Gå til innhold

Noen nav ansatte som kan se hit litt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg ikke tar helt feil kan en tjene inntil 50 000kr pr år skattefritt som hobby. Gjelder det når jeg går på dagpenger også? Lurer på å selge ett typisk homeparty produkt for å få noen ekstra kroner.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg er ikke nav ansatt, men jeg er rimelig sikker på at det kan du ikke. Homeparties for ett eller annet produkt som selvstendig næringsdrivende er heller ikke hobby så vidt meg bekjent.

Skrevet

Jeg mener nå det blir en hobby jeg da når en kun syssler med det noen få timer i uka på kveld eller helg. Er jo ikke akkurat noe jeg vil tjenne penger til livsopphold på. tenkte det bare ville være en fin måte å komme meg litt ut og treffe andre, samtidig som jeg tjente litt ekstra siden økonomien er helt rævkjørt nå og vi er på grensa til å måtte kvitte oss med bil og hjem. Er helt umulig å få jobb og innen de nærmeste måneden blir det ca 1000 flere arbeidsledig i distriktet pga nedleggelse.

HI

Skrevet

Du bør kontakte NAV og spørre. Det står jo detaljert beskrevet på NAV sine sider hvordan man skal fylle ut meldekort hvis man driver med home-party når man går på dagpenger.

Skrevet

All inntekt skal oppgis til ligningsmyndighetene, også kan du "søke" om å få slippe skatt fordi det er en hobby.

Hovedregelen er da at om det du driver med "ikke er egnet til å gå i overskudd" kan du får det godkjent som hobby. Så om du strikker noen gensere i året hvor du betaler 500 kr for garnet og selger genseren for 700 kr er det greit, du får godkjent at det er hobby. Samme om du har en hund som får valper en gang i året, det er så mye jobb med valpene og så mye utgifter med veterinær, vaksiner, valpefor osv at du ikke trenger betale skatt når du selger valpene.

Men om det du driver med er "egnet til å gå i overskudd" blir det ikke godkjent som hobbyvirksomhet og du må betale skatt.

Det du må gjøre er å kontakte skattemyndighetene og få råd der, personlig kjenner jeg bare ei som driver med homeparty. Hun har ca et party i uken, noen ganger færre og hun betaler skatt.

Skrevet

Bare og glemme og tjene 50.000 ekstra som hobby uten at Nav ikke blander seg i dette, da må du heller bli vaskehjelp som og vaske rundt leiligheter/hus, og andre ting der du kan tjene penger raskt uten og begynne med homeeparty! Har selv solgt både tupperware og perfect home og begge deler måtte oppgies til beskatning og går man på dagpenger/avklaringspenger må man fylle ut at man f.eks en kveld var på jobb 3 timer om det var så lenge partyet varte, unntaket er jo om man har party og ikke selger et eneste produkt!

Annonse

Skrevet

Nå betaler vi ikke skatt til nav da, så det er ikke de du skal snakke med ;)

Ta en telefon til skatteetaten du, men at du skal slippe betale skatt av dette tror jeg bare du skal slå fra deg. Det er en jobb selv om det er en liten jobb, og da skal du betale skatt akkurat som alle andre. Men om du tjener veldig lite er det ikke mange prosentene du må betale da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...