Gå til innhold

Han blir så varm ute i vognen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg prøvd meg litt frem med forskjellig påkledning de siste dagene når mini skal sove ute. Utetemperatur her vi bor nå er stort sett pluss minus ti varmegrader. Uansett hvor mye (eller lite) jeg kler på ham før han legges ut så er han helt kokt når han våkner! I dag tok jeg på ham mye mindre enn jeg egentlig følte var nok, men likevel - helt våt av svette da jeg tok ham opp.

I dag hadde han kun på seg tynn ullbody og bomull strømpebukse, han lå oppi åpen dunpose med et luftig ullteppe over seg. Tynn finnlandshette i ull. Jeg var bekymret for at han skulle fryse med så lite klær på seg, men han var som sagt helt svett. Klissvåt i håret stakkar. 11 grader ute.

Ser ikke behovet for ull for varmen sin del, men siden han blir så svett så tenker jeg det er best siden bomull blir kaldt når det blir vått. Den ullen jeg bruker nå er likevel den helt tynneste kvaliteten, sånn du kan se gjennom nesten.

Jeg liker ikke at han blir så varm, men jeg ser ikke helt at jeg kan ha på ham mindre klær heller...? Noen tips fra andre mødre med varmblodige småtroll?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her sover hun kun m body og strømpebukse i bomull, tynn dyne som ikke er pakket rundt henne.Slik har hun sovet i 1 mnd

Skrevet

Bytt ut dunposen med dyne. Min baby på 4 mnd bruker dyne nå. Ligger på skinn. Bor "nordaførr" og har temperaturer på 4-10 + om dagen.

Skrevet

Signerer å droppe dunposen! Småen her bruker bare dyne og et lammeskinn + klær (ofte ullstilongs + ull-/silke-body + en krinkelulldress) nå og da virker han fin i temperaturen. Her er det 6-10 varmegrader for tida.

Skrevet

Har ikke brukt dunposen enda (forsåvidt en super pose jeg vant her inne for et par måneder siden), fordi jeg føler den ikke egner seg om våren. Istedet bruker jeg saueskinnsposen etter faren til babyen. Har ikke blitt klam i den, kler henne i body, strømpebukse, bukse, jakke, ull-lue, gulrøtter og ullragger, evt hel dress i stedet for bukse og jakke.

Jeg bruker ull året rundt på meg selv, da jeg synes det er behagelig i alle temperaturer. Tynn ull er super når det er varmt :-)

Skrevet

Takk for tips!

Jeg har dunposen åpen, så egentlig ligger han bare på den, har den ikke over seg. Kun det tynne teppet over seg, dunposen under og litt brettet opp på sidene så det ikke skal trekke ned i vognen.

Vet ikke jeg altså, ser ikke helt at jeg har mer å gå på her. Lammeskinn er uaktuelt, da tror jeg ungen hadde blitt fullstendig kokt;)

Takker uansett for svar og tar gjerne imot flere tips!

Skrevet (endret)

Lammeskinn er veldig luftig å ligge på, jeg bruker det nesten hele året. Luften sirkulerer under barnet, det gjør den ikke i en dunpose ; ) Her har minstemann på seg ullbody, ullstrømpebukse, ullsokker, tynn hjemmestrikka ulljakke og bomullslue. Ligger på lammeskinn med et luftig ullteppe oppå seg, evt dyne løst over der igjen hvis det er surt ute. Ikke for varm : )

Endret av sisseljenta
Skrevet

Men hvordan blir det om du bare tar dyne (uten lammeskinn altså)?

Bikker det over 9-10 grader her pleier jeg å droppe skinnet, og evt. bare ha bomullstøy under dyna. Eller ha litt mer vanlige klær enn stilongs og body og et ullteppe over. Merker godt forskjell på gutten min om han har ull eller bomull på seg, han er varmere med ull.

Bare prøv deg fram, tror du du har litt lite på, så ta med deg et teppe du kan legge over om du finner ut at det ble for lite.

Er du usikker på temperaturen kan du bruke et ute-/innetermometer og legge uteføleren mellom dyne/pose og barnet så er du sikrere på hvilken temperatur det faktisk er inni.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...