Gå til innhold

Hvor tett opp til termindato tør dere reise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Besøker dere fra 1.trimester,er 12+5 men har fått en forespørsel om å reise til Stavanger 3 uker før termindato.bor i Oslo,så det er jo et godt stykke. Tenker å ta tog evt. Men er det dumt å være så langt hjemmefra så tett opp til termindato??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg reiste a jeg var 35uker, senere turte jeg ikke, og det er mange flyselskaper som ikke tillater senere

Skrevet

Fem uker før termin var vi på hytta. Jeg tror ikke babyen kommer på noen uker enda (er 37 uker i dag), men blir hjemme i helgene nå. Jeg ville ikke lovt meg bort så nærme terminen. En ting er om babyen skulle komme, men du vet ikke hvordan formen er og om det blir unødvendig slitsomt med så lang togtur tett opp til terminen.

Skrevet

Vi reiser til Stavanger flere ganger i året, og toget er et fint alternativ. Hvor lenge er det snakk om å være borte? Jeg personlig syns det er litt tett opp til termin, da ting kan skje og setene heller ikke er så komortable for en høygravid i så mange timer.

Gjest Lilu87
Skrevet

Jeg ville ikke vært redd for å reise innenlands, men å sitte på toget i 7 timer fra oslo til stavanger hadde jeg *aldri* orket nå. Lite muligheter for å endre sittestilling, lite bevegelighet, tilnærmet umulig å sove med hormoner, vondter, den lille som snur på seg og alle menneskene rundt...

Reiser du, og fødselen starter mens du er der, så er det ikke et stort problem. Bare ta med fødebagen til stavanger, og husk alt av papirer :) Finn også gjerne ut av tlfnr til sykehuset og ring dem gjerne og spør om hvordan det blir om du føder der mens du er der.

Skrevet

Du må nesten vurdere selv hvordan du har det og hvordan det blir å være der du skal bo. Hjem er hjem , spesielt i disse ekstra krevende uker.

Vi har faktisk en liten diskusjon hjemmet nå for tiden, er nå i uke 34 og har hele neste uke fri. Vanligvis i sånn situasjon pakker vi sammen og kjører til svigerfamilien i Sverige, det tar 4-5 timer med bil da. Fremme får vi låne barnerommet, og der har vi alle tingene våre liggende, men barna leker og bruker rommet helt til dem blir jaget bort fordi vi skal ( =jeg ) sove . Mannen min er som oftest oppe til sent på natten. Og som barnerom innebærer, så er det smale seng med kort sengetøy osv..

Så nå, selv om jeg er i egentlig ganske god form, så sa jeg at hvis gubben vil dra, så får han reise alene ( eller med datteren vår da ). Det vet jeg han ikke kommer til å gjøre, blir sansynlig ganske sur på meg i noen dager, men det får han være. Jeg gidder ikke og orker ikke å sitte i bilen i 5 timer, kunne ikke legge meg å sove eller bare å slappe av når jeg selv føler for det, måtte sove i ubehagelig seng, osv nå når jeg har kun 4 uker til jeg kan føde. Sliter i tillegg med å sove i det siste, har opplevd flere netter når jeg kl var 03 og jeg var fortsatt våken. Hjemmet kan jeg sitte og se på tv eller lese eller hva som helst annet, det kan jeg ikke på besøk. Pluss, det aller viktigste, hva om fødselen begynner mens vi er i Sverige ? Stavanger er også langt , men det er hvert fall Norge, der er du på en måte hjemmet. De har helt andre rutiner på barsel i Sverige,jeg er ikke så flink til å forstå svensk for å føle meg trygg med det, nei da, skal ingen sted før babyen kan være med og sitte trygt i barnesetet i bilen, og ikke i magen min :)

Men du må vurdere selv hvordan du kan få det i Stavanger og om det er greit nok for deg. Jeg tror ikke noen kan være sur på deg hvis du ombestemmer deg nå og takker nei .

Skrevet

Er jo ikke noe problem så lenge det finns sykehus i nærheten. Men togturen kan jo bli laaaang og stressende om vannet går :-P. Midt gikk plutselig 36+0 uten forvarsel :-P, men babyen kom jo 18 timer etter det, men rier kan jo være vonde, spesielt på toget :-P. Selv stresser jeg ikke denne gangen, reiser dit jeg vil, men tenker selvfølgelig på komfort og hvor langt det er til nærmeste sykehus, da det gjerne går fortere 2. gang :-O

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd! Jeg tror jeg står over den Stavanger-turen. Både pga "faren" for å føde.(det er selvfølgelig ikke farligere å føde i Stavanger enn Oslo,men mannen min skal ikke være med på turen..) og pga den lange reisen som de fleste av dere har påpekt kan bli ganske ubehagelig. Takk for råd! :-)

Skrevet

Jeg skal til Storbritanni en kjappa 2,5 uke før termin.

Er bare en 50 minutters flytur, og SAS har godkjent den.

Ser ikke for meg at det kommer til å skje noe akkurat da, men om jeg skulle bli usikker rett før så blir jeg selvfølgelig hjemme.. Og om uhellet er ute så fødes det barn der også, så det ordner seg nok. Blir bare litt stress å komme seg hjem igjen ;-)

Skrevet

Skulle forresten stå kjapp tur der i første linje...

Skrevet

Denne gangen tør ikke jeg dra noe sted siste par månedene før termin, annet enn en tur til familien. Sist svangerskap skulle jeg på en dagstur for et møte i Bergen i uke 35, men dagen før mistenkte jeg at noe var på gang og dro til føden, hvorpå fødselslegen konstanterte 2-3 cm åpning men at jeg fint kunne dra til Bergen dagen etter, det fødes jo barn der også. Jeg avbestilte likevel turen og det var fornuftig da jenta kom samme natta...

Så min anbefaling er at om man planlegger reise kort tid før termin, så bør det være et sted hvor man føler seg komfortabel med å føde dersom noe skulle skje, ellers er det bedre å la det være. Planlegg for det verste og håp på det beste :-)

Skrevet

Jeg kjørte alene i bilen fra Stavanger til Bergen i uke 38. Det var en sjans jeg tok. Gutten kom ikke før to uker over termin, men det visste jeg jo selvfølgelig :)

Jeg hadde reist, men det er meg.

Jeg hadde tatt med helsekortet (som jo alltid skal være med) og ringt nærmeste sykehus hvis noe skulle skje, sykehus kan ikke nekte å ta deg inn.

Men så skal det sies at jeg ikke absolutt må ha med meg noen annen enn jordmor på fødsel, og jeg er tredjegangs og rimelig trygg.

Det blir jo en vurderingsak hva du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...