Gå til innhold

Noen tips til dere førstegangsfødende!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har jeg noen tips til dere som snart skal føde deres første baby.

Ting og tang som er veldig kjekt å ha kjøpt inn klart før babyen kommer:

1. Pyrisept - Rensemiddel til navlen

2. Kutips - For å rense navlen

3. Pampers bleier - Dette er bleiene som dem pleier å ha på sykehuset, jeg bruker disse til sønnen min, og er veldig godt førnøyd med dem.

4. weleda zink cream - For såre rumper

5. Mange omslagsbodier - dem blir fort skitten og tisset ut på. Så det er lurt å ha utrolig mange.

6. Strømpebukser eller bukser. Dette er hva babyen brukes mest i tilegg til body, grunnen til at vi ikke har brukt så mye bukse + genser og mye klær til vår baby, er fordi det blir skiftet så utrolig mange bleier den første tiden, og da tar det så mye ekstra tid med å ta av og på klærne. da er det lurt med en vanlig body og strømebukse.

7. Tisselaken - Dette er noe som man burde ha den første tiden, siden dem pleier å tisse gjennom bleien og da går det rett på madrassen hvis man ikke har beskyttelse på.

8. Mange helsetepper - Hos oss vasker vi helsetepper nesten hver eneste dag, fordi babyen tisser gjennom, og babyen kan selvfølgelig gulpe over det.

9. Tynne votter - Babyen vår hadde utrolig lange negler da han ble født, og vi måtte fra dag 1, ta på han tynne votter, siden han klorte seg med neglene i ansiktet hele tiden.

10. NAN morsmelkerstatning og små beger - Grunn til dette er at det kan ta noen ekstra dager før melka kommer skikkelig igang, og da er det lurt å ha litt nan hjemme for nødstilfelle, og ett lite beger som du gir babyen med, hvis du begynner å gi med tåteflaske, så kan dette gjøre at babyen ikke vil amme.

11. Brystvortekrem - Di første dagene kan brystene bli veldig fort såre, siden du ikke er vandt til at en baby syger. Så dette er lurt å ha liggende .

12. Brystpumpe trenger du ikke, verken manuell eller elektrisk. Jeg kjøpte en manuell fordi jeg ville være ordentlig forberedt, men jeg fant fort ut at hvis jeg håndmelket meg selv så hadde det størst effekt.

13. Amme Bh- Det er lurt å kjøpe inn noen stykke Amme-Bher, jeg kjøpte inn bare 2 stk, men fant fort ut at jeg skulle ha kjøpt inn ihvertfall 2 til, fordi det kommer fort melk i bhèn. Og kjøp i en stor størrelse, og sjekk at den ikke strammer i det hele tatt, det kan gjøre at melkeproduksjonen blir dårlig.

14. Ammetopper - Jeg kjøpte 2 stk ammetopper, du trenger ikke å kjøpe dem som koster rundt 4-500,- du kan godt finne en kjempe god ammetopp på h&m for bare 149,- det gjorde jeg. Og er veldig godt fornøyd.

15. Babyolje - Dette er lurt å ha kjøpt inn, når du bader den lille, gjør babyoljen at huden til babyen forblir like myk, og babyoljen kan også brukes når du vasker bæsjbleie. Det fikk vi beskjed om på sykehuset, og dette gjør vi nesten hver gang vi gjør rein bleien. Og babyen elsker å få varmt vann på seg.

16. Libero Ammeinlegg - Jeg har prøv forskjellige ammeinlegg, Natusan, Avent og Libero, og jeg er mest fornøyd med Libero. Det blir brukt mange ammeinnlegg iløpet av 1 dag, så det er lurt å ha kjøp inn ihvertfall 1 pakke di første dagene.

17. Mykt toalettpapir - Jeg ble selv klippt og revnet under fødsel og turte ikke å bruke toalettpapir i det hele tatt, så det jeg gjorde var å alltid vaske med med hånddusj og etterpå klappe tørkt med ett mykt toalettpapir.

18. Ha en barnevogn eller vugge stående i stuen - Grunnen til dette er at det er veldig lurt fra begynnelsen å lære barnet at når det er morgen/dag, så skal han sove i stuen og på natten skal han sove i soverommet i egen seng.

19. Bind - Kjøp inn noen pakker bind før fødselen, man blør mye i tiden etter fødsel, og mannfolka vil IKKE gå i butikken å kjøpe disse produktene, og man er sliten etter fødsel og makter ikke å gå ut noe særlig.

20. Badebalje - Selv kjøpte vi inn ett stellebord med badebalje under + en ekstra badebalje. Vi har ikke brukt badebaljen som er inni stellebordet en eneste gang, vi bruker bare den esktra badebaljen fordi det blir mye lettere å bruke denne.

21. Laktulose, Mot treg mage - Dette er noe jeg ikke visste om, men etter fødselen så turte jeg ikke å presse når jeg gikk på do, fordi jeg var så redd for å ødelegge noe "der nede", så derfor fikk jeg laktulose på sykehust for å "løsne opp" avføringen, så dette var noe jeg da måtte kjøpe meg på apoteket. Så det er virkelig å anbefale at dere kjøper inn før fødsel.

22. Paracet - Det er veldig lurt å ha kjøpt inn paracet før fødsel. Siden man har vondt i lang tid etter fødsel.

23. Blenda vaskemiddel - Jeg kjøpte dette inn i god tid, siden babyer ikke skal utsettes for vaskemiddel med parfyme, så kjøpte jeg inn blenda. Og da er det lurt at allt av babyklær, handdduker, sengetøysett osv. vaskes med blenda.

24. Uparfymert deodorant - Man svetter utrolig mye etter fødselen, og siden man ikke skal utsette den lille for parfyme, så er det lurt å ha kjøpt inn noen deodoranter uten parfyme.

25. Singletter - Dette er noe di fleste har liggende, men deter ihvetfall veldig lurt å bruke når man ammer. + at man er veldig varm etter fødsel, da er det lurt å ha noe luftig på seg.

26. Gravidbrukser og joggebukser - Dette er noe jeg fortsatt brukte etter fødsel, di er behagelig å få med, og det er lurt siden man er helt sår nedentil den første tiden-

27. Ikke ha så mye besøk den første tiden. Vi hadde veldig lite besøk den første tiden, og det er jeg utrolig glad for, siden alt er så nytt med en baby, og det er stressende nok med å få til ammingen enn at man skal bli stresset med mye besøk.

28. Vask leiligheten før babyen kommer. Dagene går fort etter fødsel og man får ikke tid til vasking osv i huset. Så jeg anbefaler dere å ha vasket huset ordentlig og klær osv.

29. Smokker - Trengs IKKE, dette var noe vi kjøpte inn mange av, men vi har ikke prøvd dem ut på babyen vår, fordi han har ikke hatt behovet for det enda.

30. Shampoo - Trengs ikke, fordi babyen mister det naturlige fettlaget hvis man bruker for mye shampoo på dem, da er det lurest å bruke vanlig babyolje.

Dette var noen tips, Det er ikke sikkert alle trenger dem. Men jeg bare kom med mine egne erfaringer.

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...