Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 Hei godtfolk! Vi skal bygge hus i sommer, og har valgt hustype Nyborg fra Mesterhus. http://mesterhus.no/hustype.ephtml?id=229 Elsker huset, men det er selvfølgelig en del endringer som må gjøres. En del ting har vi tegnet om på, men badet og soverommet i første etasje gjenstår. Blir ikke helt enig med meg selv. Jeg vil ha større bad, så vi tar en del fra gangen, men likevel så blir det ikke stort større enn 9-10kvm. Soverommet nede blir vårt rom, så vi tar bort den lille verandaen, og bygger en "walk-in" garderobe der i stedet. Det jeg egentlig lurer på er dørene inn til soverommet. Det er ei dør direkte fra gangen inn til rommet, og ei skyvedør inn fra badet. Hvor nødvendig er det med egen inngang til badet fra soverommet? Eller kan vi ta bort døra fra gangen? Blir det veldig upraktisk at vi Må gå gjennom badet for å komme til soverommet? Håper noen kan dele sine erfaringer, evt frustrasjoner ifb med en slik løsning. Jeg vil også ha tips til andre gode ideer eller dårlige ideer. Hva er dere fornøyd med etter dere bygde? Eller hva angrer dere på? Ble litt langt dette, men en viktig avgjørelse for oss:)
Førstemann Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Jeg ville ikke hatt egen inngang fra soverommet til badet. Om det er tilstrekkelig plass i walk-in-garderoben, ville jeg tatt bort skapet og skyvedøra og flyttet den veggen lenger inn i soverommet. Da kan du flytte døra inn til badet og få plass til dusj for eksempel i det som på tegningen nå er en del av gangen. Fint hus, forresten:) Lykke til med byggingen.
Engelise Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 Jeg ville ikke hatt egen inngang fra soverommet til badet. Om det er tilstrekkelig plass i walk-in-garderoben, ville jeg tatt bort skapet og skyvedøra og flyttet den veggen lenger inn i soverommet. Da kan du flytte døra inn til badet og få plass til dusj for eksempel i det som på tegningen nå er en del av gangen. Fint hus, forresten:) Lykke til med byggingen. Takk:) Hvorfor vil du ikke ha egen dør til badet? Selv kommer jeg ikke på gode argumenter hverken for eller i mot. Eneste jeg tenker på er at om vi bare har ei dør fra gangen til soverommet, så må vi alltid ut i en kald og antakeligvis skitten gang for å komme oss til badet. Evt fra badet etter en dusj. Aaah.. Vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 Jeg liker ikke egen dør fra soverommet til badet når jeg er på besøk hos folk. Det gir meg en sterk følelse av at noen kommer til å komme inn på badet når jeg er der. Må låse to dører. Jeg ville i hvertfal ikke bare ha ingang til soverommet via badet. å bare ha inngang til badet fra soveromet er OK hvis det bare er du og mannen som skal bruke det badet, men ikke om det også skal brukes av gjester ol. Det er greit å kunne lukke av til soverommet når man har besøk. I forhold til å bruke den lille "verandaen" til "walk inn" garderobe betyr det muligens at dere også må endre vinduet på soveverelset for å få godkjent rømningsvei den veien. Det lille vinduet oppe på veggen er muligens ikke stort nok til å være godkjent.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Hva skal du egentlig med et så stort bad? Jeg ville heller prioritert eget gjestetoalett innerst i gangen. Bare et forslag Da kunne dere ha hele badet for dere selv, uten dør fra gangen, og gjester kunne fortsatt gå på toalettet uten å måtte inn på deres "helligste" område.
Engelise Skrevet 27. april 2012 #6 Skrevet 27. april 2012 Jeg liker ikke egen dør fra soverommet til badet når jeg er på besøk hos folk. Det gir meg en sterk følelse av at noen kommer til å komme inn på badet når jeg er der. Må låse to dører. Jeg ville i hvertfal ikke bare ha ingang til soverommet via badet. å bare ha inngang til badet fra soveromet er OK hvis det bare er du og mannen som skal bruke det badet, men ikke om det også skal brukes av gjester ol. Det er greit å kunne lukke av til soverommet når man har besøk. I forhold til å bruke den lille "verandaen" til "walk inn" garderobe betyr det muligens at dere også må endre vinduet på soveverelset for å få godkjent rømningsvei den veien. Det lille vinduet oppe på veggen er muligens ikke stort nok til å være godkjent. Det badet vil hovedsaklig bli brukt av oss. Er også et bad i 2. etasje, som er mer tiltenkt barna. Det er også det badet som skal brukes om vi har overnattingsgjester. Om gjester vi har på dagsbesøk bruker doen på badet "vårt", så er ikke det noe jeg gjør meg spesielt mye av. Hmm.. Det er så vanskelig å ikke bli enig med seg selv:p Ift rømningsvei, så er det vinduet som er på soverommet godt nok.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #7 Skrevet 27. april 2012 Gjør dere noe annet med kjøkkenet? Jeg syns det var lite så jeg ville kuttet ut spiseplassen og hatt mer skap/skuffer og benk i stede og kanskje en kjøkken øy. Spisestuen er jo rett ved og klan brukes også til daglig.
julibebis12 Skrevet 27. april 2012 #8 Skrevet 27. april 2012 Gud å lekkert hus er bare det jeg kan si:)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #9 Skrevet 27. april 2012 Jeg hadde valgt å ha kun dør fra gangen inn til badet. En dør tar mye plass, både på soverommet og på badet. Dere kan jo ikke ha noen ting foran døra og når du er opptatt av å ha størst mulig bad, så ville jeg hvertfall ikke prioritert å ha en dør der. Men som en annen sier, en egen do til gjester er suverent å ha. Det å slippe og ha gjestene inn på badet er veldig godt når man før man skal ha besøk gjerne har dusjet og ordnet seg på badet i siste liten (sånn er det hvertfall her). Da gjør det feks ikke noe om klærne ligger igjen på badet eller om det har havnet hår i vasken mens man har ordnet håret, for det er ingen som skal inn dit uansett før man skal dit selv.
Tipp topp Skrevet 27. april 2012 #10 Skrevet 27. april 2012 Jeg hadde også heller laget et lite gjestetoalett og så hatt inngang til badet via soverommet. Synes badet må være mer enn stort nok slik det er, men jeg har aldri forstått hvorfor noen trenger så store bad. Vårt "store" bad er på 4,5 m2 og vårt lille private på 2,9m3. Begge er store nok for oss.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #11 Skrevet 27. april 2012 Hadde det vært meg og jeg kunne gjøre akkurat slik jeg selv ville hadde jeg flyttet døra til vaskerommet til veggen mot inngangsdøra, slik at når ungene er skittene kan de gå inn på vaskerommet og henge fra seg skittene klær og støvler der. Altså ha regntøy og slike ting på vaskerommet, da hadde vi sluppet en skitten gang. Da trenger jeg ikke så stor plass i gangen heller, noe en trenger når en har barn. Jeg ville tatt enden av gangen til å lage en liten do. Den blir liten og trang, men trenger ikke stor plass til å gå på do. Badet ville jeg hatt som det var, men bare dør inn til soverommet. Vinduet må flyttets på badet. Jeg hadde brukt hele hverandaen til walk in, vi brukte ikke hverandaen vi hadde utenfor soverommet vi hadde før. Vi ristet bare dynene der, men det er jo uansett ikke ett problem siden utgangsdøra er så nerme.
Engelise Skrevet 27. april 2012 #12 Skrevet 27. april 2012 Hva skal du egentlig med et så stort bad? Jeg ville heller prioritert eget gjestetoalett innerst i gangen. Bare et forslag Da kunne dere ha hele badet for dere selv, uten dør fra gangen, og gjester kunne fortsatt gå på toalettet uten å måtte inn på deres "helligste" område. Jeg er bare vant til store bad fra før:) Vi har vært på husvisning hos et par som har bygd dette huset, og merket at jeg fikk litt "klaus" på badet der. Så det går mest på vane at jeg vil ha såpass til størrelse på det. Funderer også på badekar, og det er det ikke mye plass til på det badet... De hadde dør fra gangen inn til soverommet, og fra soverommet inn til badet. Døra fra gangen hadde de et skap foran, for den ble aldri brukt og de fikk ikke noe veggplass.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #13 Skrevet 27. april 2012 Jeg hadde uten tvil heller hatt et lite gjestetoalett i enden av gangen, og kun hatt dør inn til badet fra soverommet.
Engelise Skrevet 27. april 2012 #14 Skrevet 27. april 2012 Gjør dere noe annet med kjøkkenet? Jeg syns det var lite så jeg ville kuttet ut spiseplassen og hatt mer skap/skuffer og benk i stede og kanskje en kjøkken øy. Spisestuen er jo rett ved og klan brukes også til daglig. Jeg syntes også at kjøkkenet var litt lite, helt til vi var på husvisning. Fikk et helt annet inntrykk av hvordan det egentlig er. Tenkte f.eks at jeg ikke ville ha spisestue der den er inntegnet, fordi stua er så stor. Så heller for meg større kjøkken, og spisebord på stua. MEN, den spisestua er helt fantastisk! Store fine vinduer, og ja.. Bare amazing:) Det som er planen er kjøkkenbenk under vinduet(der det er en spiseplass nå), og helt inntil veggen. Vi kommer også til å fjerne den lille veggen som er tegnet inn til høyre mot spisestua, også har vi heller en stor kjøkkenøy som deler av litt mot spisestua.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #15 Skrevet 27. april 2012 Må bare legge til at 10 kvm er et stort bad. Vårt er den størrelsen og er mer enn stort nok. Badet rommer et stort hjørnekar, dusj, stor innredning, toalett, en stor kommode, og har i tillegg mye gulvplass. Du må ikke gå i den fella at du lager badet for stort, da kan du ende opp med aaaltfor stor gulvplass som ikke kan brukes til noe. Et vennepar av oss gjorde den feilen og angrer veldig. Alt er plassert langs veggene og i midten er det så mye gulvplass at de kunne hatt fest der inne, som de sier selv. De angrer på at de ikke heller lagde naborommet litt større..
Engelise Skrevet 27. april 2012 #16 Skrevet 27. april 2012 Jeg hadde valgt å ha kun dør fra gangen inn til badet. En dør tar mye plass, både på soverommet og på badet. Dere kan jo ikke ha noen ting foran døra og når du er opptatt av å ha størst mulig bad, så ville jeg hvertfall ikke prioritert å ha en dør der. Men som en annen sier, en egen do til gjester er suverent å ha. Det å slippe og ha gjestene inn på badet er veldig godt når man før man skal ha besøk gjerne har dusjet og ordnet seg på badet i siste liten (sånn er det hvertfall her). Da gjør det feks ikke noe om klærne ligger igjen på badet eller om det har havnet hår i vasken mens man har ordnet håret, for det er ingen som skal inn dit uansett før man skal dit selv. Det er det jeg tenker på også. At dører tar veldig mye plass. Det er evt. snakk om en skyvedør fra bad inn til soverom da, men likevel så har du jo den veggplassen som kommer bort. Ser det er mange som ville hatt en gjestedo, så nå vurderes det:) Vet bare ikke hvor det skal være.
Engelise Skrevet 27. april 2012 #17 Skrevet 27. april 2012 Jeg hadde også heller laget et lite gjestetoalett og så hatt inngang til badet via soverommet. Synes badet må være mer enn stort nok slik det er, men jeg har aldri forstått hvorfor noen trenger så store bad. Vårt "store" bad er på 4,5 m2 og vårt lille private på 2,9m3. Begge er store nok for oss. Jeg er bortskjemt med store bad fra før, så jeg klarer ikke helt å venne meg til tanken på et lite bad:)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #18 Skrevet 27. april 2012 jeg ville ikke bygget nytt hus uten mulighet for badekar når du har barn! Mine barn har ihvertfall veldig stor glede av badekaret, med leker, skum og alt som hører med. Så jeg er enig med deg i at badet er litt knapt. Jeg ville dermed tenkt på hva den verandaen kan brukes til.. Går det an å ta halvparten av den eller noe inn i badet slik at dere får plass til et badekar, og så det resterende til en type walk in closet, eller blri det for snaut? Videre ville jeg droppet dør fra soverommet deres til badet. Dels er det ekkelt å gå på do hos andre når det er flere dører (tenker på gjestene deres), dels er det ingen sak for dere å gå gjennom gangen for å gå på do om natten, morgenen osv... Det kommer vel ikke til å være så store forhold? :-) jeg er også enig i at spiseplassen på kjøkkenet kanskje bør droppes, for å få mer skapplass, eller evt ha kjøkkenøy med plass til et par stoler.. Dere har jo spisestuebord rett utenfor. Dere har jo forresten en bod på venstre side av soverommet.. Er dette en utvendig bod? Kanskje ha walk-in closet der? og bruke verandaen til badet?.. Bare noen ideer. Flott hus forresten:-)
Engelise Skrevet 27. april 2012 #19 Skrevet 27. april 2012 Hadde det vært meg og jeg kunne gjøre akkurat slik jeg selv ville hadde jeg flyttet døra til vaskerommet til veggen mot inngangsdøra, slik at når ungene er skittene kan de gå inn på vaskerommet og henge fra seg skittene klær og støvler der. Altså ha regntøy og slike ting på vaskerommet, da hadde vi sluppet en skitten gang. Da trenger jeg ikke så stor plass i gangen heller, noe en trenger når en har barn. Jeg ville tatt enden av gangen til å lage en liten do. Den blir liten og trang, men trenger ikke stor plass til å gå på do. Badet ville jeg hatt som det var, men bare dør inn til soverommet. Vinduet må flyttets på badet. Jeg hadde brukt hele hverandaen til walk in, vi brukte ikke hverandaen vi hadde utenfor soverommet vi hadde før. Vi ristet bare dynene der, men det er jo uansett ikke ett problem siden utgangsdøra er så nerme. Da er vi ganske lik akkurat der, for det har vi gjort:) Har tegnet vaskerommet litt større, så vi har trukket det helt ut til den murkanten på tegningen, ogsa har vi flyttet døra, så den vender mot inngangspartiet. Fant ut at vi ikke hadde bruk for den verandaen ja, så hele den blir "walk-in". Hvor ville du ha flyttet vinduene på badet? Og hvorfor? Hvis det ender opp med å bli slik som på orginaltegningen, at doen er rett ved vinduet så skjønner jeg hva du mener. Men er ikke så sikker på om den blir akkurat der.
Engelise Skrevet 27. april 2012 #20 Skrevet 27. april 2012 Må bare legge til at 10 kvm er et stort bad. Vårt er den størrelsen og er mer enn stort nok. Badet rommer et stort hjørnekar, dusj, stor innredning, toalett, en stor kommode, og har i tillegg mye gulvplass. Du må ikke gå i den fella at du lager badet for stort, da kan du ende opp med aaaltfor stor gulvplass som ikke kan brukes til noe. Et vennepar av oss gjorde den feilen og angrer veldig. Alt er plassert langs veggene og i midten er det så mye gulvplass at de kunne hatt fest der inne, som de sier selv. De angrer på at de ikke heller lagde naborommet litt større.. Jeg er enig med deg i at det fort kan bli for mye gulvplass også. Man trenger kanskje ikke så mye gulvplass på et bad. Det viktigste er kanskje å utnytte veggplassen på best mulig vis. Forslag?
Engelise Skrevet 27. april 2012 #21 Skrevet 27. april 2012 jeg ville ikke bygget nytt hus uten mulighet for badekar når du har barn! Mine barn har ihvertfall veldig stor glede av badekaret, med leker, skum og alt som hører med. Så jeg er enig med deg i at badet er litt knapt. Jeg ville dermed tenkt på hva den verandaen kan brukes til.. Går det an å ta halvparten av den eller noe inn i badet slik at dere får plass til et badekar, og så det resterende til en type walk in closet, eller blri det for snaut? Videre ville jeg droppet dør fra soverommet deres til badet. Dels er det ekkelt å gå på do hos andre når det er flere dører (tenker på gjestene deres), dels er det ingen sak for dere å gå gjennom gangen for å gå på do om natten, morgenen osv... Det kommer vel ikke til å være så store forhold? :-) jeg er også enig i at spiseplassen på kjøkkenet kanskje bør droppes, for å få mer skapplass, eller evt ha kjøkkenøy med plass til et par stoler.. Dere har jo spisestuebord rett utenfor. Dere har jo forresten en bod på venstre side av soverommet.. Er dette en utvendig bod? Kanskje ha walk-in closet der? og bruke verandaen til badet?.. Bare noen ideer. Flott hus forresten:-) Den boden er i utgangspunktet utendørs, men vi har tegnet en den inn. Da blir det også litt større gang. Vet ikke helt hvordan vi skal bruke boden enda, kommer kanskje litt ann på om vi får plass til skyvedørsgarderobe i gangen eller ikke. Jeg tror kanskje vi trenger bodplassen også. Det er undervurdert. Greit å ha en plass å hive rot inni:) Den verandaen ser jeg for meg blir "walk-in". Er litt lite plass til evt skap på soverommet synes jeg. I den foreløpige tegningen vår, så har vi tegnet inn en del av gangen i tilhørighet til badet. Kjøkkenet blir mye som du foreslår:)
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 28. april 2012 #22 Skrevet 28. april 2012 Fy flate for et nydelig hus. Jeg og vil ha;)
Engelise Skrevet 28. april 2012 #23 Skrevet 28. april 2012 Fy flate for et nydelig hus. Jeg og vil ha;) I know! Jeg er forelsket i det. Gleder meg sånn til å flytte inn:D
Anonym bruker Skrevet 28. april 2012 #24 Skrevet 28. april 2012 Gjør dere noe annet med kjøkkenet? Jeg syns det var lite så jeg ville kuttet ut spiseplassen og hatt mer skap/skuffer og benk i stede og kanskje en kjøkken øy. Spisestuen er jo rett ved og klan brukes også til daglig. Jeg syntes også at kjøkkenet var litt lite, helt til vi var på husvisning. Fikk et helt annet inntrykk av hvordan det egentlig er. Tenkte f.eks at jeg ikke ville ha spisestue der den er inntegnet, fordi stua er så stor. Så heller for meg større kjøkken, og spisebord på stua. MEN, den spisestua er helt fantastisk! Store fine vinduer, og ja.. Bare amazing:) Det som er planen er kjøkkenbenk under vinduet(der det er en spiseplass nå), og helt inntil veggen. Vi kommer også til å fjerne den lille veggen som er tegnet inn til høyre mot spisestua, også har vi heller en stor kjøkkenøy som deler av litt mot spisestua. Det var jo det jeg mente
zavanna Skrevet 6. mai 2012 #25 Skrevet 6. mai 2012 Vi har dette huset Bygget for 5 år siden og vi er veldig fornøyd !! Ikke mange ting vi ville gjort annerledes, men døren fra gangen til soverommet bruker vi Aldri! Den ville vi ha fjernet. Vi bruker kun fra badet til soverommet. Naturlig å gå fra soverommet til badet og omvendt er det ikke ? Du får sende meg mail hvis du lurer på noe. Huset er i allefall kjempe fint syns vi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå