Gå til innhold

5-åring med uhell av begge sorter:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Min sønn på 5 år har innimellom uhell, noe som stadig bekymrer oss fordi det er skolestart til høsten. Uhellene skjer oftes i forbindelse med at han er på beøk, i bursdag eller er med noen hjem. Det hadde vært mye bedre om det skjedde hjemme. Han kan ha lange perioder på 6mnd uten uhell, men når det først skjer, kommer det flere på rad. Synes dette er merkelig. Han sluttet med bleie veldig tidlig (2år), og tenker at der kan være min skyld som fremskyndte at han skulle bli tørr? Lillebror på 3 har aldri uhell og sluttet også tidlig med bleie. Vi har i peroder hatt klistermerkebelønning, noe som fungerer, men jeg tenker at dette bør komme med en indre motivasjon, ikke ytre. Er så redd for at dette skal fortsette ved skolestart og at han opplever erting og dårlig selvbilde. Noen som kan hjelpe meg med noen gode forslag? Jeg har også brukt tid på å sakke med gutten min om dette. Forklart han at han må gå før det er krise, når han kjenner at han må litt på do. Han klarer det fint som nevnt over i lange perioder.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd det med min datter på 5 og. det er i perioder, og jeg tror det er fordi hun ikke går før det er krise. Hos oss var den siste perioden i forbindelse med barnehagebytte, så det kan jo og komme av usikekrhet på omgivelsene. Du nevner jo at det ofte er når han er på besøk, bursdag osv. Det er jo nye, uvante situasjoner, og kanskje dette er litt sressende for han?

Skrevet

Kan jo ha noe med at han er i lek og glemmer seg bort. Min snart 5 åring går ikke på do før det omtrent er for sent, så uhell er fort gjort. Tror det er mange med lignende problemer, så ikke bekymre deg over det. Han viser jo i perioder at alt går fint.

Skrevet

Har en jente på nesten 5 som plutselig har begynt å få noen uhell. Med henne er jeg ganske sikker på at hun tøyer det lengst mulig fordi hun er opptatt! 9 av 10 ganger skjer det i lek. Vi lager minst mulig styr rundt det, men snakker litt rundt det at man huske å kjenne etter og ta seg tid til å gå på do.

• 3 uker senere...
Skrevet

her har vi også uhell av begge sorter, mest nr 2 egentlig, fordi han venter for lenge. Vi har bestemt at han alltid må sitte når han skal tisse, for å prøve å bæsje samtidig, og da går det bra, men om vi ikke passer på, blir det uhell tvert. ( ikke full truse liksom, men nok til at det blir lukt..) VI har også skolestart til høsten, så vi har ikke lange tiden på å klare å få det til. Vet ikke helt hvordan vi skal få det til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...