mer enn bare mor Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Helsestasjonen anbefaler å vente med smokk til ammingen er etablert, gjerne 2 uker, men at det er veldig generelt. Noen klarer det fint, andre blir sugeforvirret om de starter tidligere.. Min lille på 4 dager hang på puppene i hele går, og det resulterte i sårhet, stresset mor og utilpass unge. I tillegg har vi en fra før på snart 3 som også gjerne trenger oppmerksomhet fra mor i denne perioden.. Til slutt sugde han litt på fingertuppen min og roet seg og sovnet, så det er visst sugebehov. Når begynte dere, ble dere anbefalt å bruke smokk? Med førstemann så fikk han pumpet melk og kopp så da anbefalte hs å bruke smokk tidlig.. Nå når jeg ammer er det jo litt annerledes.. Vil helst unngå å bli mer sår for det er jeg fryktelig redd for at kan ødelegge ammingen siden jeg var så ekstremt sår med førstemann- og denne gangen har vi fått en så god start på ammingen så vil gjerne fortsette den..
☆☆☆ Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Måtte til med smokken etter fire dager fordi jeg var så sår av den konstante sugingen hennes. Det har gått greit. Ble ikke anbefalt det av noen, vi fant ut at det måtte til uten å diskutere med helsestasjonen...
lillenims Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelper.no Jeg er nok på linje med eller strengere enn helsestasjonen når det gjelder generell regel for smokk - jeg vil si minst 2 uker med velfungerende amming, dvs uten trøbbel. MEN, det er individuelt, og smokk er langt mindre ille i forhold til sugeforvirring enn flaske er - tross alt kommer det ikke mat fra smokken! Smokk er viktig for barn som ikke suger på pupp eller flaske, fordi barn har et sugebehov. Derfor bruker det ofte på syke og premature som mates med sonde eller kopp, og som HI skriver, for barn som koppmates. I forhold til amming så kan smokk føre til sugeforvirring, men det er nok mindre problematisk enn flaske er, fordi det som sagt ikke kommer mat fra den (flaske blir ofte et problem fordi maten kommer så fort). Derimot så er det en sammenheng mellom bruk av smokk og lite melk, og man ser nesten aldri problemer med produksjonen hos mødre der barna aldri får smokk. Sugebehovet er jo også et behov for mat, og barn som suger mye får også stmulert melkeproduksjonen og får mye mat. Så, det var smokkeinformasjonen Det er viktig at man fungerer også! Når det gjelder et barn på 4 dager som henger i puppen hele tiden så tenker jeg at melkeproduksjonen kanskje ikke er helt i gang, og da er suging effektivt for å stimulere den. Det kan også være økedøgn (selv om det er tidlig), det vil ofte være omtrent sånn, og kan forekomme med ujevne mellomrom på forskjellige alderstrinn. I tillegg er det veldig vanlig at spebarn virker mer urolige i forhold til mat på kvelden - fordi man HAR mindre melk da. Dette fører til at den melka som er der blir fetere og metter mer, og barnet sover ofte litt lengre strekk på natta om det har fått spist seg opp om kvelden. Så våkner man om morran med melkespreng - produksjonen er størst om natta - og da er det masse melk som raskt slokker barnets tørst og øker blodsukkeret. Fiffig! Og så kan det være sugebehov mer enn matbehov eller økedøgn eller kveldsuro. å gi barnet en ren lillefinger å suge på er bedre enn smokk, mye fordi det begrenser seg selv litt. Om det fungerer greit er det derfor bedre enn å gi smokk så tidlig, synes jeg. Men det kanskje viktigste du kan gjøre tror jeg er å få skikkelig orden på sugetaket. Pass på at han har GODT tak, med stor åpen munn, sikt med brystknoppen mot nesen/ganen hans, pass på at det er mye bryst i munnen. Koble til på nytt om han bare sutter på brystvorta. Følg spesielt godt med taket etter en stund, og dersom han begynner sovne. Bruk masse puter slik at du har god støtte for både deg selv og barnet, om du må støtte det opp med armene er det veldig lett at det blir feil. Om du kan slippe taket helt i barnet og det likevel blir liggende, har du skikkelig god støtte (Du skal ikke sitte uten å holde i det altså, for all del.) Ta gjerne kontakt med Ammehjelpen (via "få ammehjelp" på http://www.ammehjelpen.no) eller direkte med meg, ammehjelper.lillenims at gmail com
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå