zassy☆ Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 lillemor 8,5 mnd.. vi har slitt en stund med leggingen..nå har pappaen overtatt og det går egentlig ganske greit, han får lagt henne relativt raskt, men det er så forferdelig å høre på den gråten hennes! Hun gråt da jeg også la henne, men nå er jeg liksom "utenfor" å hører uten å kunne trøste og da føles det enda verre Noen tips? Prøver å ha faste rutiner hver kveld men kanskje vi kunne skjerpet inn på dette evt tilføyd noe?? Slik har vi det nå: grøt, stell, sang, pupp og natta. 4 timer våkentid, siste dupp kl 15. Gråter ikke ved dagduppene men da sover hun i vogn og trilles i søvn. Skriker sjelden ellers så derfor synes jeg det er ekstra fælt å høre at hun strever sånn ved legging..er hun ikke trøtt nok?? er det andre ting vi kan gjøre for at hun ikke skal skrike sånn?? Er det bare det at hun sliter med å få til å sovne selv? kan virke sånn. Jeg liker ikke skrikekurer men begynner å føles som det er det som skjer til tross for at vi alltid er der med henne. Drømmen er at hun skal legge seg uten gråt..helt greit at det tar litt tid, helt greit hvis vi må litt ut og inn med smokk osv, litt babling og slikt, men denne forferdelige gråten liker jeg ikke :/ Noen som har råd eller som har hatt det slik og gjort noe så det ble bedre??
beccis'en Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 hei zassy:) Vi har hatt det samme problemet lenge. Jentene er litt over 7 mnd. Vi har bysset og bært, trillet vogn og styrt på. Jeg har problemer med væskeansamlinger i ryggen slik at jeg har tidvis store ryggsmerter. Jeg klarte rett og slett ikke å bysse på to jenter for å få dem til å sove fire ganger for dagen. (pappa klarte ikke å legge). Jeg er helt i mot skrikekurer og synes det er en dårlig løsning. MEN føler som deg at vi nesten gjør det likevel. Jeg legger dem ned i sengen kl. 19 (etter grøt, litt mme, stell og kos). De begynner å gråte med en gang. Jeg er der med dem og får roet dem ved å stryke på den ol, men ikke slik at de sovner. Med en gang jeg beveger meg vekk begynner de å hyle. Jeg prøvde til slutt å stå slik at de så vidt så meg, og da roet de seg ned litt. Men de begynte å hyle ganske fort igjen. Jeg fant ut at jeg måtte bare holde ut. Stod mellom sengene deres og strøk dem på kinnet og viste at jeg var der. Ble gråten for intens tok jeg dem opp slik at de roet seg og lå dem ned igjen. Første dagen vi prøvde på dette varte det i 1,5 time. Neste dag 1t og 15 min, neste dag 35 min, i går 15min. Så er spent på hvordan det går i kveld. Jeg vet ikke om noen kanskje ser på dette som en skrikekur, men jeg er der hele tiden og viser at jeg er der, tar dem opp hvis det blir for ille. Det har hvertfall bare blitt bedre og bedre. Kan også nevne at jeg også alltid har bært eller trillet dem i søvn på dagtid. Men nå de to siste dagene har jeg bare kunnet legge dem ned i vognen med smokk og koseklut så har de sovnet av seg selv, uten grining og trilling. Helt utrolig!! Jeg har vært ganske desperat og prøvd alt. Til og med hatt støvsugeren på for at de skal sove. haha. Deilig at det ser ut til å fungere her hvertfall. Kan også nevne at jentene er mye blidere gjennom dagen nå. Virker mer tilfreds, trolig for at de blir mer uthvilt. (før våknet de flere ganger etter de hadde sovnet, og vi måtte gjennom det samme på ny) Vet ikke om dette svaret hjalp noe særlig. For vi gjør nok det på samme måte.
zassy☆ Skrevet 24. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 24. april 2012 hei hei beccis`en Litt godt å høre at det ikke bare er vi som strever med dette! Men det kan ikke være barebare med TO til og med. hatten av for dere! Hvor lang våkentid har dine små før de legges for natten? Her må jeg alltid trille vogna for å få henne til å sove selv om jeg helst ikke vil, hehe, så det høres så flott ut å bare kunne legge rett ned. Men jeg har vært fornøyd med at hun bare trenger littegrann trilling for vi har slitt en del med dagsoving også så da blir man ikke så kresen bare de sover tilslutt, Men ser sammenhengen med at hvis jeg får henne til å finne søvnen selv på kveld så lærer hun seg det og da kan hun sikkert greie det på dagtid i vogn også. Kanskje det er det som har skjedd til dere, at de nå har funnet ut hvordan de skal sove selv?? Her er hun faktisk også svært blid og tilfreds på dagtid nå, kan være alene på gulvet nesten hele dagen, og det er sikkert fordi hun sover godt på natta, bare den leggingen som er kinkig.. Får vel bare prøve videre og se om det blir bedre her også. Men tenker å kanskje gjøre rutinene litt anderledes i kveld eller plusse på noe men vet ikke helt hva..må være noe som er gjennomførbart for både meg og pappaen slik at vi gjør det mest mulig likt. Lurer på å ta henne inne på soverommet direkte etter kveldsstell..evt amme på badet! det hadde gått an faktisk, hehe, for da kan pappaen ta henne inn på rommet når han skal legge og jeg slipper å gå fra henne der inne, det er det som oftest skaper uro. Bare tenker høyt her jeg nå Men er det bare du som legger nå?? to stk?? håper dere også finner en løsning slik at du kan få en pause nå og da, det tror jeg du trenger når dere har to krevende små
Prompeloff Skrevet 24. april 2012 #4 Skrevet 24. april 2012 Snuppa vår nærmer seg 10 mnd, og hun har fortsatt kun 3-3,5 timers våketid før hun legges. Da er det ingen problemer å legge henne, men med en gang hun blir overtrøtt, så blir leggingen problematisk. Hun legges mellom 18 og 19, og nå den siste uka har hun sovet i ett til en gang mellom 5 og 6.
zassy☆ Skrevet 24. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 24. april 2012 hm ok, pleier å være rundt 3,5- 4 timers våkentid her. Får forske litt på det om hun muligens burde vært lagt tidligere eventuelt. Men Auro84 legger du ikke til samme tid hver kveld og hvordan ser du på henne når du må starte kveldsstellet osv? Tar som regel en halvtime her å gi grøt/stelle+pupp. Men i kveld gikk leggingen strålende, var jeg som la henne, koste litt med henne før leggetid, la en singlet som jeg hadde hatt på meg sammen med henne som hun borret nesa i og bare holdt henne på ryggen..hun la seg uten gråt, men var tydelig stuptrett! Og det beste av alt, hun har ikke våknet etter sin vanlige halvtime i kveld heller! (hun gjorde det nemlig ikke i går heller), det er noe som bare hadde skjedd en gang før i hele hennes liv! hehe. Spent på fortsettelsen..i morgen skal pappaen legge igjen..
Prompeloff Skrevet 24. april 2012 #6 Skrevet 24. april 2012 Vi har slitt litt med innføring av 2 dubber, iom at hun ikke klarer å holde seg våken så lenge om gangen. Derfor avgjør egentlig andre dubb leggetiden. Hun får alltid grøt mellom 17.45 og 18.00. Er hun stuptrøtt blir det så et hurtig kveldsstell, og om hun ikke er så trøtt, leker vi før stellet. Som oftest legges hun nærmere 19. Det er jo ikke sikkert at hun er overtrøtt, men de gangene vi rangler, så opplever vi det samme. Det inkludert oppvåkningen omtrent 30min etter liggetid.
gullskattmamma Skrevet 25. april 2012 #7 Skrevet 25. april 2012 Ser du nevnte at du kan prøve å amme før hun blir tatt på soverommet, det gjorde vi hos oss og har fungert mye bedre Vi følte det skapte uro for gutten vår de gangene pappan skulle legge han og jeg var på soverommet for å amme. Så nå gjør vi det slik: grøt, pupp i stua, kveldstell og legging. Merker det er litt deilig også at jeg slipper å være med inn på soverommet hver gang pappan skal legge, og pappan synes det er fint å få en kosestund uavbrutt av meg (er jeg i rommet begynner han å gråte og vil kun til meg). Han er forresten snart 8 mnd nå. Ellers prøver vi å begynne med grøt omtrent samme tidspunkt hver kveld, ca klokken 18. Han legger seg ca 18.30 og våkner mellom 05.30 og 06.00 (ammes 3 ganger i løpet av natta). De gangene vi er trege med grøt og kveldsstell blir det bare kluss og gråting.. Våkentid før han legges er 2,5 t til 3,5 t. Så bra at hun klarte å sovne uten gråt i går, trygt og godt med singlet som lukter mamma Det har forresten også fungert utmerket med alle våre 3, de har hatt div. klesplagg med min lukt.
zassy☆ Skrevet 25. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 25. april 2012 gullskattmamma det er akkurat det jeg er redd for i kveld når pappaen skal legge at det blir dumt at jeg ammer på soverommet og så går ut, for det er når jeg går fra dem at hun reagerer, da går det mye bedre når han bare går med henne inn på rommet uten at hun egentlig ser meg. Usikker på hvordan vi skal gjøre det, veldig greit å amme på soverommet når jeg skal legge, men kanskje litt dumt ellers. Ser du ammer før stellet, det hadde jo vært en ide ettersom jeg helst vil ta henne rett på rommet etter stellet, men føler det blir litt kort tid mellom grøt og pupp da, men det gjør kanskje ikke noe? som regel har vi hatt grøt kl 18 og pupp nærmere 19. Tenker at det kan være greit å amme like før hun legges i senga fordi hun da blir døsig..hmm..må tenke litt på hvordan vi skal gjøre dette i dag! Takk for innspill
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå