Gå til innhold

Viktig info om endringer på Nan

Anbefalte innlegg

Viktig informasjon om endringer på NAN:

Enklere å skille fra hverandre:

Nestlé følger myndighetenes tolkning av forskrift om morsmelkerstatninger og tilskuddsblandinger. Derfor har vi endret aldersinndelingen på NAN, som nå vil bli delt inn på en ny måte for å gjøre det lettere for foreldre å kombinere NAN med barnets øvrige kost.

NAN 1 er en morsmelkerstatning som kan brukes som eneste næring inntil 6 måneders alder dersom amming ikke er mulig

NAN 2 er en tilskuddsblanding som kan brukes som en del av et stadig mer variert kosthold fra 6 måneders alder.

NAN 3 er en juniormelk fra 12 måneder

NAN 4 er en juniormelk fra 18 måneder som kan serveres i kopp eller glass til et måltid. Den inneholder mer jern og mindre protein enn vanlig kumelk og er tilpasset et lite barns ernæringsmessige behov.

Hvis du brukte NAN 2 som eneste næring til barnet?

Hvis du brukte NAN 2 som en erstatning for morsmelk og det var barnets eneste kost, anbefaler vi nå å bruke NAN 1 fra fødselen og opp til 6 måneders alder. NAN 2 fra 6 måneder er nå en tilskuddsblanding som brukes som en del av et variert kosthold fra 6 måneder. Imidlertid kan man selvsagt fortsette å bruke NAN 2 for spedbarn fra 4 måneder så lenge den er tilgjengelig i butikkene.

Fortsetter under...

Du virker som du har god peiling på mme, blomstre. :)

Jeg lurer på hva slags mme jeg skal bruke til tuppa på 2mnd, hun ammes, men får en flaske på kvelden(noe som gjør at hun sover bedre om natten enn da hu fikk mm på kveldstid).

Jeg har gitt henne nan1, men jeg skal kanskje ikke gjøre det, og hva kan jeg gi henne istede?

Du virker som du har god peiling på mme, blomstre. :)

Jeg lurer på hva slags mme jeg skal bruke til tuppa på 2mnd, hun ammes, men får en flaske på kvelden(noe som gjør at hun sover bedre om natten enn da hu fikk mm på kveldstid).

Jeg har gitt henne nan1, men jeg skal kanskje ikke gjøre det, og hva kan jeg gi henne istede?

Det er mme1 man bruker fra starten (både om man fullflasker eller delflasker), og man kan fint bruke denne hele flaskeperioden. Hvis nan funker så ser jeg ikke noe grunn til å bytte merke.

Vet ikke hvorfor Nestle har valgt å ordlegge seg som de gjør, slik at det høres ut som man ikke kan bruke nan1 dersom man ammer. Sikkert regelverket som slår inn her... så de er sikre på at det ikke kan oppfattes som reklame for mme.

• 1 måned senere...

Men hvis babyen på litt over 6 mnd skal ha flaske som mat skal vi da fortsette med nan1. er vel ikke sånn at de slutter helt med mme når de fyller 6mnd.

Mme gis gjerne til de er 1 år, da kan man gå over til vanlig melk. Tidligere ble man annbefalt å gå over til mme2 ved 6 mnd dersom barnet var finspist på annen mat, da mme2 inneholdt mer jern enn mme1. Men nå som mme2 er enn tilskuddsblanding og ikke en morsmelkerstatning lenger så er jeg usikker på annbefalingene. Mme1 inneholder i allefall alt barnet trenger, så det føles som et trygt valg. Oppfatter at en tilskuddsblanding er noe man skal bruke dersom barnet spiser godt med annen mat i tillegg.

Ring gjerne kundekontakten som står på esken. Da får dere snakke med en helsesøster som kan gi individuelle råd til dere i forhold til deres barns kosthold.

Endret av bIomstre

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...