Ragdoll Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 Noen her som vet. JEg vil ta ut mine 10 uker med ferie på slutten av permisjonen min for å være lenger hjemme. Jeg har den type jobb som gir feriepenger i juni. Får jeg da vanlig lønn i de 10 ukene jeg vil ha ferie? Sikkert teit spørsmål
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Hvordan har du krav på 10uker ferie? Uansett, jeg vil tro at du får feriepengene i juni og vanlig lønn de andre ukene.
Ragdoll Skrevet 27. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 27. april 2012 Opptjent 5 uker i år, og 5 uker neste år? Fikk lov av arbeidsgiver å bruke alle etter hverandre. spørsmålet er bare om man får lønn under disse ukene?
Anonym bruker Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 Opptjent 5 uker i år, og 5 uker neste år? Fikk lov av arbeidsgiver å bruke alle etter hverandre. spørsmålet er bare om man får lønn under disse ukene? Du får ikke lønn når du har ferie, det gjør ingen. Da får man feriepenger
Gjest Lilu87 Skrevet 27. april 2012 #6 Skrevet 27. april 2012 Du får ikke lønn når du har ferie, det gjør ingen. Da får man feriepenger De av oss som har fastlønnsordning får gjerne feriepengene utbetalt i juni, og all ferie og lønn for ferien trekkes da. Da vil det ikke ha noe å si når ferien tas ut, alle andre mnd blir lønnet som normalt uansett.
MissDawn Skrevet 27. april 2012 #7 Skrevet 27. april 2012 Feil #4, i Oslo kommune er det iallfall sånn at du får lønn i 11måneder, så får du feriepenger den 12.måneden (juni). Så jeg vil tippe ja, du får også lønn når du har ferie, såfremt du bare får utbetalt feriepenger i juni (ikke både lønn og feriepenger).
Ragdoll Skrevet 27. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 27. april 2012 Ok! Takk for svar Da var det samme som jeg trodde
Prinsesse09 & gull i magen <3 Skrevet 27. april 2012 #9 Skrevet 27. april 2012 Du opptjener ikke ferieuker, men feriepenger. Av disse feriepengene trekker man 5 uker ferie i mai/juni, hvis ikke annet er avtalt. De antall ukene som trekkes har man da resten av året til å ta ferie, og man får da betalt vanlig lønn når man er på ferie. Dette gjelder fastlønnede, det er andre regler dersom man har timesbetalt. Du opptjener feriepenger kun av den tiden du jobber, dvs at hvis du f.eks. føder 1. mai, så har du kun oppspart feriepenger tilogmed siste arb. dag før det. Dette er jo mye mindre enn du normalt sparer deg opp i løpet av et helt år, som du vanligvis gjør. Dvs at det er ikke sikkert jobben kan trekke for 5 uker ferie i år som du kan overføre, for de kan ikke trekke deg for mer enn feriepenger du har oppspart. Dersom du jobber i mai/juni kan jobben din evt trekke fra den vanlige lønnen din for å kunne trekke alle 5 ukene. Dette er veldig vanskelig å forklare, håper du skjønte litt...hehe... Jeg ville også i utgangspunktet overføre 5 uker til neste år, men har ikke oppspart nok feriepenger til å trekkes de 5 ukene i år. Jeg får heller ikke lønn i mai/juni som denne ferien kan trekkes av siden jeg har begynt permisjonen allerede. Så jeg har valgt å få alt utbetalt i mai/juni i år istedet og så spare pengene til neste år. Har avtalt med arb.giver å ta ferieuker rett etter permisjonen er ferdig, og bruker da disse pengene jeg får utbetalt i år. Da får jeg også renter på de, ettersom jeg har de på sparekonto, man får ikke renter av jobben Ville uansett gått til lønningsansvarlig på jobben din og be de sjekke opp dette, slik at både de og du er helt sikker på at det som gjøres og avtales er riktig. Det er bare deg det går utover, selv hvis de gjør feil eller sier feil til deg. Dette ble langt, men en kort konklusjon er at, ja, du får betalt de ukene ferie som du trekkes for i år og overfører fra i år til neste år, men sjekk om du kan trekkes og overføre så mye som 5 uker! Lykke til!
Ragdoll Skrevet 27. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 27. april 2012 Jeg får permisjonspengene mine utbetalt via arbeidsgiver, og får derfor full opptjening av feriepenger også i permisjonstiden?! Tror jeg..
Ragdoll Skrevet 27. april 2012 Forfatter #11 Skrevet 27. april 2012 Men takk for godt utfyllende svar altså. Skal uansett sjekke opp i det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå