Gå til innhold

Andre her med lavt stoffskifte som vil dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nå i januar påvist lavt stoffskifte, og dette var en nedsettende tanke siden samboer endelig for ca 6 mnd siden virkelig ønsket å begynne prøvingen :/

Jeg har enda ikke startet på medisin, siden legen mente verdiene var så ''lite'' forhøyet, så jeg skulle ikke ha noe problem i henhold til symptomer eller slikt, men uansett kan det være vanskeligere å bli gravid, sa hun.

Jeg tok nye sjekk prøver i går, som jeg får svar på 2 mai, så får vi se hvordan det blir da..

Noen andre som har det samme, som kanskje vet litt mere om dette enn meg?

Fortsetter under...

Jeg har hatt mye stoffskifteproblemer, men startet med for høyt stoffskifte. Endte med operasjon og fjerning av hele skjoldbruskkjertelen. Brukte lang tid på å stille inn rett dose medisiner. Fikk beskjed fra IVF- klinikken at veridene måtte være normale i 2 mnd før jeg kunne starte på igjen.

Hva var dine verdier? Hvis du har lavt stoffskifte skal Ft4 være for lav, og TSH for høy. Er det TSH-en din hun mener er for lite forhøyet? Hvorfor må du vente til 2. mai før du får vite verdiene på nye prøver. Det tar som regel 2-3 dager før de har fått svaret på legekontoret. Bruker bare å ringe å spørre om de er kommet inn.

Mine siste verdier så var THS 5,9 og så husker jeg ikke hva Ft4 lå på. Gangen før var THS på 6,1.

Jeg kan godt ringe før den tid vil jeg tro, men jeg får bestandig legetime ca 1 uke etter prøvetaking, så vi går igjennom svarene sammen.

Jeg tenker jo også at kroppen vil trenge tid til å komme ovenpå igjen etter start på medisin og at den trenger tid til alt er normalt, så derfor ønsker jeg komme i gang med medisin med en gang.

Da var ihvertfall TSH for høy. Kommer også an på hva FT4 er på. Si at du vil ha det regulert siden du skal prøve å bli gravid. Vær obs på at hvis du starter på medisiner skal det gå 6 uker før du evt justerer på nytt. Mange leger kan ikke nok om dette og justerer for tidlig. Da tar det lengre tid å finne dosen man skal ha.

Alt i henhold til medisin og alt som har me stoffskifte å gjøre blir vurdert av både fastlege og gynekologen min, og gyn er spesialist på hormoner ved uin, så tror jeg skal være i ganske trygge hender:)

Jeg har lavt stoffskifte, men fikk beskjed på Haukeland at det mest sannsynlig hadde lite innvirkning på om jeg ble gravid eller ikke. Jeg tar levaxin mot det, og fra ca midten av svangerskapet og utover har jeg økt til dobbel dose...

Annonse

Jeg har lavt stoffskifte, men fikk beskjed på Haukeland at det mest sannsynlig hadde lite innvirkning på om jeg ble gravid eller ikke. Jeg tar levaxin mot det, og fra ca midten av svangerskapet og utover har jeg økt til dobbel dose...

Lavt stoffskifte er ikke det værste med tanke på om man blir gravid eller ikke. Men har man for lavt stoffskifte og det ikke blir regulert under graviditet, så kan det føre til hjerneskader o.l hos barnet. Ved for høyt stoffskifte er det nesten umulig å bli gravid. Jeg har også økt dosen underveis. Nå er det litt for lavt etter hva jeg bruker å liugge på, men min TSH er så lav nå at jeg ikke kan øke dosen mere. Men er snart ferdig :)

Noen som vet om akupunktur kan hjelpe meg med mine litt ustabile sykluser.?

Endokrinologen mente syklusene mine varierer slik pga stoffskifte,. eTenkte kanskje akupunktur kunne hjelp. Erfaring noen?

Klarte ikke vente på prøvesvarene som jeg skulle gå igjennom med legen på onsdag, så ringte i dag for å høre svar. Ft4 12 og TSH 3,1.. så i følge hun på tlf er disse normale.

På en måte litt lettet, på annen måte ikke. Hadde liksom slått meg til ro med at jeg skulle begynne på medisin og at alt med syklus tull osv skulle bli normalt, men den gang ei.. Hva nå?

begynner å bli dritt lei alt dette lege styret, og ikke få en ordentlig konklusjon på hvor problemet ligger.

Får vel bare vente til onsdag så jeg får finne ut neste steg sammen med legen.

• 5 uker senere...

Hei

Min samboer og jeg er i prøvinga, startet for ca 2 år siden men ingenting skjer...

For omtrent ett par uker siden oppdaget jeg en hevelse på høyre siden av halsen. Dro til legen hvor han utførte en ul av hals. Oppdaget av skjoldbruskkjertelen va større på høyre enn venstre side. Nå venter jeg på blodprøvesvar. Forstår det slik at det kan han innvirkning på å bli gravid om man har stoffskifteproblemer?

Har vært gravid 3 ganger før mn endte om i SA alle ganger. Har i tillegg forhøyet verdi av cardiolipin antistoff som kan være årsaken til SA. Jeg må derfor gå på blodfortynnende når jeg blir gravid og ut svangerskapet...Jeg synes det er litt vel mye og blir sliten av dette.

Hei

jeg fikk lavfstoffskifte som 18 åring, la på meg 15 kg å var så dårlig at jeg ikke kom ut av sengen. begynte på levaxin tar 125 4 ganger i uken og 100 resten. mitt lå på 79 når jeg fikk det så var veldig laft sa legen. ble gravid uten hjelp å har en gutt. prøvd i snart et år men blir jo ikke gravid går på pergo og proveria nå så håper på en spire snart. masse lykke til :)

Den optimale TSH verdien når du prøver å bli gravid bør ligge under 2,0 helst nærmere 1,0 som mulig - Det fikk jeg beskjed om da mine stoffskifteproblemer ble oppdaget for snart 9 år siden.

Da hadde vi vært igjennom 5 mislykkede forsøk i det offentlige helsevesenet, og fikk først hjelp når vi kom til en privat klinikk. For meg tok det nesten to år å komme opp på ett fungerende og normalt nivå for meg.

De verdiene som legen din henviser til er for normalt FRISKE personer. Det som er viktig for deg er å finne ut når du føler deg frisk(nok) på de verdiene som er riktig for deg.

Jeg synes det er merkelig at du ikke er igang med behandling. Jeg tviler litt på at du blir "frisk" av deg selv(dessverre)

Hos meg løsnet det først når jeg fikk behandling gjennom alternativ medisin, med kostholdsendring, soneterapi, øreakupunktur blant annet.

Du bør gjerne sjekke om du har pcos/pco i tillegg til lavt stoffskifte og få gjerne sjekka antistoff verdiene, for de kan og påvirke sjansene dine til å bli gravid.

Synes det er meget rart jeg også at behandlig ikke er startet. Selv om verdien er innenfor "normalen" er det ikke ensbetydende med at det er normalt for deg stinea.

Jeg kommer ikke til å gi meg. Jeg ringte legekontoret og fikk vite at alle prøver var normale ut i fra hva "hun" kunne se...Jeg spurte jo ikke om hva det lå på da men det skal jeg gjøre.

Forstår det også slik at det er vanskelig å fange opp om man har stoffskifteproblemer. Har dere andre hørt det?

Annonse

Det tok meg minst 5 år med symptomer (fikk høre jeg var deprimert) før jeg fikk diagnosen.

Når stoffskiftet viser avvikende tall ift det som blir regnet som normalt, bør ei klokke ringe, dessverre så er ikke fastleger godt nok utdannet på det området der - enda.

Jeg har mange ganger fått beskjed om at verdiene mine er normale, men da har det vist seg at det ikke har vært det - for meg.

• 2 uker senere...

Hei, nå er det ei stund siden jeg har vært inne her å lest, men ser alle de svarene og rådene dere har kommet med:) tusen takk :)

Legen min sa vi skal fortsette å ta prøver, men de neste skal ikke taes før på høsten (ca september).

Synes dette er lenge.

I tillegg sliter jeg med det som kjennes ut som mens smerter, hele tiden ( varer gjennom hele syklus, med en dag uten fra eller til.)

Dette mente gyn og lege først kom av stoffskifte. Men hvis dette da ikke er problemet, så må jo disse smertene komme av noe annet?

Skal bestille hastetime hos lege denne uken, da e er så opptatt hos min fastlege at en time kunne jeg ikke få før den 23 juni.

Hvis du har mulighet til å ta kontakt med en privatpraktiserende gynekolog så prøv det. De har stort sett veldig god kunnskap om årsaker til infertilitet.

Du skal ikke gå å ha smerter gjennom hele syklusen - det kan være endometriose.

Synes du burde fått en skikkelig sjekk av alt.

Stikker til legen på torsdag, å slår handa i bordet, å går ikke derfra før de kan komme med en plan over hva vi skal gjør;)

Så satser jeg på at jeg får en skikkelig utredning.;)

Neida, nye prøver må taes i september.

Så fikk bare beskjed om å begynne å trene rygg og mage, for å styrke musklaturen i området, kanskje oppsøke fysio/kiropraktor/naprapat, så må vi bare se det an:S

Jeey, trening er tingen

Anbefaler deg å se på www.stoffskifte.org og les litt der :) Muskel og leddsmerter er ofte ett symptom på lavt stoffskifte.

Hvilke symptomer har du?

Jeg har søvnforstyrrelser, har hatt dette i flere år, muskel og ledd smerter, hodepine. sliten og slapp store deler av tiden.. mm

Og føler deg aldri uthvilt, uansett hvor mye du sover? Ser at muskel og leddpsmerter ikke står på symptomlista til nettsiden, men har lest og erfart selv slike plager.

Hvis det ikke skjer noe etter de nye blodprøvene i september, så bør du gjerne vurdere en "second opinion" hos noen andre leger.

Vi har strevd i mange år med å bli gravide, ble gravid en gang men det endte med spontan abort etter 2 mnd. Har sjekket stoffskiftet men det var "normalt" selv om friT4 var i nedre del av normalområdet. Plutselig hadde jeg en prøve der TSH var forhøyet (9.6) mens en ny prøve samme uke var normal igjen. Begynte likevel med en ørliten dose levaxin, og 6-7 uker etter var jeg gravid. Har doblet min lille dose under graviditeten. Men medisiner har sagt at jeg ikke skal ha levaxin etter fødselen, det liker jeg dårlig for føler livet mitt ble mye bedre med levaxin. Sover f.eks. godt om nettene nå, bedre humør, føler kroppen min i det hele tatt har det bedre den er på en måte roligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...