Gå til innhold

Beste store familiehunden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skulle til å anbefalle dogo canario, men siden dere har hatt en så kommer jeg egentlig ikke på noe....

Elsker dogo jenta våres....

før mannen overtalte meg skulle jeg aaaaldri ha hund, men hun er fantastisk, snill, lett trent... ja, bare herlig <3

Om du finner en god oppdretter så er dobermann en fin rase! Vi har det og hun er utrolig stødig i gemyttet, ikke mataggressiv, finner seg i alt barna gjør med henne. Har en liten gutt på 9mnd nå som bruker henne som støtte når han skal reise seg, bruker henne som trapp for å komme opp i sofaen. Elsker å stikke brødbiter til henne (for så og ta dem tilbake når hun slikker på det han har i handa), leke med ball (kan helt fint ta leker ut av munnen til hunden), smake litt på tyggebeinet til hunden. Jeg kunne ikke tenkt meg noen bedre hund mens jeg har barn (har to store på 9 og 13 også som gjerne ligger oppå hunden mens de leser eller ser på TV).

Men de krever utrolig mye når de er små! Jeg trente lydighet hver dag i tre år for å få den hunden jeg har i dag! Og vi jobber daglig med hverdagslydighet ennå selv om hun er 6 år! (det skal sies at treneren min mente jeg hadde en usedvanlig stri hund...) Og er du uheldig kan det være litt sykdom. Viktigste (uansett rase) er at du sjekker ut foreldrene til hunden din. Hils i alle fall på mor før du bestemmer deg for hvor du kjøper hund fra!

Jeg mener selvfølgelig at jeg har verdens beste familiehund!

Annonse

Måtte bare inn å se. For var sikker på Rottweiler bli nevnt.

Du skal leite lenge etter en rase som har skadet flere barn enn den.

Selv om man har en snill Sofus hjemme så vil det ikke si alle Rottweilere er slik.

Svært mange av de som har gått til angrep har ikke vært i feile hender.

Grosser schweizer sennenhund sier jeg bare:)

Vår kjære Grosser hanhund er en herlig gutt åhå i huset :) Eneste er at man må være veldig bevist på å si velkommen ol til gjester, rasen beskytter sin flokk, og blir muligens litt for overbeskyttende (spesielt for ungenes del) når det kommer noen den ikke kjenner. Men bare man gjør det tydlig for hunden at dette er mennesker som er "tillatt", så er det ikke noe stress ;)

Måtte bare inn å se. For var sikker på Rottweiler bli nevnt.

Du skal leite lenge etter en rase som har skadet flere barn enn den.

Selv om man har en snill Sofus hjemme så vil det ikke si alle Rottweilere er slik.

Svært mange av de som har gått til angrep har ikke vært i feile hender.

Vet du at golden retdriver har stått øverst på listen i USA over hunder som har skadet barn i 5 år på rad?

Rottweiler.

Så rolig og trygg på seg selv at den ikke trenger være aggressiv før noen den er glad i blir truet.

Med litt innsats er den av samme grunner lett å dressere. Og i tillegg er de vanvittig fine.

Det er mulig du har god erfaring med Rottweiler altså, og det har sikkert veldig mange andre også. Men den regnes ikke som lett å dressere altså! ærlig talt! Det anbefales fra flere hold at Rottweilere forbeholdes erfarne hundeeiere!

Annonse

Jeg kan varmt anbefale irsk ulvehund som familiehund. Det finnes vel knapt en mer stødig og psykisk sterk hund enn den rasen.

Jeg er den stolte eier av en sådan hund og har hatt to stykker tidligere. Ingen av de har så mye som vist ei tann til noen av ungene, og her har det vært mye unger. Den har ikke vokterinnstinkt, og heller ikke gjeterinnstinkt, så den er veldig rolig rundt folk og fe. Den tar heller ikke mye plass inne, men krever helst litt mulighet til å løpe litt ute da det er en mynde.

Men det er en faktor ved rasen som er veldig negativ, og det er levealderen. Den blir sjelden over 8 år. Men det er i og for seg ikke mindre enn for de andre gigantrasene.

Så hvis irsk ulvehund er en kandidat, så si fra, så skal jeg komme med gode tips om oppdrettere.

Må bare legge til, at dere må kikke litt på hva dere ønsker av pelsstell og fysisk aktivitet også, foruten lynne.

Ser det er nevnt en del pelsstellkrevende hunder oppover i tråden, og selv om det er kjempeflotte raser, er det ikke til å komme fra at det tar en del tid med pelsstellet.

Jeg har en langhåret storpelset rase i tillegg til ulvehunden, og den krever mye pelsstell, noe som tar mye tid.

Men er dere glad i slikt arbeid, er disse rasene like flotte som ulvehundene:-)

Berner sennen! :)

Har verdens snilleste bernergutt her hjemme- her på søndag lå han midt på stuegulvet mens 5 unger i alderen 3-14 herja rundt, dansa og bygde duplotårn så høye at de raste oppå og rundt ham. Helt uten å blunke lå han der, eneste gangen han reagerte var når de koste med ham. :)

Forøvrig krever ikke bernere så mye pelsstell,- børsting og bading iblant, ja, men ikke noe voldsomme greier med mindre man går på utstilling med dem.

Hvorfor er Rottweileren så "skummel" inne på BIM?

Dette er flotte hunder, ok - ikke førstegangshunder. Dette er hunder som trenger en sterk, støig og rolig "hånd". Hunden trenger mye hjernetrim. Men dette er ikke en så skumml rase som alle skal ha det til.

http://www.aftenpost...ce#.T5nDZtWludI

http://pub.nettavise...ticle624242.ece

Man må velge rase etter livstil.

Som småbarnsfamilie er det ikke alltid like lett å sette av timeslange dagsturer, pelsstell etc. Først må dere se på hva slags hund som passer inn i deres liv, og hva dere kan gi av tid. Etter det skal dere begynne å se på sosialisering etc.

Den snilleste hunden kan bli gal av å ikke bli stimulert nok, så i de fleste fallene der det er ulykker så er ofte ikke hunden tatt vare på etter behov. Da spiller det ikke noen rolle om det er Rottweilier, eller labrador, eller en mops.

Men Rottweiler er krevende og vi skulle for eks aldrig ha tid til å stimulere en så stor hund når vi har to barn og fulltidsjobb.

Så må man begynne å vurdere andre ting. Er dette en dominant rase, i forhold til andre hunder. Da vil kanskje barna ikke kunne gå tur med den før de er voksne omtrent etc. å skaffe hund skal planlegges godt!

Enig med najs. Det er mange hunderaser jeg liker, synes er fine og kunne tenkt meg (for eksempel rottweiler, schæfer osv.). Men jeg kan ikke gi dem det de trenger, derfor velger jeg å la være.

Jeg har valgt en hunderase som i utgangspunktet er rolig, eltt å ha å gjøre med, passer til familieliv og trenger middels med trim og middels med pelsstell. For det er det jeg kan tilby.

å få seg en hund man ikke greier å ta seg skikkelig av, enten det gjelder tur, bruks, mental stimulering, pelsstell eller annet, er på grensen til dyreplageri og direkte slemt mot hunden.

Så se aller først på hva du kan tilby en hund, deretter kan du velge rase.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...