toband Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 er nå i uke 34, og har kun gått hos legen min. sjekker blodtrykk, kjenner på magen og hører hjertelyden hver gang, pluss urintest og HB av blodet. Tregs det noe mer? Har ennå ikke hatt gyn. undersøkelse i dette svangerskapet, og tror heller ikke legen min kommer til å gjøre det. Leser om andre her som måler både livmorhals og alt mulig greier, og snakker om modning og måling av babyen, hvor stor den kommer til å bli.... Er dette nødvendig, og er det noe jeg har krav på, eller er det greit slik jeg har det nå? Hvordan kommer de frem til dette med fødselsvekten på barnet? er det ved UL??
Tigerpote Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Gu er ikke standard i et svangerskap nei, det var mer i "gamle dager" at de gjorde det. Vekstestimering er heller ikke noe som alle får, men kan ofte være aktuelt ved feks overtid, sjekk av leie etc. Jeg går til jm fordi jeg tenker at en jm kan mer om svangerskap og fødsel enn en allmennlege gjør, og dessuten gjorde legen min nesten ingenting Så nå går jeg bare til jm. Er det er grunn til at du ennå ikke har vært hos jm?
anonym91 Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 om det er nr 1 ville eg tatt annhver gang hos jm og lege. føler jm har bedre svar på ting en legen. har aldri hatt gu i mine svangerskap, om det ikkje er grunn til det så er det ikkje nødvendig men ingen problem og kunn gå til legen men ville ikkje tatt alle timene hos jm pga legen sjekker mer ved blodprøver ved første kontroll, men etter det kan du velge
toband Skrevet 27. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 27. april 2012 (endret) var ikke hos JM med førstemann (8 år siden/ sikkert gamledager det da.... ), men fikk da en gu på første timen. tenkte vel at så lenge jeg vet hva det går ut på å gå gravid og føde, og det ikke er noe spesielt med svangerskapet, så holdt det med lege denne gangen også. Men nå som jeg leser alt andre gravide gjør hos jm så føler jeg at jeg går glipp av noe... tenker også at det er litt sent å begynne der nå som det bare er få uker igjen til termin.... Men hva gjør jeg hvis jeg nå går over mye, eller lurer på noe ang modning og sånn, er det sykehuset jeg henvender meg til? fødte en uke før termin sist, og alt gikk liksom så greit... Endret 27. april 2012 av bollefrua
OptimistHoppa Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Jordmoren min sjekker ikke noe mer på meg heller - bortsett fra at hun måler symfysemål, men det gjør sikkert legen din også for å fylle inn på helsekortet? Det jeg synes er fordelen med jordmor i stedet for lege er at hun rett og slett har bedre tid og kan fortelle meg mer som jeg lurer på og at vi kan snakke om alt mulig rart. Småbekymringer og vondter kan vi diskutere så jeg blir beroliget (mitt første barn). Og hun har noen temaer som hun er innom - amming, psykisk helse i svangerskapet etc. Så jeg er ikke hos jordmor fordi hun sjekker noe mer eller kan noe mer om de fysiske undersøkelsene, men fordi jeg trenger samtalene/rådene
toband Skrevet 27. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2012 Jordmoren min sjekker ikke noe mer på meg heller - bortsett fra at hun måler symfysemål, men det gjør sikkert legen din også for å fylle inn på helsekortet? Det jeg synes er fordelen med jordmor i stedet for lege er at hun rett og slett har bedre tid og kan fortelle meg mer som jeg lurer på og at vi kan snakke om alt mulig rart. Småbekymringer og vondter kan vi diskutere så jeg blir beroliget (mitt første barn). Og hun har noen temaer som hun er innom - amming, psykisk helse i svangerskapet etc. Så jeg er ikke hos jordmor fordi hun sjekker noe mer eller kan noe mer om de fysiske undersøkelsene, men fordi jeg trenger samtalene/rådene Måler også symfysemål ja.... Synes hun legen min er veldig ok, og hu svarer på ting og forklarer i stedet for å bare si at "det er helt vanlig" hvis jeg har noen plager eller vondter. Men blir litt bekymret over å lese om folk som blir sjekket og målt for alt mulig rart "der nede" , hvis du skjønner. Men da kan jeg egentlig bare slappe av da!
OptimistHoppa Skrevet 27. april 2012 #7 Skrevet 27. april 2012 (endret) Måler også symfysemål ja.... Synes hun legen min er veldig ok, og hu svarer på ting og forklarer i stedet for å bare si at "det er helt vanlig" hvis jeg har noen plager eller vondter. Men blir litt bekymret over å lese om folk som blir sjekket og målt for alt mulig rart "der nede" , hvis du skjønner. Men da kan jeg egentlig bare slappe av da! Skjønner hva du mener - har tenkt tanken jeg også. Men så vidt jeg har forstått så skal det ikke være nødvendig å sjekke noe mer enn vi får sjekket i et normalt komplikasjonsfritt svangerskap i hvert fall Endret 27. april 2012 av OptimistHoppa
ticalinda Skrevet 27. april 2012 #8 Skrevet 27. april 2012 Denne gangen går jeg også bare til legen, og det trives jeg med! Har gått til vekselvis jordmor/lege før, men nå har jeg ikke følt behov for det samme. Du får den samme oppfølgingen, men som andre sier: jordmor bruker tid på samtalene. Siden du følges av legen, så er det han som følger deg opp til du føder. Han skal sette opp en ny time hver gang du er der for kontroll, og om du føder i mellomtiden, så ringer du og gir beskjed, eller han får fødselsmelding automatisk etter noen dager.
Rivjernet Skrevet 27. april 2012 #9 Skrevet 27. april 2012 Jeg går bare til legen, der gjør vi det du beskriver. Det er igrunn såvidt han tar seg tid til det også! Grunnen til at jeg valgte vekk jordmor denne gangen er at det er mitt 3 barn. Min erfaring med jordmødre er heller ikke at de undersøker deg så mye fysisk, mer at de vil sitte og prate om alt mulig, og jeg har ikke samme "jabbebehovet" denne gangen. Jeg fikk beskjed av legen om at de bare tok GU på førstegangsgravide...
Håpefull38 Skrevet 27. april 2012 #10 Skrevet 27. april 2012 Jeg er førstegangsgravid med høyrisikosvangerskap, men har ikke hatt noe GU for å sjekke livmorhalsen. Har en tvilling som døde i midten av svangerskapet, og får derfor enda tvillingoppfølging med UL en gang i mnd. Jeg tenkte at jeg hadde nok med å gå til legen for jeg har en fantastisk lege. Men han ville at jeg også skulle gå til jordmor. Det angrer jeg ikke på. Hun er også helt super. Tar seg god tid. Snakker mye om ting rundt svangerskap, fødsel, tiden etter fødsel og amming. Ikke bare måling o.l. Hun er også veldig opptatt av hvordan man føler seg, både fysisk og psykisk Skjønner at man ikke har det samme behovet som flergangsfødende.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #11 Skrevet 28. april 2012 Bollefrua: Jeg tenkte som deg at " kanskje jeg går glipp av noe",og begynte å gå annenhver gang til jm i ca uke 25 av svangerskapet....men føler det var bortkastet tid for meg(er nå i uke 38) . Fikk jo alt jeg trengte av info og helsehjelp hos legen min,og har ikke noe større behov for lengre samtaler... Om du går over tiden så henviser fastlegen deg automatisk til det som heter overtidskontroll på sykehuset,og da få du bl.a. vekstestimering -så det er ikke noe å tenke på:-) Og for all del ikke tro at alle de undersøkelsene som beskrives her inne er vanlig i et normalt svangerskap! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #12 Skrevet 28. april 2012 Jeg går også kun til legen. I forrige sv skap ville legen at jeg gikk til jm i tillegg, så jeg var der to ganger, men det var bortkastet for meg. Legen min satt av masse til til meg og svarte på spm, men følte at jm var mer oppatt av å få informasjon av meg (som legen allerede hadde tatt seg av med helsekort og alt) og ikke hadde tid til spm. Hun snakket nedlatende til meg og ble lett stresset så jeg sluttet å gå dit. Denne gangen har jeg ny lege og også han er veldig god. Han virker flink på svangerskap pg jeg føler meg veldig trygg på at jeg får det jeg trenger. Han syntes også jeg kunne gi ny jm en sjansen, men jeg savner ingenting så lar heller være. Jeg har også skjønt at dette med gu praktiseres forskjellig og at det ikke er normalen med rutine-gu lengre. Men det kan være forskjellige grunner til at det gjørea. Forrige gang hadde jeg gu fordi det var så mange år siden sist og det var anbefalt å ta celleprøve selv om det beste hadde vært å ta den før sv skapet. Denne gangen har jeg att streptokokk-test fordi jeg selv ba om det, fikk påvist streptokokker ved sist fødsel og vil derfor vite det i fokant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå