8n-kuns-psykisk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dajm Skrevet 27. april 2012 #2 Del Skrevet 27. april 2012 Jepp jeg fikk, det er bare å gjøre det klart at det ikke er noe alternativ for deg å føde.. Fortell det du skriver her og at du ikke klarer å glede deg over svangerskapet.. Skriv det ned å ta det med deg :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931807-noen-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-etter-traumatisk-f%C3%B8dsel-uten-ruptur-eller-andre-varige-m%C3%A8n-kuns-psykisk/#findComment-144191392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 30. april 2012 #3 Del Skrevet 30. april 2012 Jeg har vært i nøyaktig samme situasjon - akkurat det samme skjedde meg. Dvs et hastesnitt som for meg var veldig traumatisk, men der alt gikk helt fint på papiret. Men selve fødselen var selvsagt ikke normal, det ble jo ks, det samme gjelder også deg. For meg var en ny fødsel 100% utenkelig. Det har ikke noe med smerter å gjøre, men den intense angsten for at barnet mitt var dødt (det trodde jeg nemlig en stund, mitt eget liv ga jeg blafffen i), den kunne jeg aldri utsette meg selv for igjen. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å reise meg igjen etter en ny slik opplevelse, det var beinhardt å gjøre det første gang også. Nå endte det opp med at jeg fikk innvilget ks på medisinsk grunnlag (veldig dårlige resultater på pelvimetri). MEN før dette fikk jeg lovnad fra både jordmor og gynekolog om at jeg kom til å få planlagt ks andre gang hvis jeg ønsket det, uansett pelvimetrisvar (dette var før svaret på pelvimetrien forelå). Jeg har blitt møtt på en veldig fin måte, jeg har fått masse sympati, fått masse støtte, og møtt mange flotte mennesker i helsevesenet!! Men du - du Må være klar på hva du mener, hvordan du har det. Sannsynligvis vil gynekologen primært anbefale vaginal fødsel igjen. Hvis du bare sitter der og "godtar", uten å fortelle hvordan du har og har hatt det, vil du ikke få innvilget et ks. Gynekologer er ikke synske, de er avhengige av at du formidler dine ønsker. Forklarer hvorfor du ikke makter en ny vaginal fødsel. Skriv ned tankene dine på forhånd hvis du bare ender opp med å sitte der og grine uten å klare å si et ord (har vært der selv!), og ta gjerne med en person til å støtte deg og hjelpe deg å snakke hvis du ikke klarer det selv. Mannen din, mamma, en venninne. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931807-noen-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-etter-traumatisk-f%C3%B8dsel-uten-ruptur-eller-andre-varige-m%C3%A8n-kuns-psykisk/#findComment-144196753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bzzz!Jente-12 Skrevet 5. mai 2012 #4 Del Skrevet 5. mai 2012 Hei! Eg fikk innvilget keisersnitt på KK pga fødselangst av overgrep, og selv om eg ikkje har tidligere fødsel. Eg gikk alene til samtale for min samboer var bortreist, og eg ville ikkje utsette det fordi det gjorde meg syk. Men hadde eg fått NEI, hadde eg søkt på Voss eller en annet sted. Men det er lurt å ha ein med seg, for angsten gjorde slik at eg ikke fikk med meg alt det overlegen sa til meg - så eg ønsket eg hadde mer tilstedeværelse... Men si hva angsten gjør med deg, og hva du tenker det bringer med etter fødselen. Eg hadde med meg et brev på 4 sider. Eg endte i gråt etter noen sekunder etter samtalen startet, brevet tok overlegen imot og scannet inn i journalen min... Eg skrev også om vanlig fødsel og hva keisersnitt var - og var fast bestemt det var min fødsel og vet hva eg går til i et keisersnitt og hvorfor det er viktig for meg. Tvitvi Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931807-noen-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-ks-etter-traumatisk-f%C3%B8dsel-uten-ruptur-eller-andre-varige-m%C3%A8n-kuns-psykisk/#findComment-144210321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå