Gå til innhold

Kort tungebånd- erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg har siden starten slitt med såre brystvortet grunnet feil sugetak. Har ventet i snart 10 uker nå på at det skal bli bedre, men fremdeles øm og sår. Jeg har mistenkt stramt/kort tungebånd og tatt dette opp på helsestasjonen. Legen på 6-ukerskontrollen var enig i at det var litt kort, men han mente det ville komme seg når hun ble større. Men etter over 2 mnd med smerter mente helsesøster at jeg skulle be fastlegen om henvisning til spesialist. Syns det er for gale å gi opp ammingen dersom det kan fikses med å kutte tungebåndet. Samtidig syns jeg det virker brutalt! Noen som har gode erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143930868-kort-tungeb%C3%A5nd-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du har problemer med sårhet så bør du absolutt ikke se det an, nei! Legen har forsåvidt rett i at barnet KAN vokse det av seg, men når det gir plager hos mor (eller barnet ikke klarer få i seg nok melk) så bør man ikke se det an, da HAR man jo alt et problem. Dess eldre barnet er, dess lengre tid kan det ta før man ser effekten av klippet.

Selve "operasjonen" er veldig fort gjort. Det er et pittelite snitt/klipp; å gi bedøvelse ville medført mer ubehag for barnet. (Enkelte jordmødre "i gamle dager" hadde gjerne en ekstra lang og nyfilt lillefingernegl for å fikse det raskt og ubyråkratisk på barsel....)

Uansett så kan du be om henvisning nå, så snakker du med barnelegen når du er der og bestemmer om det er greit at han/hun klipper. Det er jo ikke sånn at du får en legetime der første og eneste post på programmet er å klippe tungebåndet uansett hvordan det ser ut og hva du mener :)

Se også http://ammehjelpen.no/artikkel/98/Tungeband-stramtkort

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Sønnen min hadde kort tungebånd, for kort til at de kunne kutte det..! Likevel gikk det seg til, båndet har utvidet seg naturlig og ble etterhvert normalt.

Jeg slet veldig med såre brystvorter og sykepleierne trodde en stund at jeg hadde infeksjon, men det var bare en hudflik som løsnet for hver amming. Min redning var ammeskjold. Inntil brystvortene ble herdet brukte jeg skjoldet til melken begynte å strømme og så fjernet jeg det og lot han die normalt. Etter ammingen lufttørket jeg brystene og smørte til slutt med en brystvortekrem jeg ikke husker hva hette. Det fungerte godt for meg. Og barnet. Husker ikke hvor lang tid det tok før ammingen fungerte, men det var et helvæte den første tiden. Jeg skalv og gråt og da jeg ammet og grudde meg for hver gang. Babyen fikk da også mat på flaske noen ganger for at jeg skulle heles og få pause. Det var selvsagt også en psykisk belastning at kontakten med babyen innebar en så stor smerte. Husk at dette er en periode som går over!

Babyen vår hadde også for kort tungebånd, som gav feil sugetsk og som igjen resulterte i sårpå brystvortene. Vi tok det opp med legen mens vi var på barsel, og han mente det vi ikke skulle vurdere det, men bare klippe det. Det tok ca 2min, og det verste for babyen tror jeg var at de holdt fast hendene hans.

Ammingen ble en ny opplevelse etter dette. Nå håper jeg bate sårene gror snart så det slutter å gjøre vondt å amme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...