Gå til innhold

Trenger hjelp ang dåp????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen anelse om skikk og bruk når det kommer til dåp, så hadde satt veldig pris på litt veiledning. Har faktisk aldri vært i en dåp selv og nå skal gutten min døpes. smile.png

Hvilken mat hadde dere?

Hvor mye penger brukte dere på hele dåpen?

Kjøpte dere blomster og hadde på bordene og hvilke type? Er det vanlig med blomster i vase eller blomster som ligger på bordet?

Når kl. er det vanlig at middagen er, og når kl. er det vanlig at kake og kaffe er?

Hvor mange kaker på ca 20 stk?

Er det vanlig å ønske seg noe i gave til barnet, eller bare vente å se hva man får?

Er det vanlig at foreldrene holder tale eller er det vanlig at en av gjestene eller fadder gjør det?

Kan noen fortelle meg litt om dåp?

Takk..

Fortsetter under...

Gjest peacock
Skrevet

Hei, det var mange spørsmål, gitt.

Vi hadde resepsjon/lunsj etter dåpen i besteforeldrenes hus. Hadde varm lys labskovs og kaldbord. Kaldt bord: reker, røkelaks+eggerøre, krydrede poteter, pastasalat, kalkun, kokt skinke, kjøttboller, brød, diverse salsaer og dressinger. Kake og kaffe etterpå. Severte vin, øl og brus, men det ble ikke drukket så mye med alkohol i da.

Når det gjelder kakemengde kommer det an på 1) hvor store kakene er og 2) hvor mye dere har spist i forkant. Vil tro at tre kaker holder i massevis til 20 pers. om dere har spist middag først.

Dåpen var kl 11, så vi spiste ca 12-1230 tror jeg. Synes det er hyggelig å ha det på dagen slik at barnet er våkent. Det er jo babyen som er i sentrum! :-)

Vi hadde blå duker og hvite lys/servietter og arvet masse fin pynt. Ingen blomster (var jo mitt på vinteren da :-))

Var jo ganske avslappet, så vi hadde ingen taler. Hadde det vært stor middag hadde noen kanskje tilbudt seg :-)

Mange vil gjerne ha en ønskeliste, og det er veldig fint å få noe dere kan bruke. Vi ønsket os mest penger men fikk i tillegg masse bøker og noen få andre ting vi hadde ønsket os. Ikke så mye sølv, siden vi føler det bare kommer til å stå og samle støv :-)

Skrevet

Vi lånte et lokale i borettslaget vi bodde i og hadde hele festen der. Vi serverte lasagne, salat og brød. Var ca. 20 stk - kun nærmste familie fra begge sider.

Anbefaler å droppe dessert, siden man også har kaker. Husker ikke helt hvor mange kaker vi hadde, men det var for mye ihvertfall! VI hadde ihvetfall marsipankake, muffins, kringle, ostekake og sjokoladekake.

Vi pyntet med papirduk og lilla løpere, hvite små vaser med en hvit rose i hver, hvite servietter med lilla navnelapper på, lilla kubbelys og telys.

Mener vi spiste ca. 13, og festen varte til ca. 18. Men noen reiste tidlig pga lang reisevei.

Vi hadde ingen spesielle ønsker til barnet, men hun fikk masse fint.

Vi hadde ingen taler, men jeg vet andre har det. Man kan jo gjøre som man vil!

Skrevet

Hei :)

Sist dåp leide vi lokale. Hadde rundt 30 gjester.

Serverte rømmegrøt og spekemat med tilbehør.

Blomster fikk jeg idé på nettet. Hadde 3 oppsatser med rosa gerbera og blekrosa roser i en fin anretning som strakk seg litt utover. Hvordan man velger å ha blomster er helt opp til en selv. Tips finner du masse av ved å søke på dåp og borddekking på nettet :) Ellers lagde jeg enkelt lys med bilde på som dekor på bordene, skrive ut bilde på vanlig kopiark og bakepapir og strykejern på svak varme, voila fin dekorasjon :)

Dåpen var 11 i kirka. Maten ca 14-15 tiden. Kaffen ble lagt en stund ut slik at maten fikk sunket, og vi hadde fotografering i mellom.

Vi hadde en marsipankake, en kransekake, to ostekaker, en sjokoladekake, en verdens beste, cupcakes og en krydderkake. Mer enn nok! Men greit å ha alternativene. Bare bak små kaker :)

Taler ble ikke holdt hos oss, men ønsket alle velkommen til bords og fortalte hva vi skulle spise og hvem som kunne starte :)

Når det gjelder gaver husker jeg vi både forrige gang, men og nå ønsket penger, men ikke noe som skulle styre valget til folk altså. Bare som en start på sparingen for fremtiden og skolegang.

Skrevet

Hvilken mat hadde dere?

-Vi hadde bestilt koldtbord

-Ikke sikker, 3-4000 vil jeg anta.

Kjøpte dere blomster og hadde på bordene og hvilke type? Er det vanlig med blomster i vase eller blomster som ligger på bordet?

- Jeg kjøpte miniorkideer som jeg satte rundt på bordet, samt noen grener av kunstige orkideer som jeg la på bordet

Når kl. er det vanlig at middagen er, og når kl. er det vanlig at kake og kaffe er?

-Vi hadde vel middagen ca kl 13.30 tror jeg. Kaffen ca 16.30

-Vi var 18 med smått og stort og hadde 5 kaker og 5 desserter.

Er det vanlig å ønske seg noe i gave til barnet, eller bare vente å se hva man får?

-Vi fikk en del spørsmål om hva vi ønsket i gave, så da satte jeg opp en liten liste.

Er det vanlig at foreldrene holder tale eller er det vanlig at en av gjestene eller fadder gjør det?

-Vi ville ha det uformelt så hadde ikke hverken taler eller sanger

Kan noen fortelle meg litt om dåp?

-Som hva da? Seremonien i kirken eller noe annet?

Skrevet

Hvilken mat hadde dere?

Første gang hadde vi rundstykker med pålegg. Bakte rundstykkene på natta, siden jeg hadde ei jente som var våken. Hadde egentlig tenkt å ha pålegg slik at de kunne forsyne seg selv, men jeg smurte de siden været var så bra. Vi flyttet festen ut i hagen, måtte benytte oss av det fine vårværet.

Andre gang hadde vi lapskaus og flatbrød. Laget den dagen før så den ble bare varmet dagen etter. Veldig grei mat når det var både store og små tilstede.

Aner ikke hvor mye jeg brukte, men det var ikke mye.

Jeg plukket til begge. Begge dåpene var midt i markblomst tiden så jeg var ute og plukket masse blomster dagen før og laget oppsatser.

Vi hadde selskapet rett etter kirken. Siden vi hadde festen for farmor som bodde redd ved kirken var ikke veien lang.

Husker ikke hvor mange kaker vi hadde, men vet det var mange. Hadde ikke hjerte til å si nei når folk ville bake til oss. Men dagen etter så var det kakefest for hele vennegjengen min, og det er jo litt av morroa.

Vi laget ingen ønskeliste, det var bare en oldemor som spurte oss hva vi ønsket oss.

Vi holdt ingen tale, ingen andre som gjorde det heller.

Annonse

Skrevet

Har ingen anelse om skikk og bruk når det kommer til dåp, så hadde satt veldig pris på litt veiledning. Har faktisk aldri vært i en dåp selv og nå skal gutten min døpes. smile.png

Hvilken mat hadde dere?

Vi hadde tapas som jeg lagde selv med ei venninne dagen før. Og sjokolademousse dessert. Kaker og kaffe senere. Vi var bare 11 stk.

Husker ikke helt, 500 på helt fantastisk sjokolade som gjestene fikk med hjem.

Kanskje 1500 på mat. Da sparte vi ikke der.

Lånte brudekjole og hadde gratis lokale og oppvaskhjelp :)

Hadde hvite roser i en stor vase og 3 små.

Om du har i vase eller på bordet velger du selv ;)

Vi spiste 13,00 ca. Kaker rundt 16 tror jeg

Hvor mange kaker på ca 20 stk? Det kommer an på mat, dessert.

Men en 6-7 typer kanskje. Trenger ikke være store, men greit med litt å velge i.

Er det vanlig å ønske seg noe i gave til barnet, eller bare vente å se hva man får? Vi ønsket oss ting til de som spurte :)

Er det vanlig at foreldrene holder tale eller er det vanlig at en av gjestene eller fadder gjør det? Det tror jeg ikke er vanlig. Jeg har ikke sett det.

Kan noen fortelle meg litt om dåp? Ta det med knusende ro og nyt dagen.

Ikke stress. Det blir alltid nok mat og kaker og ingen skyter deg om du ikke har pussa og tatt frem sølvtøyet :)

Takk..

Skrevet

Hvilken mat hadde dere?

Vi hadde tapas som jeg lagde selv med ei venninne dagen før. Og sjokolademousse dessert. Kaker og kaffe senere. Vi var bare 11 stk.

Husker ikke helt, 500 på helt fantastisk sjokolade som gjestene fikk med hjem.

Kanskje 1500 på mat. Da sparte vi ikke der.

Lånte brudekjole og hadde gratis lokale og oppvaskhjelp :)

Hadde hvite roser i en stor vase og 3 små.

Om du har i vase eller på bordet velger du selv ;)

Vi spiste 13,00 ca. Kaker rundt 16 tror jeg

Hvor mange kaker på ca 20 stk? Det kommer an på mat, dessert.

Men en 6-7 typer kanskje. Trenger ikke være store, men greit med litt å velge i.

Er det vanlig å ønske seg noe i gave til barnet, eller bare vente å se hva man får? Vi ønsket oss ting til de som spurte :)

Er det vanlig at foreldrene holder tale eller er det vanlig at en av gjestene eller fadder gjør det? Det tror jeg ikke er vanlig. Jeg har ikke sett det.

Kan noen fortelle meg litt om dåp? Ta det med knusende ro og nyt dagen.

Ikke stress. Det blir alltid nok mat og kaker og ingen skyter deg om du ikke har pussa og tatt frem sølvtøyet :)

Takk..

Mente da såkalt dåpskjole :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...