Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #1 Skrevet 26. april 2012 Vi har nylig kjøpt en del av en tomannsbolig. Vårt første hus. Derfor har jeg null peiling på dette med forsikringer. Hva trenger jeg?Hva er vanlig for å få full dekning av forsikringer både inne og ute... Tenkte å tegne innbo forsikring. Men hva med å forsikre selve huset? Jeg har lest om villaforsikring/husforsikring/forsikring på eiendom osv osv..... ehøh... Hva velger man av alt sammen? Jeg har forstått rett når man må ha to forsikringer for å dekke verdi inne og selve huset (ute) ?? OM dette skulle ha noe å si er huset 150kvm og har en verdi (takst) på 2 700 000. Takk for svar Hilsen forvirret! ps : jeg er medlem av nsf, ser innbo forsikring koster 1284 kr i året, dette må vel være rimelig?! https://www.sykepleierforbundet.no/sykepleierforbundet/medlemskap/fordeler/forsikring/detalj?p_document_id=309674&p_submenu_id=539376
bamby Skrevet 26. april 2012 #2 Skrevet 26. april 2012 Du trenger husforsikring og innboforsikring, siden du bor i tomannsbolig har du mulighet til dele med andre huseier, det gjør jeg. Priser må du sjekke rundtforbi, noen organisasjoner gir deg lavere pris som den du nevner.
prins2010+lilleprins2012 Skrevet 26. april 2012 #3 Skrevet 26. april 2012 Jeg hadde dratt i banken hvis jeg var deg. De har satt opp ett fint tilbud til oss senest i dag. Så kan er bruke den som mal når du ringer rundt å hører m andre banker og selskap for å høre hvor du får best dekkning til best pris:-D
lille sprelle Skrevet 26. april 2012 #4 Skrevet 26. april 2012 Husforsikring og innboforsikring må du ha. Dersom dere ikke vil ha råd til å betale ned på gjelden eller på annen måte ordne dere dersom den ene skulle bli uten inntekt, anbefaler jeg også å sørge for gjeldsforsikring eller ufør/ulykkesforsikring.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #5 Skrevet 26. april 2012 Vi har innboforsikring, husforsikring og utvidet forsikring mot råte, sopp og skadedyr siden vi bor i et ganske gammelt hus. Det er også lurt å ha en gjeldsforsikring, da vil det bli utbetalt nok penger til at lånet kan betales ned og den gjenlevende slippe selge huset om en av dere skulle falle fra. Lønner seg ofte å ringe eller maile rundt til forsikringsselskapene og be om tilbud, det er store variasjoner i pris. Men husk å sjekke egenandelene mot hverandre også, liten vits å spare noen tiere i måneden på innbetalingen om egenandelen er skyhøy den dagen dere får en vannlekkasje..
Førstemann Skrevet 26. april 2012 #6 Skrevet 26. april 2012 Kommer an på om to-mannsboligen er horisontaldelt eller vertikaldelt. Er den horisontaldelt må du ha forsikring sammen med naboen. Er den vertikaldelt, kan du velge om du vil ha egen eller sammen med naboen. Vil anbefale deg å ringe forsikringskontoret til NSF siden du har avtale med de. De har rådgivere som er mest opptatt av dine behov, ikke mest opptatt av å selge:)
Anonym bruker Skrevet 26. april 2012 #7 Skrevet 26. april 2012 Trenger jeg gjeldsforsikring når jeg har livsforsikring i NSF ( hvis jeg eller min mann blir ufør (får vi en sum) eller om en av oss går bort får den gjenlevende ca 1 mill utbetalt).. Ringte de nå å det (nsf) virket som om jeg kan komme billigere ut av det enn nå (har forsikring på en liten leilighet). Takk for tipset #5. Har ikke tenkt på at jeg må sjekke egenandelen også, DET er jo veldig viktig ja! Så det skal jeg sjekke ut:D Er vertikal tomannsbolig:) Tusen takk for svar. Ble litt klokere nå Mange ting dere har skrevet som jeg ikke tenkte på, så takk:D HI
kattemamma Skrevet 26. april 2012 #8 Skrevet 26. april 2012 Gjeldsforsikring er for "worst case" altså om en av dere faller fra eller blir ufør. Om dere er sikret via jobbforsikring er det ikke nødvendig, det viktigste er at dere er sikret noe ved et slikt dramatisk fall i inntekt. Eventuelt, om en av dere (eller begge) tjener såpass at et frafall av den andre inntekten fortsatt muliggjør betjening av lån, er det ikke nødvendig. I vårt tilfelle: Jeg vil klare å betjene huslån og diverse om mannen faller fra, mens han ville fått store problemer om jeg faller fra. Jeg er sikret gjennom forsikring på jobben så dermed har vi ikke tegnet noe ekstra forsikring på dette. Husforsikring settes som regel som betingelse fra banken som gir dere lån, så dette er absolutt noe dere må ha. Om ikke risikerer man å sitte med et nedbrent hus og lån. Dekning på husforsikring kan dere derimot bestemme selv, hva man bør gjøre her vil være avhengig av standard og alder på bolig (altså sannsynlighet for at noe av det som eventuelt ikke dekkes vil forekomme, i tillegg til deres vilje til å måtte betale for skaden selv om det likevel skulle skje). Lykke til med ny bolig :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå