Gå til innhold

Dere som har erfaring med Ritalin på barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så usikker. Vår datter fikk diagnosen ADHD for en stund tilbake, går fortsatt i barnehagen frem til høsten.

Barnet er blitt roligere enn tidligere, og av og til tar jeg meg å lure på om hun bare har en bitte liten grad av adhd.

Barnet sliter jo litt med oppmerksomhet/konsentrasjon, fort rastløs og armer og bein kan til tider være overalt. Uten om det er barnet en veldig sosial,rolig,snill,empatisk og kjempegodt likt blant ALLE, voksne og barn.

Mannen har lenge ment at vi bør prøve ut ritalin, jeg har alltid vært veldig usikker. Men vi fikk en resept på ritalin, og planer er å bare prøve det ut nå. bare 1 dag og 2..jeg er så usikker, magefølelsen min sier nei, at vi kan vente itl etter skolestart...men mannen er ikke helt enig.

Barnehage,familie og venner stiller spørsmål med valget vårt..mener barnet er blitt roligere og mer tryggere enn tidligere, noe jeg også ser...dog barnet har episoder der barnet bare løper, litt trafikkfarlig og litt i sin egen verden...MEN tror ikke medisiner kan hjelpe mot det...dessuten er barnet veldig grei å ha med å gjøre.

Så nå er jeg så i tvil, føler meg nesten som en dårlig mor som skal gi barnet mitt ritalin, enten dropper vi det, eller så prøver vi kun 2 dager (ritalin skal fungere med det samme, og vi vil da se om det har en effekt samme dag)

Huff, er det mulig å være så usikker...først sa jeg nei til legen angående medisiner, så pushet mannen litt på og jeg sa meg enig i år prøve det ut, så fikk vi resept..så er jeg i tvil da...:((

Fortsetter under...

Skrevet

Mannen er dog helt enig i at vi stopper hvis det IKKE er noen effekt etter 1-2 dager, det er ikke aktuelt å øke dosen til 20 mg, det har jeg sagt klart i fra om. Vi har fått resept på 20 mg.

Skrevet

Ikke lett det der. Jeg tror jeg ville ventet siden det går greit nå. Hvis det utvikler seg og barnet sliter så ville jeg prøvd med medisin.

Jeg har en gutt som sliter med adhd, og vi ønsket ikke med da han var så liten. Vi klarte oss, og har jobbet mye og det har tatt mye ressurser av oss..

Nå går han i 5.klasse og vi må gå til steget å ta medisin. Men vi veier for og mot. Han henger så etter, og har ikke sjanse til å ta til seg kunnskapen. jeg føler litt det er siste utvei. han er stort sett grei og ha med å gjøre, men konsentrasjonen ødelegger så mye. Det begynner å påvirke venner også, at de ikke orker å ha han med på leken. Jeg har alltid vært i mot disse medisinene, men for han tror jeg det er den beste utvei.

Skrevet

Samme tenker jeg, at hun skal få medisiner når hun virkelig trenger det.

Har pratet med mannen nå, og jeg fikk bestemme, så da utsetter vi det allefall til skolestart! :)

HI

Skrevet

jeg har en jente med adhd,vi har ikke prøvd ut ritalin,men conserta,hun trengte bare den minste dosen,,og hun tar en tablett hver dag(det er en 12 timers tablett) ritalin er 4 timers tablett,så skal dere ha ritalin som medisin,ville jeg prøvd det ut før skolestart,da er det lettere for dere og få informasjon om virkningen av den,da barnehagen kan observere mer enn hva de kan på skolen.og skal dere prøve det ut,gjør det i feks 2 -3 uker.dere vil ikke se effekten etter 1-2 dager.

kan også annbefale omega 3 fettsyren, : Eye-q,det er dokumentert effekt på barn med adhd,du får flytende og kapsler,koster 700kr for 360 kapsler.Annbefaler flytende de første 12ukene,deretter kapsler.de første 12ukene skal du ta 6kapsler,el 3 ss flytende,deretter 2 kapsler el 1 ss flytende daglig.

jeg merker stor forskjell på mitt barn,de gangene hun ikke får eye-q (fåes kjøpt i helse kost)

Annonse

Skrevet

Ja, det var derfor vi fikk respept med tanke på å prøve det ut før skolestart, men alikevel så føler jeg ikke at hun trenger det nå. Så vi vil vente foreløpig. Eventuelt begynne på det etter jul hvis det viser seg at hun trenger det for å konsentrere seg på skolen. Men hun er bare 5 år...vil vente lengst mulig...

Skrevet

Jeg må bare komme med noe fra et barns synspunkt. Hadde jeg(vi) visst, når jeg var i skole alder, at det fantes medisiner som kunne hjulpet meg å konsentrere meg ville jeg ønsket at mamma kontaktet legen og fått tak i det til meg. Så om dere har fått resept på Ritalin ville jeg prøvd en dag eller to. Og se hvordan konsentrasjons evnen da blir.

Jeg tok en Ritalin en gang. 10 mg. Og jeg merket hvordan roet senket seg. Og jeg kunne konsentrere meg om boka. Så jeg ville absolutt prøvd det før skolestart.

Skrevet

Joda ser den..er selv under utredning for adhd nå, har så liten konsetrasjon, alltid hatt..og tenker om jeg bare hatt fått medisiner:/ hvis det er det jeg har..

MEN hun er bare 5 år, det går ann å prøve etter jul også da legen...hun får ikke ved skolestart pga da er alt nytt osv, men rett før jul nov/des....så venter til da allefall.

Skrevet

Jeg ville vært forsiktig... Det jeg har lest er at mange barn blir feil diagnostisert. Jeg personlig mener man bør jobbe ut fra den personen man er, eller sine barns evner, isteden for å prøve å løse problemene med tabletter. Ser likevel poenget til de som mener motsatt av meg... Vanskelig valg å ta!

Skrevet

Vil bare si at jeg har ADHD, og fikk beskjed om at det tar 3-4 uker fra pillestart til man får den virkningen man skal ha. Altså kan man komme i ubalanse enkelte dager. Jeg ble først veldig lei meg i to uker, men så funka jeg faktisk! Og jeg har aldri funka før;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...