ivf-MaMaMø Skrevet 25. april 2012 #1 Del Skrevet 25. april 2012 Har vært mye frem og tilbake med gynekologen min ang når ut i sykemelding, og da evt få svangerskapspenger istedet. Nå sier hun at hun har snakket med nav og svaret der var at det bare gjaldt de som ikke KUNNE jobbe pga jobbsituvasjon (kjemikalier osv) Men eg mener dette er feil!!! Kjedelig å ikkje ha rett på sykemelidg lenger fordi alt blir brukt opp. Og eg finner ingen retningslinjer noen plass. Alle sier forskjellig, og i utgangsungtet så er det heller ingenting lenger som sier at tvilling gravide skal være sykemeldt. Det er ikke påvist at det er slike ting som kan sette i gang for tidlig fødsel mener legen min. Kjenner eg blir provosert av dette, kan det ikkje bare finnes noen retningslinjer iallfall, slik at alle får lik behandling. Eller kjenner dere til dokumenter der dette faktisk står?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931147-ingen-retningslinjer-for-tvillinggravide-n%C3%A5r-det-gjelder-svangerskapspenger/
anonym91 Skrevet 25. april 2012 #2 Del Skrevet 25. april 2012 ja rett at svnagerskapspenger er til de som ikkje kan jobbe, men det er mer en kjemikalier som gjør det. alle friske gravide som av en eller anne grunn ikkje kan fortsette i jobben pga graviditet kan søke om svangerskaps penger. hvordan det er med tvilliger aner eg ikkje, men vil tro det er det samme? eg hadde samtale på jobb og med hms sentere og di snakka med yrkes lege og eg med min lege. di kunne ikkje påvise at kemikaliene eg brukte på jobb kunne skade på noen måte. men pga eg nett hadde mista og de ikkje hvar forska på det mente di at eg skulle omplaseres på jobb til en mindre riskofylt jobb. eg jobba på en liten plass og det hvar ingen ledige stillinger eg kunne jobbe i så di sendte meg i permisjon pga di ikkje kunne omplasere meg og ville ikkje utsette meg for det psykiske med og hele tiden gå og hver usikker på om det er jobba med hver galt. dette fekk eg dokumentert og sendt til nav, søknaden blei godkjent uten problem. men di eg snakka med på nav sjønnte ingen ting og trodde eg ikkje viste hva eg snakka om.. blei litt rotete dette.. men om du ikkje kan jobbe og er frisk så har du sikkert rett på det vansklig og finne ut på nav sine sider, men nav har en gruppe på facebook der di svarer på div spørsmål. går ann og skrive til di ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931147-ingen-retningslinjer-for-tvillinggravide-n%C3%A5r-det-gjelder-svangerskapspenger/#findComment-144185117
ivf-MaMaMø Skrevet 25. april 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 25. april 2012 Men det er det eg mener: Hvorfor er det ikke klare regler på dette. Det vil jo gjøre at noen får det, andre ikke. Det kommer liksom helt ann på hvem du treffer på i NAV. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931147-ingen-retningslinjer-for-tvillinggravide-n%C3%A5r-det-gjelder-svangerskapspenger/#findComment-144185139
anonym91 Skrevet 25. april 2012 #4 Del Skrevet 25. april 2012 ja men om du tar en samtale med hms og lege så får du legen til og fylle ut skjema til deg så må jo nav sjønne at det er en grunn. du kan ikkje søke uten legens underskrift og arbeidsgiver på skrive under på at di ikkje kan tilrettelege for deg. ville prøvd og søk hvertfall Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931147-ingen-retningslinjer-for-tvillinggravide-n%C3%A5r-det-gjelder-svangerskapspenger/#findComment-144185148
Anonym bruker Skrevet 25. april 2012 #5 Del Skrevet 25. april 2012 Eg jobbe som regnskapsfører å fikk innvilget svangerskapspenger allerede i desember (med termin i aug). Det var mye fordi de på jobb er avhengig av noen som virkelig kan jobbe når årsoppgjøret er på sitt max, å da tok ikke sjefen noen risk på at eg ble å være mye dårlig og mye borte. Så han skrev på skjemaet at eg ikke kunne omplasseres.( var liksom enten eg eller vikar). Legen hadde skrevet at eg ikke kunne jobbe overtid, å av den grunn at sjefen ikke kunne bruke meg siden det er mye pålagt overtid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931147-ingen-retningslinjer-for-tvillinggravide-n%C3%A5r-det-gjelder-svangerskapspenger/#findComment-144185214
ivf-MaMaMø Skrevet 25. april 2012 Forfatter #6 Del Skrevet 25. april 2012 Det er derfor eg ville se om noen har funnet noe dokumentasjon der det står ang dette. For legen har jo hørt med nav og fått svar der at en ikke får svangerskapspenger. Så da vil ikke hun skrive de papirene siden hun mener at hun har undersøkt dette grundig nok. Men hvis eg finner noen papirer på dette så stiller saken seg kanskje anderledes. Skal uansett høre med nav selv og se hva svar eg får, det kommer visst ann på hvem en snakker med Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931147-ingen-retningslinjer-for-tvillinggravide-n%C3%A5r-det-gjelder-svangerskapspenger/#findComment-144185231
Jente 08 :) + to gutter 12 :) Skrevet 25. april 2012 #7 Del Skrevet 25. april 2012 Både legen og gynekologen ville sykemeldt meg, noe jeg ikke gikk me på siden jeg ikke ville bruke opp sykemeldingskvoten hvis noe skulle skje senere. Jeg gikk da og snakket med NAV selv, hun første leste det som stod på nettet og var ganske usikker selv før hun gikk bak og snakket med noen andre, da kom hun tilbake med beskjed om at jeg skulle på svangerskapspenger. Gav beskjed til legen om at hun måtte fylle it skjemaet for jeg hadde snakket med NAV. Papirene fikk jeg aldri og bar ganske frustrert på en time hos jordmor, hun svarte da at de (jordmødrene) var kurset av NAV ang. svangerskapspenger og tvillinggravide skal gå på dette. Hun dikset skjemaet på 2 min. Ble litt langt det her, men poenget mitt er at det er visst ganske nytt at tvillinggravide skal på svangerskapspenger og mange, spesielt leger og gynekologer har ikke (giddet å) satt seg inn i det, og sykemeldes derfor etter gammelt. Man må kanskje jobbe litt for det, men det rette er altså svangerskapspenger. Min søknad skled rett igjennom, det eneste som stod der var at jeg var gravid med tvillinger og det var ikke noe jobben kunne tilrettelegge.. Hvis noen blir kranglete kan du forresten ringe tvillingforeningen, de er veldig behjelpelig med å finne frem i de forskjellige lovverkene som gjelder oss!! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931147-ingen-retningslinjer-for-tvillinggravide-n%C3%A5r-det-gjelder-svangerskapspenger/#findComment-144185498
ivf-MaMaMø Skrevet 26. april 2012 Forfatter #8 Del Skrevet 26. april 2012 Novemberbaby: Svangerskapspenger utgjør det samme pengemessig som sykepenger som igjen skal utgjøre det samme som vanlig lønn. Kanskje eg må ringe nav og treffe på en som har peiling på dette, og få personen til å skrive kort ned til legen min at dette med svangerskapspenger blir det eneste riktige. Og at legen min kan kontakte denne personen hvis det er noe hun lurer på. For det ser ikke ut til at det er noe dokumentasjon på dette. Eg har vært sykemeld ganske lenge nå, og er først nå 21 uker på vei. Så eg kommer nok til å bruke opp hele kvoten min på sykepenger, så derfor er det bittert at det tydligvis ikkje er lik praksis for alle som er i samme situvasjon. Kan skrive inn her igjen når eg har snakket med nav, blir spennende å høre hva de kommer frem til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931147-ingen-retningslinjer-for-tvillinggravide-n%C3%A5r-det-gjelder-svangerskapspenger/#findComment-144187105
Jente 08 :) + to gutter 12 :) Skrevet 26. april 2012 #9 Del Skrevet 26. april 2012 Tok en titt på vedtaket jeg fikk fra nav. (innvilgelse av svangerskapspenger) Kanskje det kan hjelpe deg videre..? Siterer begrunnelsen: "Vedtaket er gjort etter folketrygdloven paragraf 14-4. Svangerskapspenger kan gis til friske gravide som ikke, eller bare delvis kan fortsette sitt arbeid under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret. På bakgrunn av opplysninger i erklæring fra jordmor om at arbeidet ditt kan være til skade for fosteret, og at det ikke er mulig for arbeidsgiver å gjennomføre nødvendig tilrettelegging, finner vi at du fyller vilkåret for 100% svangerskapspenger." Som nevnt tidligere skrev bare jordmor i erklæringen at jeg gikk med tvillinger og skulle dermed ikke jobbe etter uke 28, og at det ikke var mulig for arbeidsplassen å tilrettelegge. Synes det er rart at det da ikke skal fungere slik andre steder også. Tror nok kanskje legen din har truffet på en som ikke har peiling på denne type saker, for kan virke litt motstridende det som står på hjemmesiden deres. Som regel leser jo bare de Nav ansatte der og svarer utifra det. Ikke dømmende mot dem, men det er min erfaring.. Lykke til med samtalen med Nav, kan ikke skjønne at dette ikke skal gå igjennom.. Går du forresten også til jordmor? Hun er kanskje også blitt kurset i dette slik min er, det er tross alt svangerskap de jobber med til dagen og bør jo sette seg inn i slike ting som dette. Hvis du ikke går til jordmor kan du jo evt. ta en telefon og høre hva hun sier! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931147-ingen-retningslinjer-for-tvillinggravide-n%C3%A5r-det-gjelder-svangerskapspenger/#findComment-144188054
anonym91 Skrevet 26. april 2012 #10 Del Skrevet 26. april 2012 tror ikkje det er så mangen så er klar over at det er noe som heter svangerskaps penger. når eg fant ut at eg ikkje kunne jobbe fant eg ut av ting selv. mens jobben mente eg skulle sykemelde meg ut svangeskapet uten og vere syk går jo ikke det. det ligger ett skjema på arbeidstilsynet sine sider, der du får lege og arbeidsgiver til og fylle ut at du ikkje kan omplaseres og det er alt nav trenger. ikkje alle eg snakka med på nav i tlf som sjønnte hva eg snakka om heller. men di som sitter med søknader har litt mer peiling Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931147-ingen-retningslinjer-for-tvillinggravide-n%C3%A5r-det-gjelder-svangerskapspenger/#findComment-144188223
Mariachi Skrevet 26. april 2012 #11 Del Skrevet 26. april 2012 Har vært mye frem og tilbake med gynekologen min ang når ut i sykemelding, og da evt få svangerskapspenger istedet. Nå sier hun at hun har snakket med nav og svaret der var at det bare gjaldt de som ikke KUNNE jobbe pga jobbsituvasjon (kjemikalier osv) Men eg mener dette er feil!!! Kjedelig å ikkje ha rett på sykemelidg lenger fordi alt blir brukt opp. Og eg finner ingen retningslinjer noen plass. Alle sier forskjellig, og i utgangsungtet så er det heller ingenting lenger som sier at tvilling gravide skal være sykemeldt. Det er ikke påvist at det er slike ting som kan sette i gang for tidlig fødsel mener legen min. Kjenner eg blir provosert av dette, kan det ikkje bare finnes noen retningslinjer iallfall, slik at alle får lik behandling. Eller kjenner dere til dokumenter der dette faktisk står?? Hei! Ikke lett å finne noen dokumenter som underbygger dette nei, tvillingforeldreforeningen sier selv at man har rett på sykepenger, men sier ikke noe om svangerskapspenger:( http://www.tvilling.no/index.php?page_id=4&article_id=34&kat_id=8 Denne kan kanskje brukes til å vise at man skal få sykepenger, men jeg tror jeg ville tatt kontakt med foreningen og hørt med dem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931147-ingen-retningslinjer-for-tvillinggravide-n%C3%A5r-det-gjelder-svangerskapspenger/#findComment-144188466
Et lite nurk i magen :) Skrevet 27. april 2012 #12 Del Skrevet 27. april 2012 Hei, lykke til med svangerskapspenger-søknaden. Jeg jobber som selvstendig næringsdrivende med muskel-og leddbehandling, noe som blir sett på som tungt fysisk arbeid. Jeg fikk kjeft av Nav da jeg var sykemeldt pga tungt fysisk arbeid på slutten av mitt første svangerskap (enlingesvangerskap) og ikke hadde søkt svangerskapspenger, så når jeg fikk vite at jeg ventet tvillinger så tok jeg opp dette tidlig med legen min (man bør ikke bruke opp rettighetene til sykepenger når man har krav på noe annet). Legen min hadde ikke vært borti svangerskapspenger og tvillinggravide før, og ville bare sykemelde meg 50 % fortsatt pga svangerskapskvalme (dette var i uke 14). Jeg snakket selv med Nav og fikk med papirer om svangerskapspenger og neste gang jeg var hos legen fylte vi det ut sammen. Jeg ble innvilget 100 % svangerskapspenger fra uke 20. Jeg vet ikke om tvillinggravide har "krav på" svangerskapspenger. I dag er det ingen bestemt uke eller dato som absolutt anbefales å stoppe å jobbe pga flerlinggraviditet, det er opp til kvinnens helse og arbeidsituasjon. Noen steder i landet er de mer opptatt av uker, hvor "alle" tvillinggravide må ut i permisjon i uke 24, men jeg tror vi er mer tjent med en løsning der man tar mer hensyn til den gravide, svangerskapet og jobben; noen bør gå ut av jobb i uke 20, mens andre kan jobbe til uke 28 osv. Jeg vil råde deg til å ta med skjemaet ditt til legen evt jordmor neste gang og få vedkommende til å fylle ut søknaden din ang svangerskapspenger. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143931147-ingen-retningslinjer-for-tvillinggravide-n%C3%A5r-det-gjelder-svangerskapspenger/#findComment-144188805
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå