Gå til innhold

Avvenning - 16 mnd. Gode råd?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har bestemt meg for å slutte å amme nå. Syns det er kjempetrist, og kunne godt tenkt meg å amme lenger, men merker at det bare er plagsomt for jenta mi når hun ikke kan få pupp hele tiden. I tillegg bør jeg ta noen medisiner som ikke kan tas hvis man ammer.

Er det noen som har erfaring med å avvenne barn på rundt 16 mnd? Hvordan bør man gjøre i forhold til nedtrapping? Kan jeg bare slutte tvert? Hva er best for barnet? Osv... Hun ammer kun morgen og kveld nå, og det har hun gjort en god stund.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143930707-avvenning-16-mnd-gode-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med å ha ammet i 16 mnd :)

Ammehjelpen (jeg er ammehjelper) har en artikkel om avvenning: http://ammehjelpen.no/artikkel/55/Ammesluttavvenning

Mine råd er å trappe gradvis ned (du kan få brystbetennelse selv så sent i ammeforløpet om du trapper ned for fort), og ellers forklare barnet hva som skjer. De skjønner mer enn vi ofte tror.

Det kan også hjelpe å ha faste ammeplasser, feks kun på soverommet (kanskje det er praktisk om det bare er morgen og kveld). Pass på at det er sånn at du faktisk må gå dit, og at du orker gjøre det - godstolen din kan bli litt for tilgjengelig for barnet, mens en stol i kjelleren litt for utilgjengelig for deg :) Dette funker ofte for eldre barn generelt, enten man ønsker avslutte ammingen eller ikke.

Ellers kan det hjelpe å være litt utilgjengelig, bruke trange klær som ikke lett kan dras opp av barnet, la far eller andre ta seg av leggingen osv. Kanskje også endre litt på leggeritualet slik at pupp ikke blir en like naturlig del av det, evt gjøre unna puppen på stua før man går ned og begynner med pysjamas, tannpuss, lesing og hva man nå gjør.

Når det gjelder medisiner så anbefaler jeg på generelt grunnlag at man spør på http://www.tryggmammamedisin.no om de faktisk kan kombineres med amming. Mange leger baserer seg kun på pakningsvedlegget, som er skrevet av produsenten og er svært konservativt. tryggmammamedisin.no bruker i tillegg forskningsresultater, artikler og bivirkningsrapporter og kan gi en ganske individuell vurdering (det er de samme som står bak informasjonen helsepersonell kan finne på http://www.relis.no). Det er mulig de alt har vurdert HIs medisin, men jeg nevner det likevel siden det sikkert er mange andre som leser dette innlegget :)

Tusen takk for god hjelp!! Jeg innførte fast ammested for noen mnd siden, og vært veldig konsekvent, men hun har ikke godtatt det helt. Maser om pupp hele tiden, og på nettene våkner hun også hele tiden og vil ha pupp :( Det virker egentlig som om hun prøver å øke produksjonen igjen, for merker at jeg har lite melk til tider. Vi hoppet over kveldspuppen, uten protester, så får vi se... :)

Har det skjedd noe spesielt i det siste - flytting, dagmamma, barnehage, ferieturer, ny dagsrytme, sykdom, flere tenner - alskens endringer i barnets hverdag? Mange barn får en stressreaksjon som hos en del ammebarn gir seg uttrykk i økt behov for amming og ikke minst mamming og mammakos.

Forutsatt at hun drikker og spiser nok på dagtid, og får tilbud om vann på natta, så er hun jo fysisk helt fint i stand til å klare seg uten pupp om natta, og har heller ikke behov for den melka på dagtid. Sånn sett går det nok mer på vane enn på faktisk fysisk behov. Men så kan det psykiske behovet være noe helt annet, ref. det første avsnittet mitt om endringer i livet.

Og så kan de plutselig få endret ammemønster dersom de er syke, jeg vet av flere barn mellom 1 og 2 år som har vært tilnærmet fullammet i noen dager med sykdom av en eller annen sort, så har de gått tilbake til det gamle ammemønsteret sitt etterpå. Morsmelk er jo fremdeles veldig bra ernæring for småbarn også, spesielt om alternativet er daff cola og kokt ris, eller bare saft.

Det beste er jo naturligvis om du klarer gjøre avvenningen på hennes premisser, altså i rolig tempo og uten "tvangsavvenning", det vil helt klart være minst traumatisk for henne også. Men om dette ikke er mulig så må du bare gjøre det så skånsomt som du kan, selv om hun er uenig i at det er skånsomt ;) To skritt frem og ett tilbake er heller ikke uvanlig, løpet er jo ikke kjørt om hun etter en uke uten kveldsamming plutselig Må ha pupp igjen før leggetid.

Jeg synes det virker som du har en fin holdning til hvordan du bør avvenne akkurat ditt barn, og du gjør definitivt ikke noe feil om du bare fortsetter å ikke være så ivrig på å tilby, men samtidig lar henne få når hun vil ha, innenfor de rammene DU setter.

Dette gikk MYE bedre enn forventet. Jeg tenkte bare å ikke tilby, men gi henne hvis jeg følte at hun absolutt ville ha. Tvangsavvenning er absolutt ikke min stil ;) Men hun har nesten ikke mast i det hele tatt. I tillegg har hun sovt helt til 5-6 på eget rom (pleier egentlig å samsove mesteparten av natten, med hyppige oppvåkninger), og er veldig fornøyd og glad på dagtid. Hun vil kose mer enn før, og det er jo bare herlig at hun endelig tar seg tid til det :) Har ikke fått noe særlig spreng eller noe heller.

Annonse

Kan jeg kuppe litt her? Jeg er nemlig i samme situasjon, med en gutt på 17 mnd som jeg innser det kanskje er på tide å avvenne snart. Har har vært borte på overnatting flere ganger og da er det aldri noe problem å ikke få pupp, men når jeg er i nærheten er det en annen sak. Det virker som om keldspuppen ikke er så nøye for ham lenger, men når han våkner om morgenen (tenker at han muligens våkner tidlig fordi han vil ha pupp?) så SKAL han ha pupp, og blir sinna og fortvilet hvis jeg prøver å legge meg på magen eller noe sånt. Han krafser, dytter og drar i de stakkars puppene. Og når han får blir han helt salig. Så hvordan i alle dager skal jeg klare å slutte med morgenpupp? Og er det realistisk at han vil sove lenger om morgenen når han innser at det ikke er noen pupp å våkne for?

Hmm, det er jo det jeg håper vil skje: At hun sover lengre når hun ikke får pupp. Hun har jo begynt å sove lengre etapper om natten allerede... Jeg er ganske heldig, siden jenta mi elsker flaske med vann, og i tillegg bruker smokk. Når hun blir sint klarer jeg å avlede henne med dette, mens hun ligger inntil meg og koser. Blir litt sint, men roer seg fort. Så tenker jeg at hvis de ikke får pupp om morgenen må de få frokost litt kjapt og, men jeg er jo ikke akkurat ekspert her ;)

L-83: Tipper gutten din er sulten om morran. Selv om vi alle etterhvert klarer oss fint uten å spise om natta så er jo de fleste av oss mer eller mindre sultne om morgenen, og et småbarn har vel sjelden impulskontrollen til å vite at det KOMMER frokost - etter morgenstell og hva det nå er mamma somler med.

Så jeg ville prøvd å tilby vann med en gang, så frokost så fort som mulig, dvs før morgenstellet. Om det er tungvindt å spise først (i forhold til hvordan huset er og hvordan morgenen ser ut tidsmessig) så kan du kanskje prøve å tilby litt frukt, et knekkebrød eller en grov kjeks et passende sted mens dere venter på frokosten.

L-83: Mulig det kan hjelpe med fast ammeplass? Og da fortrinnsvis ikke den faste plassen dere ammer i dag, som virker som det er i senga/på soverommet.

Når er det jo ingenting i vegen for å fortsette å amme et barn på 17 mnd, så lenge du selv synes det er ok, men jeg forstår deg som at du synes etterspørselen er for plagsom? Om det ikke hjelper med fast ammeplass, trange klær og generelt å fortelle og forklare hva som skjer og skal skje, så ville jeg kanskje ventet litt med å avvenne, og se om interessen er mindre om feks en måned. Mye skjer fort :)

Det vil nok også hjelpe om noen andre enn deg tar seg av ham i situasjoner der det er mye "ammepress", dersom det er mulig.

Ikke-ammerelatert-tips: Når det gjelder soving på morrakvisten så er det vel ganske normalt at de sover ca 12 timer om natta og et par timer om dagen, og også at de våkner med sola. Lystette gardiner kan hjelpe :) Dersom han sover flere ganger eller veldig lenge på dagen så går det an å prøve seg frem med litt kortere dupper, og tidligere på dagen, og se om han da sover mer om natta. Vær obs på at dersom han blir overtrøtt om kvelden kan det hende det tar lengre tid å få han til å sovne uten at han sover lenger om morgenen, så om han vil legge seg en time tidligere enn vanlig er det best å la han få gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...