Gå til innhold

herregud altså!!!

Anbefalte innlegg

er det virkelig farlig å spise majones, marsipan ulike dressinger og feks italiensk salat?? det står står ingenting i om det i den brosjyren jeg fikk om mat men nå har jeg fått kastet det i fleisen av en hysterisk mamma.. å nå sitter jeg å er rimelig frustrert:(:(:(:(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143930739-herregud-alts%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud for et hysteri. Jeg har da spist dressinger, majones, sushi og faktisk spekeskinke. Min baby lever enda! Det er så mye hysteri rundt omkring. Ikke kan man spise oppskjært pålegg, ikke salami, ikke spekemat etc etc. Snart kan vi bare spise kjøttkaker og brødskive med gauda. Man kan ikke slutte å leve forde om man er blitt gravid. Hva pokker gjorde våre mødre da? Min mamma røyka til og med under svangerskapene sine. Jeg er da ei frisk dame i dag, som selv skal ha baby. Kjenner jeg blir irritert av sånne fullstendige hysteriske mammaer.

er det virkelig farlig å spise majones, marsipan ulike dressinger og feks italiensk salat?? det står står ingenting i om det i den brosjyren jeg fikk om mat men nå har jeg fått kastet det i fleisen av en hysterisk mamma.. å nå sitter jeg å er rimelig frustrert:( :(:( :(

I noen land rådes gravide ikke til å spise eksemplene du har over. Merk at i Norge er dette ikke tilfelle! Forhold deg til rådene fra norske helsemyndigheter. Her i Norge er alt det du nevner helt ok å spise.

Annonse

Gjest Shanti ♥

Hei! Mange av disse "ekstratingene" man skal være forsiktig med stammer fra rykter eller adopterte råd fra utlandet som ikke behøvs her i Norge. F.eks. spurte jeg Matportalen om dette med rå egg (ref majones):

Hei! Er det trygt for gravide å spise rå, vanlige egg? Jeg har lest at det kan inneholde toxoplasmose, listeria og salmonella. Det står ingenting om dette i anbefalingen til gravide, men jordmødre og leger jeg har snakket med er usikre. Det vil jo involvere ganske mye forskjellig mat (eggedosis, kake-kremer, bløtkokt egg, majones..). Vet også at flere lurer på dette. Veldig takknemlig for svar!

Hei

Den vanligste sykdomsfremkallende bakterien som forbindes med egg er Salmonella. Norske matmyndigheter har nasjonale overvåkingsprogrammer for Salmonella i levende fjørfe, og bakterien forekommer svært sjelden her i landet. Salmonella i fjørfebestanden i Norge er vesentlig lavere enn for eksempel i Danmark og andre land i Europa. På utenlandsreise bør du ikke spise rå egg eller produkter som inneholder dette. http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/egg/#tabs-1-2-anchor

Her kan du se generelle råd ifbm reise utenlands. http://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/syk_av_maten/mat_paa_reise_utenlands

Problemstillingen knyttet til rå egg/salmonella, og gjelder ikke gravide spesielt - derfor står det ingenting om dette under rådene til gravide. Det er Listeria og Toxoplasma som kan skade fosteret. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Hilsen

Redaksjonen Matportalen

Når det er sagt er rådene fra norske helsemyndigheter/matportalen velbegrunnede og bør tas på alvor! Det nevnes f.eks. salami og spekeskinke over her, og oppskåret kjøttpålegg bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (sistnevnte pga listeria).. Salami og spekeskinke er ikke varmebehandla, og man finner toxoplasmapasasitten hos 2-5% av nordisk gris (oppimot 34% av får, for de av dere som spiser fenalår!), og bare 10% av norske gravide er smittet før svangerskapet. Infeksjon med toxoplasma og listeria kan få svært alvorlige følger for fosteret, og kan veldig lett unngås - så mye er ikke den salamiskiva verdt :)

Det eneste jeg holder meg unna utover Matportalens anbefaling, er softis.. det er vel fordi jeg ikke stoler på rengjøringsrutinene rundt softismaskinene, og vil unngå den lille risikoen for listeria. Dessuten er kuleis mye bedre ;) Men det er min personlige greie..

Alle har forskjellige meninger om hva gravide ikke kan spise. Noen tror det er greit med alkohol og røyk, mens andre tror ikke at du kan spise kjøtt engang.

Det beste er å stole på egen magefølelse og følgene rådene fra Helsedirektoratet og Matportalen!

Skulle man hørt på alle de rare rådene om mat fra alle o genhver hadde man jo sultet ihjel. :P Jeg fikk høre av ei dame at jeg ikke måtte drikke melk, for det kunne gjøre min egen melk dårlig for babyen. Hahaha..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...