Gå til innhold

Trenger hjelp ang dåp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen anelse om skikk og bruk når det kommer til dåp, så hadde satt veldig pris på litt veiledning. Har faktisk aldri vært i en dåp selv og nå skal gutten min døpes. :)

Hvilken mat hadde dere?

Hvor mye penger brukte dere på hele dåpen?

Kjøpte dere blomster og hadde på bordene og hvilke type? Er det vanlig med blomster i vase eller blomster som ligger på bordet?

Når kl. er det vanlig at middagen er, og når kl. er det vanlig at kake og kaffe er?

Hvor mange kaker på ca 20 stk?

Er det vanlig å ønske seg noe i gave til barnet, eller bare vente å se hva man får?

Er det vanlig at foreldrene holder tale eller er det vanlig at en av gjestene eller fadder gjør det?

Kan noen fortelle meg litt om dåp?

Takk..

Fortsetter under...

Skrevet

Dette er så forskjellig i fra familie til familie. I vår eldstes dåp hadde vi koldtbord, i nr.2 sin dåp tapas. Så har vi vært med på steik, smørbrød og grilling. Så her er det litt opp til dere, hvor formelle ønsker dere å være og hva liker dere selv. Denne gangen tipper jeg at vi velger tapas eller suppebord (vi har kokk som stiller på dagen, familie)

Første dåpen gikk det nok med en 9000 kr til sammen. Dette er mat, blomster, bordkort, innbydelser, kransekake, lefse, servitører ++ Til andre mann tror jeg vi landet på 5000, fordi vi hadde kokk som lagte alt fra bunnen av og ikke tok påslag. Vi reduserte også blomster og andre utgifter.

Vi har hatt blomster på bordet, enkle oppsatser. Første gangen kjøpte jeg germanium som jeg surra noe sølvtråd rundt og la på bordet. Andre gangen hadde jeg hortensia i boller rundt på bordet. Dette var det en kusine av meg som lagte.

Vi har pleid å ha middag 13.30 - bor nært til kirken - men det er greit å komme oss hjem, få gi den lille mat og roe oss ned før maten. I de dåpene vi har vært i har det vært mellom 13 og 14 maten har blitt servert. Kake og kaffi har vært litt ettersom vi blir "sultne" igjen. Men før gjestene blir leie. Hos oss ca kl 17.

Jeg har en tendes til å ordne alt for mye mat og kaker. Så jeg er nok ikke den rette til å svare på antall kaker. Men jeg har pleid å ha 6 kaker + karamellpudding og kransekake. Og ender opp med restefest når ungene er i seng - og kan ha restefest en dag og to til etterpå. Vi har vært ca 25 stk i begge dåpene.

Vi har ofte sagt litt hva vi ønsker oss til barna. Men det er tradisjoner i familiene våres på hva besteforeldre og oldeforeldre kjøper. Så det er mer fra tanter og onkler vi får spørsmål om det er noe vi ønsker oss. Vi har ønsket oss gullkors, gullhjerte eller gullplate på anheng, armbånd til jenta, naventallerk, barnebestikk i sølv og lignende.

Vi har ikke hatt noen taler eller sanger. Men så er ingen av familiene våre av den formelle arten. Vi tar det som det kommer. Slektene kjenner hverandre godt og mine foreldre er nesten som besteforeldre til mine filletanteunger, og omvendt. Så det er nære forhold mellom familiene.

Når dere skal på dåpssamtale i kirken med presten vil dere få god informasjon om det som skal skje der.

Lykke til! For oss har begge barna sine dåpsdager vært helt fantastiske og vi gleder oss til neste dåp :-)

Skrevet

Vi hadde koldtbord som vi laga selv i begge våre. Fikk litt hjelp av familien. Hadde litt blomsterpynt i skåler på bordet. Enkelt og fint. Husker ikke antall kaker, men 6 hørtes MYE ut. :-) tror vi hadde fire og vi var 28.

Vi hadde ikke sanger, men ønska velkommen til bords. :-)

Mitt beste tips er å spørre familie om hjelp. Be noen ta med en kake f.eks.

De to første gangene har vi vært hjemme. Litt styrete. Denne gangen skal vi være i et annet lokale vi leier gratis. Ser fram til det. Mye boltreplass for barna der. Men kommer til å stå for maten selv. Blir så dyrt å kjøpe alt. Vi blir nok over 30 denne gangen.

Skrevet

Vi gjorde det enkelt: bestillte middag og kaffe på hotell, søstra mi ordna ein enkel blomsteroppsats, gjestene bakte kake og tok med. Trur vi hadde 6 kaker på ca 20 gjester, men då satt vi igjen med ganske mykje kake. Betalte ca 5000,-

Middagen var bestillt til ca 3 timar etter at gudstenesta starta (pleier å vere lange gudstenester når det er dåp + nattverd). Kaffi trur eg vi bestillte til ca 3 timar etter at middagen starta. Dette tidspunktet vurderte vi etter kvart.

Skrevet

Vi hadde ikke dåp, men navnefest. Men gjorde det på ganske lik måte som andre forklarer her. Bestilte tre retters middag på et hotell like ved der vi hadde navnefesten. Planla maten ca. en time etter festen var ferdig, slik at folk rakk å slappe av litt, og vi kunne ta oss av mini litt.

Kaker hadde vi med selv. Hadde 4-5 kaker på 25 personer. Hadde mye kake igjen etterpå, men hadde kakefest i bakgården der vi bodde dagen etterpå.

Var veldig lettvindt for oss å gjøre det på denne måten, men jeg tror vi velger koldtbord neste gang. Rett og slett fordi det ble litt stiv stemning under selve middagen. Under et koldtbord er det ikke like stivt. Betalte 8000 kroner for tre retters middag med alkoholfri drikke til 25 personer.

Skrevet

Dåpen hadde vi hjemme med nærmeste familie og faddere. Jeg lagde snitter, noe som ble VELDIG GODT mottatt av gjestene. Hadde to kaker, det holde i lange baner :) Mineralvann/lettøl, kaffe. Pyntet bordene med papirduk og lys, og annet stæsj fra Nille. Tror jeg brukte max 3000 kr på gildet....Gjestene roste "kalaset", mente det var "enkelt og greit", og samme skal jeg gjøre neste gang :)

Annonse

Skrevet

Dåpen hadde vi hjemme med nærmeste familie og faddere. Jeg lagde snitter, noe som ble VELDIG GODT mottatt av gjestene. Hadde to kaker, det holde i lange baner :) Mineralvann/lettøl, kaffe. Pyntet bordene med papirduk og lys, og annet stæsj fra Nille. Tror jeg brukte max 3000 kr på gildet....Gjestene roste "kalaset", mente det var "enkelt og greit", og samme skal jeg gjøre neste gang :)

Hvordan snitter lagde du da? Jeg vet egentlig ikke helt hva det er, men en type smørbrød?

Skrevet

- Vi hadde ingen tale i dåpene til mine barn.

- å ønske noe til barnet blir nok familien glad for, så det kan du trygt gjøre.

- Jeg kommer fra Sunnmøre, og vi er kjent for å ha i overkant mange kaker. Når en ser over kakebordet så må en nesten riste på hodet. Er jo nesten en halv kake pr person.. Så tror ikke jeg skal uttale meg om det. Et par-tre kaker og en eller to desserter skulle jo holde på 20 stykk.. ( Vi har vel det dobbelte, men så løyver vi jo over halvparten også....)

- Jeg fikk jo noen dekorasjoner når jeg fødte, jeg tok vare på krukkene og kjøpte blomster (rosa og hvite til jenta og blå og hvite til gutten) Og laget nye dekorasjoner i krukkene.

- Jeg var på butikkrunde for å finne fine kubbelys. De fineste jeg fant var faktisk på Nille.. De er spraglete og finnes i alle mulige farger, anbfalet å kjøpe der, så blir det ikke så dyrt heller.. Jeg hadde rosa til jenta sist. Men skal ha lilla til den lille i magen nå.. Fant noen fine servietter, husker ikke hvor.

- Husker ikke når det var mat, men vi beveget jo oss direkte til lokalet fra kirken. Hadde koldtborf. Noe bestilt, som f.eks. gryterett, loff og grove oppskorne skiver, 1 kake med bilde, laks, spekefat, roastbiff.. Noe var selvvarmet- karbonader og løk, noen salater, og vårruller. (Jeg har hjelpende familier på begge sider som både ville lage mat og dessert)

Jeg tipper vi spiste koldtbord klokken 14 og drakk kaffe og kakker mellom 16-17. =)

Hvor mye penger vi brukte, husker jeg ikke...

Skrevet

hadde det hjemme, og laga koldbord selv. i vår familie er alle veldi glad i og hjelpe til, så foreldre og besteforeldrer tok på seg mye av mat laging/kaker så tok eg resten :) hadde enkel pynt på bordet. noe fra hobby butikken. hadde ikkje servotører vi sette bare alt på kjøkken benken så forsynte folk seg selv.

inbydelsene laga vi selv med bilder og farga papir.

bordkort husker eg ikkje om vi hadde. men sendte fine takke kort etter på :)

brukte ikkje mye penger på dåpen, men hadde det veldi kjekkt og avslappa :)

kommer til og gjør noe tilsvarende til neste mann :)

Skrevet

Hvordan snitter lagde du da? Jeg vet egentlig ikke helt hva det er, men en type smørbrød?

Snitter er "halve brødskiver" med pålegg på. Jeg kjøpte brød, smør og valgte ut fem forskjellige slags påleggkombinasjoner. Nå er det tre år siden, men, mener å huske jeg hadde karbonader m/løk, skinkestek m/surkål, eggerøre m/laks, reker og majones og skinke og ost. Kjøpte diverse "grøntfor" å pyntet smørbrødene med :) Mange tips på nettet. Gjorde det enkelt. Maten ble servert omtrent med engang vi kom hjem fra dåpen. Lagde snittene dagen i forkant. Genialt, var bare å hente matbrettene opp fra kjelleren og sette på bordet. Slapp å tenke på servitører eller sørge for at maten var varm osv. Dåpsdagen ble også passe lang, gjestene dro vel hjem ved 1700 tida, så da hadde vi tid til å rydde opp å roe oss. En kjempefin dåp !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...