Gå til innhold

For høy blodprosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken blodprosent hadde dere på første svangerskapskontroll? Jeg hadde 13,9 11 uker på vei og er redd for at det er for høyt og kan gjøre meg utsatt for dårlig blodgjennomstrømning i morkake.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde det hele forrige svangerskap uten problemer (Denne gangen hadde jeg over 14% i uke 12). Fikk beskjed av jordmor og lege på sykehuset at så lenge den ikke steg med 2% på kort tid,så var det ikke farlig.

Pass på å få i deg nok drikke i løpet av dagen:)

Noen har naturlig høy blodprosent og det er det "dessverre" ikke noe å gjøre noe med (bortsett fra å tappe blod da).

Endret av *Stoltmamma* med ny spire
Skrevet

Tusen takk for svar! :) mistet i forrige svangerskap og blir lett redd denne gangen. Hadde 14,6 når jeg ikke var gravid...så får tro at blodprosenten synker og at alt er bra. Drikker masse masse. Legekontoret sa at verdien var fin, men det sier de stort sett uansett for å få ned telefonkøen. Jeg vil be om ny måling av hb når jeg skal på kontroll om en mnd. Eller burde jeg følge tettere med kanskje? Vet du om det er noe jeg kan tilrettelegge i kostholdet? Vet du hvor tidlig man kan se på blodgjennomstrømning i morkake på ul? Jeg håper jeg bare er hysterisk, en del av meg tror heldigvis det ;) bare så skummelt dette!

Skrevet

Hm....kanskje jeg skal melde meg som blodgiver! Der har vi det! ;)

Skrevet

Du får nok ikke gi blod når du er gravid gitt. Da trenger du alt selv :) Jeg hadde 15 komma et eller annet på første kontroll sist (trente veldig mye på det tidspunktet og hadde gjort det i mange år) Ingen videre kontroll av Hb før nærmere slutten. Ikke noe stress, hørte ingenting om at det var farlig. Gikk ned til 12 et eller annet på slutten da.

takk! Deilig å lese :) tror jeg har bikka hysterisk nå. får prøve å roe meg litt og tro på at det her skal gå bra :) 12u til helga og så en sprell levende liten albyl for en uke siden <3
Skrevet

Jeg hadde 14,7 i blodprosent i begynnelsen av svangerskapet, og fikk bare beskjed om at da trengte jeg iallfall ikke jerntilskudd!

Går på albyl-e for å øke gjennomstrømmingen til morkaka, og alt ser tipp topp ut så langt :)

Skrevet

Men på helsekost er 13,5 eller mer risikosvangerskap pga blodgjennomstrømning i morkaka. Er høy bp mindre trøblete tidligere i svangerskapet?

Skrevet

Fortsettelse: at 13,5 er risikosvangerskap etter uke 20.

Skrevet

Jeg har hatt høy blodprosent i alle mine svangerskap og det har bare gjort at jeg slipper jerntabletter og forstoppelse (he,he..) Det har aldri vært problematisk selv om mye annet har vært det og jeg nok en gang har et risikosvangerskap, men dette har ikke noe med blodprosent å gjøre. Forrige svangerskap hadde jeg mått ha blodoverføring om ikke jeg hadde vært "heldig" med min høye blodprosent sa legene, pga mistet så mye blod etter fødsel.

Skrevet

Takk for svar jenter :) jeg må prøve å roe meg. Tror angsten fra sist svangerskap har tatt meg. Har lest for mye og funnet forskningsrapporter som viser at høy hb i første trimester gjør en mer sårbar for svangerskapsforgiftning og alt fra fosterskade til død. Men det betyr jo heldigvis ikke at de skjer, stor sett går det jo veldig fint :) det er først ved hb 16 at blodets tykkelse virkelig blir et problem for sirkulasjonen slik jeg har lest. At hb øker før tredje trimesester kan være et varsku, men noen har jo som en skrev naturlig høy hb og så lenge den synker utover svangerskapet tyder jo det på at blodvolumet øker slik det skal..og det skjer vel først på alvor godt uti andre trimester. Ellers kan jeg dele at blant annet e-vitaminer og hvitløk senker hb, så kanskje jeg skal kjøpe hvitløkskapsler for å medisinere angsten min ;) ellers har jeg lest at ved høy hb sjekker man magemål og fosterets vekst...så lenge det ser fint ut må man jo anta at morkake fungerer som den skal! I tilfelle noen leser tråden og har gått seg fast i uro som meg. Moderat høy hb i seg selv Trenger ikke å bety at noe er galt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...