Gå til innhold

Ang røyking....

Anbefalte innlegg

Gjest *muffa*
Skrevet

Jeg har en venninne som også er gravid :) Hun slutta å røyke nesten med det samme hun fant ut at hun var gravid, men nå etter ca 15 uker har hun begynt litt igjen. Argumentet henne er at de første ukene "dannes" babyen (lemmer, organer, hjernen o.l) men nå etter en stund skal den "bare" vokse...!

Skjønner ikke helt argumentet, men er det noe i dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

babyen kan fortsatt dø av røykingen. og den kan få div helseproblemer i etterkant.

hver gang hun tar en røyk stenger det for o2 tilførselen til barnet. og kan føre til morkake løsning når som helst.

Skrevet

Røyking fører til manglende oksygen-tilførsel til morkaken, som igjen kan føre til infarkter i morkaken. Dette kan igjen føre til at babyen ikke får nok næring og blir liten, eller i verste fall morkakesvikt og at babyen dør.

Har også hørt at røking i svangerskapet kan føre til konsentrasjonsvansker og ADHD hos barnet, når i svangerskapet denne skaden evt oppstår vet jeg ikke...

Gjest Shanti ♥
Skrevet

Sigaretter er vel ikke først og fremst kjent for å lage misdannelser (som venninna di refererer til, de første 12 ukene), men for å gi økt risiko for veksthemning, nevrologiske problemer, prematur fødsel og morkakeløsning.. nemlig problemer som først melder seg seinere i svangerskapet..

Skrevet (endret)

Det tar 4 ganger lenger tid at barnet blir nikotinfri, i forhold til moren.

Sluttet rett før eggløsning siden vi var i prøverunden, men er nå i uke 15 og er AVHENGIG av røyklukten. Klarer ikke lukten av røyk på klær men når de selv holder på å røyke. Verste er at tankene mine går over til at det skader ikke med 1 sigarett, men stopper hele tiden siden det tar 4 ganger lenger tid for barnet. Og vil ikke skade barnet for at jeg skal røyke.

Endret av Elsa88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...