Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 I selvangivelsen står hele lånet og rentefradraget på samboer. Vi har pleid å ordne opp selv, slik at jeg får halvparten av det han får tilbake. Men nå har jeg lest at man skal fordele lånet i selvangivelsen med 50 % på hver. Samboer mener at dette er helt unødvendig. Jeg vil at vi skal gjøre det sånn. i min selvangivelse nå står det at jeg eier 50 %, men at jeg ikke har lån i det hele tatt (bortsett fra studielån). Har det noe å si egentlig? Jeg vil at det skal være riktig, så jeg vil at vi skal fordele 50 % på hver. men han mener at det er helt bortkastet, så jeg vet ikke.. noen som har råd?
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 Mest sannsynlig har det ikke noe å si for den samlede summen av penger dere får igjen, med mindre dere tjener lite penger. Da vi var studenter (tjente ca 120.000 kr hver i året) lønnet det seg å dele lånet på to med 50 % hver, fordi vi hver for oss ikke hadde betalt nok i skatt til å utnytte rentefradraget. (F.eks kunne han alene kun få 5000 kr igjen på skatten, mens da vi flyttet 50% av lånet på meg, så fikk han fortsatt 5000 kr igjen, mens jeg i tillegg fikk 3000 kr, altså høyere samlet igjen på skatten.) Nå som vi begge har relativt høye lønninger (400.000 +) spiller det ingen rolle om vi flytter lånet eller ikke. Vi prøvde det i fjor, men fikk nøyaktig samme samlede sum tilbake. (F.eks fikk han 20.000 kr igjen på skatten, og når vi delte lånet på begge to, fikk han 10.000 kr igjen, og jeg 10.000 kr igjen, altså samme sum.) Så mest sannsynlig vil det ikke ha noe å si for hvor mye dere får igjen i kroner og øre, men dersom du føler at det er riktigst for deg å dele lånet likt på dere begge av prinsipielle grunner, så synes jeg jo at han skulle føye deg i dette spørsmålet...!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 Har dere felles barn? I tilfelle er dere meldepliktige samboere og kan fordele gjeld og gjeldsrenter som dere vil, som om dere var gift. Dersom dere ikke har barn, SKAL gjelden fordeles etter eierbrøk. Dersom dere eier 50% hver av hus og gjeld, så skal det fordeles slik i selvangivelsen. Hvis dere har felles barn og du er student, så er det mulig det lønner seg at mannen har gjelden og gjeldsrentene på seg. Dersom du har lav inntekt, vil ikke du få glede av hele fradraget. Da taper dere penger. - har spurt skattekontoret og fått dette svaret, da vi lurte på det samme selv
MrsMilla Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Kommer an på om dere begge betaler bruttobeløp til banken pr mnd og deler på to eller om du betaler ham nettobeløp. Om dere bare tar den månedlige regningen fra banken og deler på to, og han får hele skattefradraget, så tjener han tusenvis av kroner på deg sannsynligvis..... Skattefradraget kan tilsvare typisk 25000 kr i året rett i lomma på typisk et lån på 2500000. (veldig omtrentlig regnet - mest for å vise ca beløp..) så han får en fiiin tur til syden for det...
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #6 Skrevet 28. april 2012 Takk for svar! Nå har vi ordnet det og satt 50 % av lånet på hver av oss. Jeg har skjønt at det ikke har noe å si for hva vi får igjen, men prinsippet er viktig for meg. Han har ikke lurt meg for penger tidligere, for jeg har alltid fått tilbake halvparten av rentefradraget når han har fått pengene fra staten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå