Gå til innhold

Celleprøve i svangerskapet

Mango86

Anbefalte innlegg

Jeg tok celleprøve for 6 mnd siden, men den var ikke bra/normal, så måtte tilbake for å ta ny idag. Jeg gav beskjed om at jeg er gravid, og da sa gynekologen at om jeg får svar på at celleprøven ikke er bra/normal så må jeg ta ny celleprøve 3 ganger iløpet av svangerskapet. Hvorfor? Noen som vet? Hun sa at normalt sett ville hun tatt en liten bit av livmorhalsen min for å sende inn, men hun ikke kunne gjøre dette så lenge jeg er gravid (pga fosteret regner jeg bare med).

Noen som vet om det er farlig på noen måter å faktisk være gravid med celleforrandringer? Er dette vanlig?

Ble litt småttere bekymret, og å gå til gynekolog er ikke favoritt-syslen min, så hadde igrunn sett frem til ett svangerskap uten en haug med tester og iallefall ikke beina i været før jeg må! ;)

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed om å vente til etter svangerskapet da jeg hadde celleforandring. Dette fordi svangerskapet i seg selv kan "forstyrre" og gi feil utslag.

Så jeg tok ny celleprøve på 6 ukers kontrollen etter fødselen, som også var unormal, og da tok de en bit av livmorhalsen som ble sendt inn, og til slutt måtte jeg inn for konisering..

Dette er nå 3 år siden til sommeren, så jeg kan jo ikke vite om praksisen har forandret seg siden ;)

• 1 måned senere...

Hei!

Da jeg var gravid med nr.2 tok jeg celleprøve hos legen samtidig som jeg hadde første kontroll, dog veldig tidlig.

Som nevnt over kan sv.skapet forstyrre, legen min påpekte at livmoren min så ut til å forandringer (han så flekker), og jeg var vel bare rund 4 uker eller noe. prøven kom tilbake helt fin...

• 1 måned senere...

Samme som hun ene over tok de celleprøve nå i svangerskapet. Tok dette pga. mye blødninger og smerter i magen/underlivet.. Den viste lette celleforandringer og har fått beskjed om å ta ny prøve 6 uker etter fødsel for å se om "det forsvinner av seg selv", for noen kan få utslag i svangerskapet, også er alt bra etterpå, som de har forklart meg. Hvorfor du må ta prøver gjennom hele svangerskapet vet jeg ikke, men jeg vil anta at det er fordi du hadde celleforandringer allerede før du ble gravid, og de da vil følge opp mer :)

Æsj, har enda ikke somlet meg til å bestille time til ny celleprøve... Har overhode ikke lyst, og er så redd for å begynne å blø etterpå eller at barnet kan bli skadet på en eller annen måte. Hver gang jeg har tatt celleprøve tidligere så har jeg blødd etterpå... Hmm...

Da jeg tok celleprøve fikk jeg beskjed om at jeg kunne blø litt, men det var kun fordi det kan blø fra der de tar den prøven. Jeg blødde heldigvis ingen ting! Så man må ikke blø heller :) Må si at hun som gjorde det på meg var kjempe forsiktig og jeg merket ingenting, annet enn at det er ubehagelig når man sitter der og skrever, noe jeg vil tro er likt for de fleste uansett ;) Masse lykke til, og tenk at det er til det beste for deg og babys, de ville ikke gjort det dersom dette kunne vært til skade :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...