Gå til innhold

Trenger tips til middag til jenta mi på 1,5 år.. syns alt blir for ensformig. hjelp anyone ? :)

Anbefalte innlegg

Jenta vår på 1,5 år har aldri vært noen kjempespiser, men har i det siste blitt veldig flink å spise.. det hun liker. Når det dukker opp noe nytt, virker det nesten som hun rynker på nesen og bestemmer seg for at dette vil hun ikke ha.

Største problemet er å få variasjon. Hun liker poteter, men ikke ris eller pasta.. så da er det poteter hveeeer dag. Før likte hun masse grønnsaker, men nå er det kun broccolli hun av og til tar en bit av. Hvordan få i henne mer sunt?

eks.. om vi har kylling, poteter og broccoli.. spiser hun all kyllingen, litt poteter og av og til litt broccolli.

har vi kjøttkaker, spiser hun allt av kjøttkaker, litt poteter og nekter gulrøtter eller kålrot..

Vet det her sikkert er helt normlt, men føler likevel jeg har blitt litt fantasiløs i middagsveien, for nå går det kun i ting hun liker. Hva gjør dere mtp middag? har ikke lyst at hun skal få noe annet enn oss, så det blir litt ensformig for oss også.

Ting hun spiser:

kylling, kjøttkaker, fiskekaker, pølser, karbonader.. med poteter.. ikke noe saus, for da brekker hun seg som regel.

Eneste av grønt vi får i henne er broccoli

Det her ble et eneste langt rot, men det jeg i bunn og grunn lurer på er:

Hva er favoritten til ungen din?? og hvilke rutiner har dere rundt middag ? og hvordan får dere til å få noe middag dere faktisk syns er god, uten at ungen må spise noe annet ?

hehe..

Takk om du gadd å lese :)

Fortsetter under...

min elsker hjemmelaget brunsaus, til fekskjøttkaker, pølser og fiskekaker. Er nok også ganske heldig med han siden han til nå ikke har vært kresen og spiser eller smaker på det han får. (han er snart 18 mnd)

Du får bare fortsette med å tilby grønnsaker og det som hun ikke er så glad i, ikke ha for mye av det på fatet og ikke gjør et stort nummer ut av det. Så får du håpe det løsner på et tidspunkt. Så lenge hun spiser og ikke går ned i vekt, så gjør det ikke noe synes jeg at hun spiser poteter.

Men feks i spagetti bolognesen kan du lure inn revet gulrot,selleri og andre ting, de vises jo ikke i sausen :) jeg bruker hakkede cherrytomater i sausen for å gjøre den søtere på smak.

Kai får sin egen salat feks ved siden av middagen hvis vi har salat til vår mat, kutter opp agurk, tomat (helst cherry siden de er så søte), mais, fetaost, oliven osv.

lager en liten liste over noe av det vi spiser og som glir rett ned:

Sheperds pai/cottage pai

engelsk fish pai

fiskekaker

"engelske" fiskekaker

fiskeboller

fiskepinner

fiskegrateng

diverse hvit fisk

stekt fisk

laks, feks laks og brokkoli pasta

spagetti bolognese med litt chili i

chili con carne som ikke er altfor sterk

lammestek

ovnsbakte grønnsaker i feks honning og chili

oksesmåstek

koteletter i ovn så de blir møre

egg fried rice

diverse marinerte kyllinglår med diverse tilbehør, salat, cous cous osv

helstekt rosmaring kylling

pølsegrateng

thai kylling med nudler

hjemmelaget burger med guaccamole og ovnsbakte poteter

Takk for flott innspill :)

Lager du det meste fra bunnen? Det jeg også ser som en utfordring, er at det meste som lages må kunne lages på omtrent 30 minutter. For når hun kommer hjem fra barnehagen er hun kjempesulten og sutrete :) Kan såklart forberede det som kan kvelden før.. men noen kvelder er jeg rett og slett for "lat" og vil ha voksentid.. hehe..

kan jeg friste meg til å spørre om noen oppskrifter på det du lager? Skriv meg gjerne i inboks (dette gjelder andre også)

hva slags koteletter bruker du? hva er engelske fiskekaker? Nå ble jeg skikkelig inspirert :)

Tuuusen takk!

En liten ting til..

Er det "feil" av med å bare lage det vi ville laget (selvsagt med tilpasset kryddermengde etc).. savner slik wok og andre ting. og så får hun seg heller ei skive om vi føler hun ikke finner ting å spise seg mett på? At hun da lærer at hun kanskje må prøve litt?

Hun spiser fruktmåltid med skive i barnehagen som er ferdig halv 3. Middag her i 4 halv 5 tia. Så har vi kvelds klokka 7. så det er jo ikke lange tiden det er snakk om uansett.. evt gi kvelds litt før om middagen går helt i dass,,

Takk for flott innspill :)

Lager du det meste fra bunnen? Det jeg også ser som en utfordring, er at det meste som lages må kunne lages på omtrent 30 minutter. For når hun kommer hjem fra barnehagen er hun kjempesulten og sutrete :) Kan såklart forberede det som kan kvelden før.. men noen kvelder er jeg rett og slett for "lat" og vil ha voksentid.. hehe..

kan jeg friste meg til å spørre om noen oppskrifter på det du lager? Skriv meg gjerne i inboks (dette gjelder andre også)

hva slags koteletter bruker du? hva er engelske fiskekaker? Nå ble jeg skikkelig inspirert :)

Tuuusen takk!

sender deg gjerne noen oppskrifter som vi bruker, men ikke i dag, har 8 luer jeg skal sy ferdig etter kai har lagt seg, så regner med jeg blir limt fast i symaskinen i kveld :D

kotelettene er nakkekoteletter.

engelske fiskekaker er fiskekaker med forskjellige slags fiskebiter og med potet i seg, nam nam :)

lager det jeg kan fra bunnen av, har masser av tid siden jeg ikke jobber enda, men trikset er at når du har tid, så lager du store doble porsjoner og legger i fryseren, evt i mindre porsjoner til jenta di, så har du alltid noe på lur.

og brunet saus tar ike lang tid å lage, 10 min kanskje maks :)

sender deg kyllingwokoppskrifta som vi bruker, så har du hverfall 1 wokmiddag :)

og, det er ikke hver dag vi spiser spennende mat .) og det er lov til å jukse noen ganger :)

Her går det mye i hjemmelagede kjøttkaker med brun saus+ potet, gulrot, brokkoli, hjemmelaget kjøttsaus og fullkornspasta (lurer litt raspet gulerot oppi tomatsausen), frikase med farseboller (poteter ved siden av.. gulerot og sellerirot oppi sausen) kyllingfilet med div... suppe og grove pannekaker av og til som hun eeelsker... Laks bakt i ovnen sammen med potet og div andre grønnsaker (da får hun bare litt flytende melange oppå som saus evt rømme), torsk i form er også snadder.. Synes også vi spiser mye det samme for snuppa sin del men eks fredager og lørdager spiser vi ofte etter hun har lagt seg (taco, sterk mat, biff osv) og da får hun en porskjon fra frysa av noe vi har hatt tidligere i uka.. Har du noe rester av det du vet hun liker så putt det i en liten boks i frysa. Veldig greit:-) Samme hvis vi har kyllingsalat feks til middag da blir hun ikke veldig mett! Mye snuppa her også bare pirker i og spytter ut igjen men så lenge hun får sitte og plukke selv er hun veldig fornøyd, s¨å jeg håper hun vil like mer etterhvert :-)

Annonse

En liten ting til..

Er det "feil" av med å bare lage det vi ville laget (selvsagt med tilpasset kryddermengde etc).. savner slik wok og andre ting. og så får hun seg heller ei skive om vi føler hun ikke finner ting å spise seg mett på? At hun da lærer at hun kanskje må prøve litt?

Hun spiser fruktmåltid med skive i barnehagen som er ferdig halv 3. Middag her i 4 halv 5 tia. Så har vi kvelds klokka 7. så det er jo ikke lange tiden det er snakk om uansett.. evt gi kvelds litt før om middagen går helt i dass,,

Nei, vi lager akkurat det vi vil ha, dvs noen middager lager jeg fordi jeg vet jentungen er glad i det, men at vi liker det vi også.

Hun smaker på oftere enn jeg hadde trodd, og mange ganger spiser hun mye av det jeg 'visste at hun ikke likte'...

Blir det for galt, får hun heller en brødskive etterpå som du selv nevner.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...