Gå til innhold

polleallergi! noen flere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er super allergisk og blir helt ødelagt uten medisin. Fastlegen mente likevel det var best å holde seg unna all medisin, både første generasjon og annen generasjon. Polaramin er første generasjons og regnes som "trygg" men han sa likevel at man ikke har nok forskning på hvordan det påvirker foster.

Selv har jeg da bestemt meg for å bite i det sure eplet og ha en forferdelig vår/sommer, men vil ikke ta noen sjangser...

Hadde forresten samme problem i fjor vår/sommer for da ammet jeg. Holdt meg unna medisiner, men måtte endre ferieplaner pga jeg ble dårlig. Planer for sommeren i år er med tanke på hvor det er minst pollen:-)

Annonse

Jeg er super allergisk og blir helt ødelagt uten medisin. Fastlegen mente likevel det var best å holde seg unna all medisin, både første generasjon og annen generasjon. Polaramin er første generasjons og regnes som "trygg" men han sa likevel at man ikke har nok forskning på hvordan det påvirker foster.

Selv har jeg da bestemt meg for å bite i det sure eplet og ha en forferdelig vår/sommer, men vil ikke ta noen sjangser...

Hadde forresten samme problem i fjor vår/sommer for da ammet jeg. Holdt meg unna medisiner, men måtte endre ferieplaner pga jeg ble dårlig. Planer for sommeren i år er med tanke på hvor det er minst pollen:-)

Det samme sbaret fikk jeg av legen, så her blir det å møte pollen sesongen uten medisiner:(

Jeg har forhørt meg både med fastlegen (to ganger) og en annen lege fordi en leser jo at allergimedisiner ikke er bra....som så mye annet. De mente begge at det er bedre at jeg har det bra, enn å gå å hangle. Når jeg føler meg frisk og opplagt det bedre for barnet. Så jeg har tenkt litt det samme som sies om feber og bruk av paracet. Det skal sies at jeg også er skeptisk og forsøkte meg først uten noe som helst av allergimedisiner, men følte meg i dårlig form og det setter seg litt i brystet på meg. Tungpusthet er ikke noe særlig, det blir vi jo flere av oss nå fremover uansett. Jeg fikk derimot beskjed om at jeg ikke burde ta Kestine (som jeg har brukt de siste årene). Jeg fikk derfor respept på Cetirizin som ble "godkjent" for ca 2 år siden. Jeg leste pakningsvedlegget og der står det "i samråd med lege", noe det står på det meste. Jeg fikk også resept på Polaramin, fordi jeg følte at Cetirizin ikke fungerte optimalt for meg. Så begge disse skal være "safe" for meg. For min del må jeg stole på legen og myndighetene når de har "godkjent" noe for bruk av gravide, ellers blir det veldig slitsomt.

Jeg vet om mange gravide som blir bedre av allergien mens de går gravide, men for min del har allergien tatt helt av. I tillegg til pollen, er jeg til utredning for kryssallergier fordi jeg får utslett av både det ene og det andre når det gjelder matvarer, kremer etc. Dette var jeg ikke plaget med før jeg ble gravid, så det er mye som skjer i kroppen.

Legen skal jo i bunn og grunn avgjøre hva som er best for den enkelte pasient, og det er viktig å hensynta hvis det er andre forhold også - det kan jo ikke vi her på forumet uttale oss om:). Når det er sagt, er jeg overraskende nok blitt en av de som følger alle råd om det ene og det andre man skal/ikke skal under graviditet.....og det er jammen slitsomt. Jeg kan jo lure på hvordan i all verden jeg kom sunn og frisk til verden:).

Noen tips til de som ikke tar allergimedisiner er jo generelle tips som de som er sterkt plaget med allergi ofte følger: hold vinduer stengt i den verste perioden, skift klær når du kommer hjem, ta eventuelt en dusj for å vaske håret:)

Ha en fin dag!

Polaramin skal være trygt. Har gått på den siden 2010 nå, måtte fortsette med den under ammingen også. Fødte frisk, sterk gutt i februar i fjor :)

For meg er det helt umulig å ikke gå på medisiner året rundt, sliter mye selv på polaramin, menmen,må ta de som er trygge :)

Annonse

Brukte Polaramin forrige svangerskap. Cetirizin denne gangen. Som andre skriver - Cetririzin ble godkjent for bruk under svangerskap for noen år siden. (Polaramin har jo varseltrekant for trøtthet - og det stemte bra for min del. Foretrekker absolutt Cetirizin!)

For begge deler har jeg imidlertid fått beskjed om å ta så lite som mulig.

Jeg bruker vanligvis Cetririzin hele året, men nå får jeg bare lomudal nesespray og evt. øyedråper ved behov. Polaramin blir jeg helt utslått av, så det er ikke aktuelt å sove hele dagen!

Nå er det gresspollen som er verst for meg, så jeg gruer meg ganske mye til sensommeren...

Homeopatimedisin kan hjelpe også :)

Ett annet tips er å unngå matvarer som gir kryssallergi i den verste perioden, det kan gjøre plagene mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...