Gå til innhold

Prøver i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Unnskyld om noe høres teit ut.. men jeg fant ut at jeg er gravid på fredag, 35 uker, og er forvirret...

Kan jeg spørre om hva slags prøver man tar i svangerskapet? Husker bare at jeg ble spurt om blodtype... Forsto det slik at sykehuset skulle sende melding til min fastlege om å få tatt prøver, men jeg fikk ikke time før i slutten av neste uke. Er det tidsnok?

Jeg vil ha passert 37 uker ved legetimen.

Jeg lurer også på rutinene i forhold til sykehuset. Skal jeg bare kjøre til sykehuset og banke på døra der når jeg tror at fødselen kanskje er i gang? Må jeg levere noe bevis at jeg faktisk er gravid...?

Kan jeg dra til et annet sykehus enn det nærmeste?

Jeg fikk et telefonnummer til jordmor i kommunen, men de har kun telefontid en halv time og missa tida i går og i dag. Skal de ha noe henvisning fra fastlegen? Hva trenger jeg jordmor til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier du at du ikke har merket at du har vært gravid før nå i uke 35???

Skrevet

Ja... Maibaby... Beklager om det høres rart ut., men jeg føler meg fortsatt ikke gravid akkurat...

Hva slags prøver må man ta?

Skrevet

Oiiii !!! Det må jeg si!!! Det måtte ha vært et sjokk hvis du ikke hadde noe mistanke om dette. Her er det ikke tvil om at det er baby i magen, for hele magen er i bevegelse store deler av dagen, og det kjennes godt!

Hvordan fant de det ut da, har du fått ultralyd? Legen skriver alle opplysninger på et helsekort du får hos han. Dette skal du ha med deg til alle kontroller/ jordmortimer. Nå blir det vel ikke så mange av dem på deg. De tar HIV- prøver, rubella(røde hunder), sjekker blodtyper og antistoffer i blodet, du måler blodtrykk og må ta med deg en urinprøve med morgenurin. Du blir vel da knyttet til et sykehus, vil jeg tro. Dit ringer du når du kjenner at fødselen starter. Du bør få deg en time hos jordmor. Spesielt siden du har så kort tid igjen vil jeg anbefale deg det. Hun snakker om alt rundt fødsel, amming, psyke o.l. Veldig ok! Du trenger ikke henvisning fra fastlegen. Du må ha med deg urinprøve til henne også.

Lykke til!

Skrevet

Uten tvil et alvorlig sjokk, og en svært positiv overraskelse, men alt var visst bra med babyen til tross for at jeg ikke har visst om den. Gynekologen sa at babyen nok er en "stille baby"...

Den ble oppdaga på ultralyd...

Jeg har ikke fått noe helsekort. Så jeg må begynne med legetime egentlig?

Skrevet

Hei whopsi, fulgte tråden din på anonym :). Må ha vært litt av et sjokk!

Ring legen og få en hastetime. Der får du helsekort for gravide, og han søker deg inn på fødeplass på sykehuset. Ta opp med han hva du gjør om du går i fødsel før du har fått plass. Regner med det er ø-hjelp, så da er det jo nærmeste sykehus som gjelder uansett om du har fått plass eller ikke. Så bestiller du jordmortime i dag, ikke miss halvtimen, så snart som mulig.

Lykke til :)

Skrevet

Oi shit! For et sjokk det må være.. Du har jo ikke mange ukene å forberede deg mentalt eller praktisk på. Håper du får god støtte og oppfølging av helsepersonell frem mot fødsel :) Godt å høre at alt er bra med baby til tross for at du ikke har visst noe. Masse lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...